Gå til innhold
  • Bli medlem

Gps


Halla

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal nå snart gå til anskaffelse av min første gps. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe "Satmap Active 10 sports", men etter å ha lest i diverse forum her, så ser jeg at mange har hatt problemer med denne typen, feks med kondens på inniden av skjermen, og det går heller ikke ann å koble den opp mot en pc, for så å planlegger turen der. Jeg har også sett litt på "Garmin Orego 550", men jeg liker ikke at denne typen også har ett innebygd kamera, som jeg mener bare er en ekstra "duppeditt" som uansett ikke blir brukt og bare kommer til bli ødelagt. Og jeg er heller ikke særlig begeistret for touchscreenen denne modellen har, jeg ser for meg at etter x-antall turer er skjermen ripete og ødelagt??

Men, siden jeg som tidligere nevnt, ikke har hatt noen gps før, og derfor ikke har noen erfaring med denne typen utstyr, lurer jeg på om noen har noen tips å gi meg? Anbefalte modeller, hvilke spesifikasjoner bør en skikkelig gps ha osv????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Jeg skal nå snart gå til anskaffelse av min første gps. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe "Satmap Active 10 sports", men etter å ha lest i diverse forum her, så ser jeg at mange har hatt problemer med denne typen, feks med kondens på inniden av skjermen, og det går heller ikke ann å koble den opp mot en pc, for så å planlegger turen der. Jeg har også sett litt på "Garmin Orego 550", men jeg liker ikke at denne typen også har ett innebygd kamera, som jeg mener bare er en ekstra "duppeditt" som uansett ikke blir brukt og bare kommer til bli ødelagt. Og jeg er heller ikke særlig begeistret for touchscreenen denne modellen har, jeg ser for meg at etter x-antall turer er skjermen ripete og ødelagt??

Men, siden jeg som tidligere nevnt, ikke har hatt noen gps før, og derfor ikke har noen erfaring med denne typen utstyr, lurer jeg på om noen har noen tips å gi meg? Anbefalte modeller, hvilke spesifikasjoner bør en skikkelig gps ha osv????

Er heller ikke glad for touchscreen på gps av samme grunn som deg, men spesielt fordi en touchscreen vil fungere dårlig med hansker og veldig dårlig med votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Garmin Etrex legend HCx, som holder lenge for mitt bruk. Den har en skjerm med kart, mulighet for å lage og laste opp ruter og waypoints på PC (Garmin Map Source), mulighet for å logge ruter og waypoints, relativt nøyaktig høydemåler og en rekke funksjoner som aldri blir brukt. Fordelen med denne er prisen som er lav, ca 1250 kroner.

Et steg opp finner du Garmin 60 CSX, som har litt større skjerm og er noe raskere med tanke på å finne satelitter når den startes opp. Høydemåleren er mer nøyaktig, og du har skjermvisning for høydeprofil langs ruten du logger. Prisen er også litt høyere.

Jeg har benyttet begge både privat og i jobb, og har gode erfaringer. Begge disse GPSene er enkle å betjene med hansker eller votter, og batteriene holder relativt lenge. Legend kan være noe enklere å betjene med votter siden denne har "joystick" i stedet for rund trykkplate som 60CSX. Begge mangler også tastesperre, noe som kan føre til at de zoomer helt ut, eller at knapper blir holdt inne mens de ligger i lommen. En oppdager dette raskt siden de begynner å pipe om knappene holdes inne for lenge (f. eks. når det er zoomet helt ut eller inn).

Mange mener kanskje at skjermen er for liten til at kartet kan benyttes til å navigere etter. Siden jeg benytter GPS som et suplement til kart er ikke dette noe problem, og jeg anbefaler heller ingen å erstatte kartet med kart på GPS.

