Gå til innhold
  • Bli medlem

klatrestøvler med bred lest


vermer

Anbefalte innlegg

Skal handle klatrestøvler for is/mix-klatring - stiv såle, stegjern, GTX og isolering er nøkkelord.

Har nylig fått prøve et par Asolo Expert GV, men grunnet bred fot ble de for trange over forfoten. De var "såvidt" med tynn sokk, og klart for trange med vanlig tynn ullsokk, om ikke sålen ble fjernet. Kan selvsagt gå opp en størrelse eller mer, men synes da at skoene som oftest blir for lange og løse. Det er derfor viktig at lesten er romslig nok innenfor den skostørrelse jeg bruker.

Det virker som utvalget rundt om er alle produkter laget for nette søreuropeiske føtter. Noen her på forumet som kjenner til klatrestøvler som har bred lest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De "brede" ("normale for meg,,) støvlene jeg kjenner til og som jeg har prøvd ut selv, er støvlene til Bestard. Det er en mindre produsent som holder til på Mallorca, de lager støvler med Europisk lest H. De fleste andre syd europeere lager med lest F....? Jeg har selv to par klatrestøver fra Bestard, og er veldig fornøyd. Første gangen jeg hadde på meg støvelene var jeg ute på en 15 timers topptur i Jotunheiemen uten å ha ett eneste gnagsår etterpå. Jeg har ikke selv den støvelen som er mest "is-klatrestøvel" men ser at den er ganske lik de øvrige støvlene deres: http://www.bestard.com/ficha_bota.php?id_bota=461

Tidligere solgte Marius Sport støvler fra Bestard, men Marius Sport er dessverre nedlagt... Jeg vet størrelsen min så jeg bestiller på internett fra en internetbutikk på Mallorca.

PS Da jeg hadde slitt ut sålen på et par "godstøvler"sendte jeg dem tilbake til fabrikken for resåling - det kostet meg nesten ingen ting - dette er det ikke mange produsenter som gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne prøve Kayland, men etter min mening har de en veldig smal lest.

Jeg har selv svært smale føtter (må spesialbestille ekstra smale langrennssko) men måtte selge mine Kayland M11 siden de var for trange rundt framfoten og stoppet blodtilførselen (og alle nervene) til stortåa. Etter siste forfrysning tok det 2mnd å få tilbake følelsen, og da solgte jeg dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, skjønt føtter og skotøy er en komplisert affære.

Lesten til Kayland M11 betegnes A5, mens Bestard har sin egen liste over lester http://www.bestard.com/tecnologia_hormas.php. Og begge er altså brede?

Klatrestøvlene http://www.bestard.com/ficha_bota.php?id_bota=389 har oppgitt lest Europa H XW, som skal være ekstra romslig med plass for forfoten for å unngå avklemt sirkulasjon.

Noen som kjenner til hvilke tabeller produsentene benytter, som kan sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at mine føtter ikke bare er smale, men også veldig lave. Dermed burde det være rikelig med plass der framme, og det ble det ikke i Kayland.

Nå bruker jeg La Sportiva sine støvler, og de føles mye romsligere - selv om de ikke er lengre.

Da jeg solgte Kayland-støvlene var det flere som prøvde dem og som syntes de var altfor smale, før jeg til slutt fikk solgt dem til en fyr som fikk dem til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Sportiva sine støvler er geniale for oss med bred lest, har brukt mange typer støvler tidligere men har funnet ut at La Sportiva passer best.

Men er du ute etter en lett støvel er det ikke støvelen for deg, de veier noe mer enn mange andre merker.

men personlg synes jeg det er godt med litt tunge sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kayland m11, så har jeg over snittet brei fot, og har aldri hatt noen som helst problemer med de. I tilegg så bruker de fleste kompisene mine også kayland, og de er av samme oppfatning. Kjenner også en annen som kar som har svært brei lest, og som hadde problemer med å finne sko som passer. Etter at han fikk prøve kayland, vil han ikke ha noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men hvor varme er Kayland m11?

For a vare litt konstruktiv ogsa, kan jeg nevne at jeg har breie fotter og liker passformen til Kayland, og synes la sportiva sine er fryyyktelig smale. Dette med sko er som nevnt fryktelig komplisert, har solgt en del sko og det er ofte klin umulig a vite hva som passer folk/hva de liker. Losningen er og blir a prove alt man kommer over, inntil man finner noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Jeg som trodde jeg hadde verdens smaleste & laveste føtter ettersom jeg alltid må stramme joggeskoene maksimalt hvis jeg vil unngå at de skal falle av - og må spesialbestille skisko om jeg vil unngå å "svømme" i dem. Og så viser det seg at jeg har for brede føtter for Kayland, som alle bredfotinger passer perfekt i? :wink:

Når det gjelder temperatur, så forfrøs jeg føttene mine 3-4 ganger i Kayland M11, stort sett med temperaturer på 0-10 minusgrader. Så jeg fikk ikke følelsen av at de var spesielt varme, men det skyldes nok hovedsakelig at blodomløpet i tærne stoppet etter 1-2 timer. Jeg likte at skoene var superlette og hadde innebygd gamasje, men det hjelper ikke hvis man fryser hver gang man bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Sportiva sine støvler er geniale for oss med bred lest, har brukt mange typer støvler tidligere men har funnet ut at La Sportiva passer best.

Men er du ute etter en lett støvel er det ikke støvelen for deg, de veier noe mer enn mange andre merker.

men personlg synes jeg det er godt med litt tunge sko.

La Sportiva er ikke de smaleste klatrestøvlene, men å kalle dem "geniale for oss med bred lest" blir litt drøyt da. (Burde jo uansett skrevet bred fot...:wink: .) Har du noe konkret å komme med her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.