Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte fra BC til 75 mm


Ole89

Anbefalte innlegg

Annonse

Et lite spm angående Nansen ski (fjellski generelt) og BC/75mm-bindinger.

Hvorfor 75mm fremfor BC-bindinger på fjellski?

Ingen erfaring med fjellski, bare vanlig langrenn/skøyteski.

Eneste minuset jeg kan komme på med BC er at enkelte skisko ikke blir levert til disse, og kanskje låsemekanismen ikke vil fungere optimalt ved veldig mange minusgrader?

Kan noen erfarne fortelle meg hvorfor de velger 75mm fremfor BC?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer en smak og behag. NNN bindinger kan man ødelegge ved hard kjøring, både vanlig NNN og BC. 75mm er mye vanskeligere å kjøre i stykker. Til gjengjeld er 75mm mye stivere. Når man går fort bortover merker man at 75mm er for stiv (både binding og støvel). 75mm er sikrere. Lettere å reparere i felt. BC kan bl.a. fryse til ved overvann. Jeg har labbet inn i stua på hytta med gjenfrosne BC-bindinger. BC lager ikke trøbbel i trikkeskinnene.

Har man tunge, breie ski som Nansen passer 75mm best. Jeg har BC på mine Rago (Amundsen) og er godt fornøyd med det. 75mm blir overkill på kraftige markaski, BC gir like god styring.

Nansen med 75mm, oppbygningsplate, ditto støvler blir vesentlig tyngre en et par tynnere ski med BC-binding og f.eks. Alfa Skarvet. En kg ekstra på beina er lik fem i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mer en smak og behag. NNN bindinger kan man ødelegge ved hard kjøring, både vanlig NNN og BC. 75mm er mye vanskeligere å kjøre i stykker. Til gjengjeld er 75mm mye stivere. Når man går fort bortover merker man at 75mm er for stiv (både binding og støvel). 75mm er sikrere. Lettere å reparere i felt. BC kan bl.a. fryse til ved overvann. Jeg har labbet inn i stua på hytta med gjenfrosne BC-bindinger. BC lager ikke trøbbel i trikkeskinnene.

Har man tunge, breie ski som Nansen passer 75mm best. Jeg har BC på mine Rago (Amundsen) og er godt fornøyd med det. 75mm blir overkill på kraftige markaski, BC gir like god styring.

Nansen med 75mm, oppbygningsplate, ditto støvler blir vesentlig tyngre en et par tynnere ski med BC-binding og f.eks. Alfa Skarvet. En kg ekstra på beina er lik fem i sekken...

Dette med en kg på beina kontra fem i sekken gjelder vel når man går på beina? Forskjellen er nok langt mindre på ski siden man glir mye for hvert "skritt". -Men det er klart vekt har noe å si også da.

BC-bindinger kan sikkert gå i stykker, men det kan 75mm sko også. Søk på "sålebrudd" her inne, så vil du se hvor mange som har opplevd ødelagte 75mm sko.

Etter min mening er ikke Nansen en bred ski. Den passer helt fint med BC. Men som flere har nevnt her kommer det jo selvsagt an på bruken. Er kjøreegenskapene viktigere enn gåegenskapene kan nok 75mm være bedre, men det kommer jo like mye an på skoene man setter inn i bindingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får da ikke noen særlig bredere ski enn Nansen Lompa (som ikke er en toppturski)? Har ikke brukt 75mm utstyret på mange år, da skiene er utslitte. Husker bare at det var tungt. Jeg tror det meldt om flere sålebrudd her på formumet enn folk som har slitt med BC-bindinger.

Sirsn, si noe mer om ditt tiltenkte bruksområdet, så får du sikkert mange (motstridende) svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snur på spørsmålet.

Har i alle år hatt 75 mm på mine Rago. Nå skal skoene byttes, og i den anledning frister det å prøve Alfa Skarvet da denne leveres i str 49. Magnum er i såfall bindingen å satse på.

Er hullene på magnum-bindingen de samme som på 75, slik at disse lett kan byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senior er av den gamle skolen og har alltid kjørt på 75 mm, også med muligheter for helwire og jeg har sett fordelen av en stiv løsning. Nå er senior noe mer storvokst enn meg.

Jeg syns BC magnum fort blir litt leamikk når jeg driver med hund eller tung oppakning med pulk etc, spesielt i krevende utforkjøringer. I tillegg fryser jævelen når man får fukt etc i kontakt med bindingen. På lange turer ser jeg mange foretrekker 75mm og jeg har i grunn veldig lyst til å gi det et forsøk.

Ettersom jeg har ett par Åsnes Triango (eller noe) med bc binding til trikkeskinner, kunne jeg tenke meg et kraftigere par.