Modeller med større skjerm og tuchscreen er også mye dyrere, batteriet varer kortere og det er mer som kan bli ødelagt. Når skjermen knuses/dugger er det lite hjelp i om den er stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oregon 450 er samme som 550 men uten kamera

Så har du 62s som har ca samme software som 450/550 Denne har knapper og ikke touch skjerm. Skjermen er mindre med dårlige oppløsning men syns bedre i sola. 62s har også bedre batteritid. Alle tre har mulighet for papirløs geocahing om man har noe interesse av dette.

60 som noen nevner her er god men begynner å bli gammel. Den kan bruke de nyeste kartene men får ikke utnyttet dem fult ut slik man kan med de andre tre. Denne finner du billig brukt.

Jeg har 550 selv og er fornøyd med den. Bruker kamera til geocaching men på tur er speilrefleksen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tenker også på å kjøpe meg min første GPS, lurer litt på denne 62s. Er skeptisk til touchskjerm pga riper og holdbarhet, og ser jo her et stort problem som jeg ikke har tenkt på, nemlig hansker/votter.

Noen andre bra alternativer/synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

62s har ikke touch skjerm. Skjermen på 62s er mindre enn på 450/550 men syns bedre i sola. Den bruker også mindre strøm. Riper/skader på touchskjermen har ikke vært noe problem for meg så langt. Og å bruke touchskjermen er jo veldig fint. Men å bruke touchskjerm mens man er i bevegelse er vanskelig og hansker votter er så og si umulig om man ikke har en sånn plast penn eller noe annet som ikke riper å trykke med. Med knapper får du litt mere tungvinte menyer og markering/panorering i kart blir litt mere tungvint. Fordeler og ulemper med begge. Er du en aktiv geocacher for eksempel ville jeg valgt 450/550. Er du ikke så avhengig av å trykke på gps'n hele tiden vil jeg mene at 62s er ett bedre valg, først og fremst på grunn av bruk med votter og lengre batterilevetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en aktiv geocacher for eksempel ville jeg valgt 450/550.

Jeg er aktiv geocacher og bruker 62S. Har også tilgang til 450 og 550.

Opplever ikke at 62S er noe mer tungvindt å benytte i knappe menyene enn det touch skjermene er på 450/550.

Syntes det er en helt klar fordel at GPS'en kan benyttes til flere ting og da med votter.

Min klare anbefaling om en skal velge en Garmin modell er 62S.

Funker med votter/hansker om vinteren.

Mer nøyaktig enn 450/550.

Lavere strømforbruk enn 450/550.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktiv geocacher og bruker 62S. Har også tilgang til 450 og 550.

Opplever ikke at 62S er noe mer tungvindt å benytte i knappe menyene enn det touch skjermene er på 450/550.

Syntes det er en helt klar fordel at GPS'en kan benyttes til flere ting og da med votter.

Min klare anbefaling om en skal velge en Garmin modell er 62S.

Funker med votter/hansker om vinteren.

Mer nøyaktig enn 450/550.

Lavere strømforbruk enn 450/550.

Enig med dette, har selv hatt dakota 20. Men byttet med 62s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dette, har selv hatt dakota 20. Men byttet med 62s

Eneste negative med 62s er at den har mindre skjerm og er litt tyngre ift 450/550

Touchskjermene reagerer på touch, og ikke varmen i fingertuppene som på iPhone og HTC. Dvs at du kan bruke 450 også med vanter/votter (selv om det blir minst like klønete som med 62s) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste negative med 62s er at den har mindre skjerm og er litt tyngre ift 450/550

Touchskjermene reagerer på touch, og ikke varmen i fingertuppene som på iPhone og HTC. Dvs at du kan bruke 450 også med vanter/votter (selv om det blir minst like klønete som med 62s) :-)

Har brukt 450 med votter. Dette er vanskelig da du med votter/hansker trykker over et for stort område. Det blir vanskelig å se hvor du skal trykke, og om du treffer riktig.

Men dette er nok også litt smak og behag. Jeg foretrekker å benytte meg av GPs'er med taster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.