Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening


Fjellfanta87

Anbefalte innlegg

Annonse

terrengsykkel.no er kanskje ett bedre egnet forum for slike spørsmål, mye gode tips både over stier og trening. Fikk selv en del gode tips der da jeg startet opp med terrengsykling for noen år tilbake.

Bruk gjerne litt penger på en skikkelig terrengsykkel (2000- 3000 kroner for en sykkel gir dessverre mer problemer enn du tjener på billigere pris. Jeg kjøpte selv en nakamura sykkel for nær 10 år siden til 7000 kroner og den har holdt gjennom mye rart) og så er det bare å tråkke i vei. En sykkelbukse/ shorts med "bleie" i rumpa kan være kjekt om du tenker å sykle flere dager i uken.

Om du tenker å bli aktiv og fortsette med sykling som treningsform og naturlek over tid blir utfodringen nå i starten å holde deg selv igjen. Første uken føles kanskje alt fint (utenom om kanskje rumpa som ikke er vant med å sitte på ett sykkelsete), neste uke også men så kan du plutselig begynne å kjenne at du har tatt i litt mer enn kroppen var klar for. I starten bør du kanskje holde deg fra å sykle hver dag (selv om det gjerne frister da sykling er GØY) og mange mil. Som med all annen fysisk belastning bør man bygge seg opp over tid. HVor mye man tåler avhenger naturlig nok også av hvor trent man er i utgangspunktet. Da jeg selv begynte med terrengsyklingen igjen for en 6 års tid siden gikk jeg på "dette er gøy" smellen og etter 2 uker begynte jeg å kjenne det godt i knær og muskelfester at sykling hver dag ikke helt var veien gå. Jeg roet ned og syklet deretter gradvis oppover igjen. Begynte vel med en times tid 3-4 ganger i uken og bygget på dette. Da var jeg i utgangspunktet relativt sterk og vant med å bruke beina etter fotturer og ridning, men var ikke spesielt utholdene. I starten brukte jeg mer tid på stilek en ren kondisjon, litt fordi det var morsommere og litt fordi at da tålte jeg mer uten å presse kroppen så mye (naturlig intervaller).

Lykke til og velkommen inn i den herlige sykkelverden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.