Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturtelt


Smygoll

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et toppturtelt til vinterbruk, som jeg skal bruke til toppovernattinger. Har et msr asgard, men syns dette blir i tyngste laget å drasse med seg opp på toppene.

Har sett på Bergans cho oyo, men dette har desverre gått ut av produksjon, noen som vet om det er mulig å få tak i dette teltet?

Har også sett på mountain hardwear bunker 1, noen som har erfaringer med dette teltet?

Ønsker også forslag til andre lette 1-manns telt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå tror dere vel snart at jeg er sponset av Utedepot A/S med alt dette skrytet av Exped. Det er jeg altså ikke... Likevel; Som lite og lett toppturtelt for vinterbruk mener jeg EXPED POLARIS bør vurderes. Komplett 2,95 kilo tungt og ekstremt vindstabilt grunnet stiv konstruksjon og lite vindfang. Koster 6600 kroner til fast lavpris på Amfibi i Lillestrøm, normalt 8000 kroner. Kun egnet til ekstremturer. Til camping må man velge noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett slikt telt?

http://www.moontrail.com/blackdiamond-firstlight.php

Noen som har erfaring med disse enduksteltene? Er jo ett veldig lett telt.

Jeg har dette teltet, fantastisk vintertelt, brukt mye til klatreekspedisjoner rundt om i verden. Det er et endukstelt som puster bedre enn normalt for å bekjempe kondens, perfekt til vinterbruk.

Er åpen for å selge det, send pm hvis interessert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg har et Warmlite 2R på ønskelista til jul - nettopp mtp toppturer og som en del av dagstursekken min på vinterstid. Hvor bra det er vil jo tiden vise - men det er mange lovord å finne om teltet. Største ankepunkt virker å være mangelen på fortelt, men innvendig plass er til gjengjeld desto mye større. Med et pakkvolum på ca 5.5l og en vekt på 1250g (letteste variant) så må det bare prøves.

http://warmlite.com/tents

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Warmlite 2R på ønskelista til jul - nettopp mtp toppturer og som en del av dagstursekken min på vinterstid.

Uten at jeg har testet teltet, det så litt spinkelt ut med tanke på toppturer, eller vinterturer generelt.

Exped Polaris ser ut som et telt man kan stole på når dritten treffer vifta på en eller annen topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har ett godt telt som veier ca 3680 gr og skal kjøpe ett lettere telt til bruk på toppturer Smygoll, så kjøper du vel ikke ett telt på rundt 3 kg. Må vel ned på to tallet for at det skal være noe vits mener nå jeg i hvert fall.

Planen var å kjøpe et telt langt ned på to tallet ja, igrunn så lett som mulig. Har nå funnet ut at Bergans cho oyo er tyngre en jeg først trodde, så det er ikke aktuelt. Er strålende fornøyd med asgard teltet, men sliter med at sekken blir i tyngste laget.

Har også et Ringstind 2 og dette merker man nesten ikke at man har i sekken, men syns ikke det egner seg noe særlig til toppovernattinger vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett slikt telt?

http://www.moontrail.com/blackdiamond-firstlight.php

Noen som har erfaring med disse enduksteltene? Er jo ett veldig lett telt.

Jeg har Lighthouse som likner Firstlight, et telt på 1,7kg. Ikke fått testet det om vinteren enda. Vet at flere har brukt teltet på toppturer, bl.a. Denali.

Teltet har god plass til en person og utstyr. To blir trangt, men det er plass. Jeg er 187cm og teltet er langt nok og høyt nok for meg, men ikke mer. Teltet er raskt og enkelt å sette opp i godt vær. Stengene settes inn i teltet. Har ikke forsøkt å sette opp teltet alene i sterk vind. Må nok være forsiktig da, men tror det går greit.

Duken er lett. Jeg antar at rivestyrken ikke er den kraftigste, men har ikke opplevd noen problemer med den enda. Bibler lover ikke full vanntetthet. Jeg har opplevd teltet som helt vanntett. Vært på flere turer med meget kraftig regn. Det har ikke kommet vann utenfra. Kondens, derimot, har det blitt endel av. Teltet har god lufting, gjennom dør og en ventil, men man må lukke begge hvis det regner vannrett. Duken "puster" godt. Fyrer man inne forsvinner kondensen ut fort. Kondensen fester seg også til duken.

http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=406&cid=177

Et annet telt jeg ville tatt en titt på er fra stangprodusenten Easton. Samme duk som Ligthouse, men settes opp utvendig vha klipps. Eneste jeg ikke liker ved dette teltet er at det ikke har stangkopper.

http://eastonmountainproducts.com/tent/si2-tent

Si2 har to innganger og abasid, og veier bare 1,9kg.

post-3635-133474731886_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lighthouse som likner Firstlight, et telt på 1,7kg. Ikke fått testet det om vinteren enda. Vet at flere har brukt teltet på toppturer, bl.a. Denali.

Teltet har god plass til en person og utstyr. To blir trangt, men det er plass. Jeg er 187cm og teltet er langt nok og høyt nok for meg, men ikke mer. Teltet er raskt og enkelt å sette opp i godt vær. Stengene settes inn i teltet. Har ikke forsøkt å sette opp teltet alene i sterk vind. Må nok være forsiktig da, men tror det går greit.

Duken er lett. Jeg antar at rivestyrken ikke er den kraftigste, men har ikke opplevd noen problemer med den enda. Bibler lover ikke full vanntetthet. Jeg har opplevd teltet som helt vanntett. Vært på flere turer med meget kraftig regn. Det har ikke kommet vann utenfra. Kondens, derimot, har det blitt endel av. Teltet har god lufting, gjennom dør og en ventil, men man må lukke begge hvis det regner vannrett. Duken "puster" godt. Fyrer man inne forsvinner kondensen ut fort. Kondensen fester seg også til duken.

.

Vil tro at disse enduksteltene egner seg best til vinterturer. Tror ikke jeg ville brukt det om sommeren hvis det var mye nedbør med mindre jeg hadde en duk over. Hvordan er det med vinden? Får den vel litt mer inn på kroppen når man ikke har dobbel duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev har jeg ikke hatt noe problem med nedbør foreløpig. Hadde 33mm nedbør et døgn i august uten problemer. Kjøpte teltet først og fremst som vintertelt, men har blitt overrasket over hvor praktisk jeg synes det er i Nordmarka som tresesongstelt (lav vekt, lett å plassere, trenger ikke plugger).

Gleder meg til å prøve det som vintertelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.