Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening


Fjellfanta87

Anbefalte innlegg

Annonse

Crossfit trening er fine greier. Poenget med dette er å bruke egen kropp uten for mye annet dilldall i treningen. Treningen er ikke egenartet, men måten man gjør det på. Poenget er å kjøre 3-4 øvelser i slengen, gjøre 5-10 rep per øvelse og kjøre non stop etter din kapasitet. Kan være lurt å ta 5 min til å begynne med, deretter øke med 5min osv. Kan jo også kjøpe inn enkle rekvisista som feks manualer, rockering, hoppetau og en treningsmatte. Vil koste deg ca 1000kr, og da har du evig nok utstyr til å drive trening. Kan trene hjemme når du vil og når du har tid. Ift treningsstudio sparer du flust av penger. (Les støttemedlem, *kremt*. )

Fine øvelser er: Situps, push ups, hangups, knebøy, diverse ryggøvelser, etc. Sjekk ut www.klikk.no/helse for ulike treningsmetoder. Intervall springing er også fine greier. Spurt 100m, gå 50-10m, 5-10 rep. Ikke ta for hardt i her, Les spy. For direkte øvelse med ryggsekk, fyll en pakksekk el. en beholder med vann og gå i fjellet. Hvis du blir sliten, kan du helle ut vannet.

Dette er ikke trening som gjør det stor og svær, men seig som fy. Hvis du er intr. i kampsport/selvforsvar kan jeg sterkt anbefale Krav maga. Selv nettopp begynt og noe bedre treningsmetode skal du lete lenge etter. Cardio, fysisk og ikke minst mentalt.

Håper du finner råd i dette, og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For trening til fjellturer ville jeg lagt opp til lange gåturer i ulendt terreng med en relativt tung sekk. Nå når vinteren kommer er jo skiturer et flott alternativ.

Lagt inn et par intervaller i uka, med litt lengde på dragene, for å øke O2 opptak, enkel og god økt er 4x4min, men det viktigste på intervalltrening for øke O2 opptak er og stresse hjertet over lenger tid. Bakkeløp er en mulighet...

Som styrketrening ville jeg hatt mest fokus på balanse og stabilsering, spessielt på ankler og knær, siden disse blir utfordrett mye i bratte bakker og i steinurdene som er i fjellet.

Ellers er mye fysisk aktivitet av forskjellige slag som sykling, padling, svømming, aerobic, spinning, etc... bra alternativer.

Bare spør om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som all annen trening gjelder prinsippet at man må trene på den øvelsen man skal utføre. Det jeg vil anbefale er lange turer i skogen eller på fjellet, med mye opp og ned, kombiner gange og løping på turer fra 1-1,5t og oppover. Jo mer gange, jo lenger trening. Eller rett og slett gå lange turer generelt med mange høydemeter, enten til fots eller på ski, gjerne med ekstra vekt. Det er viktig å trene de rette musklene også når en trener.

For helt vanlige fjellturer trenger du ikke bruke intervalltreningen 4x4. Det er både fysisk og psykisk tøff trening i forhold til hva du trenger og hvilken effekt du ønsker å oppnå. Helt ny forskning viser at 1x4 tre gng pr uke gir nesten samme effekt som 4x4 tre gng pr uke hvis personen er dårlig eller middels godt trent i utgangspunktet. Samme prinsipp har lenge vært kjent f.eks ved styrketrening. Nytten utover en serie er sterkt avtagende for "normale mosjonister". For toppidrettsutøvere er det noe annet, da må en hente ut mer. Den referte forskningen viste 10% økt O2 opptak ved 1x4 og 14% økning ved 4x4 over en x antall uker (husker ikke antallet, 10 uker?). Det ble utført 10min oppvarming, 4min intensitet, 5 min nedjogg - 3gng pr uke. Verdt å merke seg, så får en bedre overskudd til å utføre annen trening i tillegg til intervaller.

Hadde jeg bodd på Skodje hadde Frostadtinden fort blitt et hyppig løpefjell tror jeg. Ikke for bratt, mye tørt og fint terreng, lang fjellrygg mot vest og ikke minst veldig fin utsikt stort sett hele tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg vil si at den beste treningen er å gå i fjell,vidder eller skog,med og uten sekk.gjer du dette så skal eg love deg at formen kommer :D ..Bruk fjellet/naturen året rundt båe i dårligt vær og fint vær,dette er den billigste måten å komme i form på ;) .Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om trening i skog og mark er det beste, så skader det ikke med litt grunntrening for å holde knær og rygg i høvelig stand. Jeg har mareritt om at kneet skal gå til helvete under fjelltur pga tung sekk, så derfor tyr jeg til squat (knebøy m/stang).

Squat bør vel egentlig være grunnpilaren i all form for styrketrening, men utfall er heller sikkert ikke dumt for fjellformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke allverden teoretisk kunnskap om trening for fjellturer, men har gjennom mange år trent "systematisk" og vurdert dette opp mot effekten på fjellturer.

De første årene gikk det først og fremst på bedre o2 opptak, men etterhvert mener jeg det går mer og mer på utholdenhet.

Tidligere gikk det i full fart omtrent til det stoppet opp, mens nå går det med jevn fart, og den holder jeg mye lenger - gjerne over 4 timer.

Jeg trener fortsatt intervall et par ganger i uka, men det er mer for å beholde formen enn å få et høyere o2 opptak.

Jeg mener tilvenning til tung belastning over lang tid - noe under syregrense, er det som må til for virkelig å kunne holde ut i fjellet. Bedre o2 opptak kommer automatisk, men evnen til å "holde ut" forbedres bare langsomt.

Med mine manglende teoretiske kunnskaper, har jeg benevnt denne treningen som "tilvenning til fettforbrenning".

Om dette stemmer, så tar det i hvert fall noen år, med mange og lange turer, for å få en tilfredstillende tilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er jo hva du skal få ut av fjellturene og hva du skal gjøre der. skal du løpe over hardangervidda? så ja sats på kondisjonstrening i mengder. men hvis du skal nyte fjellet noe jeg mener alle burde gjøre bør du hellet satse på å gå i mye ulent terreng med sekk og ha det som du skal ha med deg på tur oppi, ha hatt med mange på fjellet tidligere som knuseer meg i alt av annen trening men ikke i fjellet. anbefaler deg også å bruke litt tid på å finne bra klær.

de fleste av oss har vel en rimelig stressende hverdag så hvorfor gjøre det i ferien også. men god tur og lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Intervalltrening i bratt skogevei ein dag i veka.Fjelltur på ca 1-2 timer med vekt i sekken (20 - 30 kg) 1 dag i veka.lettere joggetur 1 dag i veka.Styrketrening kjem i tillegg.Gjerne 1/2 time til 1 time pr økt eit par ganger i veka.gjerne etter ein joggetur eller fjelltur då du er varm og god ;)

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.