Ser at noen nevner dette med stivhet, men mye ligger også i støvelen, og ikke minst kroppsvekt/oppakningsvekt vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC auto er den verste bindingen på jord! Den fryser med engang du tar av skiene dine og lar dem stå i noen få minutter. BC manuell er litt bedre siden man kan åpne den å skrape utav med en stav eller kniv. Men tror de fleste er enige i at 75mm er bedre egnet til langtur en BC siden enkelheten gjør den lettere å reparere. Jeg personlig har BC manuell og er fornøyd med den, har enda til gode å oppleve at den fryser helt fast.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen nevner dette med stivhet, men mye ligger også i støvelen, og ikke minst kroppsvekt/oppakningsvekt vil jeg tro.

Så lenge ein ser bort fra hælbinding, er det støvelen aleine som bestemmer kor stivt opplegget skal vera. Dersom ein ynskjer noko stivare, er det hælbinding som gjeld, og då er NNN-BC uaktuelt.

Når det gjeld forskjellen mellom BC-magnum og vanleg manuell BC, er det bare litt breiare plastikk på magnumen. Og det er absulutt ingen praktisk forskjell i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ein ser bort fra hælbinding, er det støvelen aleine som bestemmer kor stivt opplegget skal vera. Dersom ein ynskjer noko stivare, er det hælbinding som gjeld, og då er NNN-BC uaktuelt.

Når det gjeld forskjellen mellom BC-magnum og vanleg manuell BC, er det bare litt breiare plastikk på magnumen. Og det er absulutt ingen praktisk forskjell i bruk.

Hei.

Her må jeg rette litt på deg. Det er faktisk en forskjell på magnum BC mauell og "vanlig" BC manuell.

Hovedforskjellen er bredden på bindingen hvilket gir en større base for skoen på Magnum, altså noe stødigere.

Se for øvrig test:

http://www.klikk.no/helse/friluft/article559502.ece

Jeg har kjørt snørekjøring med hund i og utenfor løype med Magnum samt Åsnes Rago i mange år på fjellet og har ikke hatt behov for stivere oppsett. Snørekjøring krever rask responstid på støvler, bindinger og ski samt noenlunde stivhet/stødighet sideveis, og Magnum har som sagt vært mer enn gode nok til dette.

Når hovedfokuset for bruken er variert skigåing/kjøring bortetter, oppover samt nedover er Magnum meget velegnet. Skal man stort sett opp for så å kjøre ned, velg noe annet.

Jeg snur på spørsmålet.

Har i alle år hatt 75 mm på mine Rago. Nå skal skoene byttes, og i den anledning frister det å prøve Alfa Skarvet da denne leveres i str 49. Magnum er i såfall bindingen å satse på.

Er hullene på magnum-bindingen de samme som på 75, slik at disse lett kan byttes?

Svaret her er ja. Se innlegget mitt lengre oppe i tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her må jeg rette litt på deg. Det er faktisk en forskjell på magnum BC mauell og "vanlig" BC manuell.

Hovedforskjellen er bredden på bindingen hvilket gir en større base for skoen på Magnum, altså noe stødigere.

"bare litt breiare plastikk" skreiv eg, og det er det same som du skriv "bredden på bindingen hvilket gir en større base for skoen". Det er dei to skinnene med tilsvarande spor i skosålen som gjer BC-bindingen stødig, og nokre få millimeter ekstra plastikk på utsida betyr ingen ting. Eg har begge variantane og det er ingen merkbar forskjell i bruk.

Heile innmaten i metall, og som strengt tatt er bindingen, er identisk, det same er prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen,

Jeg endte opp med Rottefella BC Magnum Manuell (snørekjøring, topptur, vidde, pulk, sekk osv-turer).

Håper jeg ikke blir alt for skuffet :?

Men, hva slags lim bruker dere når dere fester bindinger?

Går jeg på en kjempesmell hvis jeg bruker Casco LiquiSole?

Noen andre anbefalinger til lim før jeg setter i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg endte opp med Rottefella BC Magnum Manuell (snørekjøring, topptur, vidde, pulk, sekk osv-turer).

Håper jeg ikke blir alt for skuffet :D

Men, hva slags lim bruker dere når dere fester bindinger?

Går jeg på en kjempesmell hvis jeg bruker Casco LiquiSole?

Noen andre anbefalinger til lim før jeg setter i gang?

Hei.

Jeg bruker vanligvis en tokomponentlim som f.eks. Araldit.

Har også brukt vann og frostsikker (-25) trelim, såkalt hvitlim, på skipar med trekjerne, men tokomponent er sikrere da det tåler mer kulde enn trelim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.