Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjøt bjørn på 2 meters hold.


larka

Anbefalte innlegg

– Jeg synes det var dramatisk og handlet i nødverge da jeg skjøt bjørnen, sier Lona til NRK Trøndelag.

De hadde med seg hunden Shira da de dro på elgjakt fredag. Hunden sto på kanten av en åsrygg og Lona gikk dit for å få bedre oversikt.

Bare fire - fem meter unna lå en stor bjørn i hiet og så rett mot Lona.

Sjekk: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.7356271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis bjørnen plutselig bykser mot ham fra 5m hold, så har men vel strengt tatt ikke tid til noen varselskudd tror jeg.

På den andre siden, så er det flere eksempler hvor bjørn har løpt over folk som har overrasket bjørnen i hiet sitt. Den har ikke gjort dem noe skade, kun løpt ut av hiet for å komme unna. Men det er nok ikke så lett å vite intensjonen til bjørnen på så kort hold gitt.

Hadde nok gjort det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bjørnen plutselig bykser mot ham fra 5m hold, så har men vel strengt tatt ikke tid til noen varselskudd tror jeg.

Det gjorde den vel heller ikke. Slik jeg forstod det ut i fra artikkelen så var det jegerne som gikk rett på bjørnen. Den var 4-5 meter unna når de traff på den, og jegern tok opp rifla å skøyt mer eller mindre umiddelbart.

"De hadde med seg hunden Shira da de dro på elgjakt fredag. Hunden sto på kanten av en åsrygg og Lona gikk dit for å få bedre oversikt. Bare fire - fem meter unna lå en stor bjørn i hiet og så rett mot Lona.

– Jeg kastet opp rifla på ren refleks og tok av sikringen. Da så jeg at bjørnen gikk ut av hiet og kom rett mot meg. Da bjørnen var to meter fra meg, skjøt jeg mot hodet til bjørnen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å sett at du plassert i hans sko hadde gjort noe annerledes.

Skjønner ikke hvorfor løshundjakt bør være ulovlig.

For det første hadde jeg ikke jaktet med løshund i et området jeg visste det var bjørn.

for det andre så var han 4-5 meter unna, når han så bjørnen som han beskriver lå og kikket på han kunne han begynt

å gå baklengs vekk fra hiet for å gi bjørnen litt alburom. Kanskje da ville han vært såpass langt unna at et skremmeskudd ville væøre mulig, hvis ikke den løse bikkja terget på seg bjørnen så klart.

Rett og slett fordi at du har ca 75% større sjanse for å bli angrepet av bjørn hvis du har løshund. Og fordi at endel uvettige sjeler der ute spekulerer grovt i akkurat dette. Kan leses om feks. her: http://www.nationen.no/rovdyr/article3621179.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i ettertid spekulere i hva han kunne gjort annerledes mener jeg blir feil. Det ble gjort slik det ble, heller en bjørn mindre enn et menneske, det er ikke noe å spekulere i engang er min mening.

Om det er slik at det å jakte med løshund vil være en reell fare pga. bjørn, ja da har vi et problem som bør gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så er det flere episoder hvor bjørn har løpt ned folk fra hiet sitt. Har hørt menneskene men bare ligget og trykket i hiet. Til slutt kommer menneskene for nært og bjørnen løpet ut. Ikke for å ta mennesket, men for å stikke av. Men det er ikke akkurat lett å vite bjørnens intensjon når den kommer byksende ut av hiet. Tror nok de fleste hadde trukket av her.

Han hadde nok ikke slugs i våpenet. Siden avstanden var såpass kort, gikk han nok fortsatt med vanlig hagl i våpenet.

Noen som vet hvordan bjørn truffet med slugs reagerer? Går den rett i bakken, eller kan den fortsatt løpe til skogs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å i ettertid spekulere i hva han kunne gjort annerledes mener jeg blir feil. Det ble gjort slik det ble, heller en bjørn mindre enn et menneske, det er ikke noe å spekulere i engang er min mening.

Om det er slik at det å jakte med løshund vil være en reell fare pga. bjørn, ja da har vi et problem som bør gjøres noe med.

Er et velkjent problem at bikkja erter opp bjørnen, blir redd og løper tilbake til eieren for beskyttelse. Hvis du ser på statestikk for bjørneangrep, så er det skadeskuttbjørn som troner øverst, så kommer løshund, og til sist binne med unger, men selv binne med unger skal MYE til før angriper. Løshund er en uting uansett der det er rovdyr. Man kan ikke først slippe bikkja løs, for så å kunne pårobe seg selvforsvar, blir for enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står både at de var på elgjakt og at han brukte rifle. Så dermed tror jeg nok vi kan utelukke både slugs og vanlig haglammunisjon.

Angående løshund og bjørn. Mener du at man skal kutte ut all jakt med løshund i f.eks. store deler av Hedmark, Trøndelag og Sverige eller at man skal godta å være fritt vilt for angripende bjørn hvis man gjør det? Eller er du kun ute etter å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to elementer her:

For det første synes det å være en utbredt ide at man skal tenke nøye om hva man gjør når man kommer i nærheten av bjørn o.l. Greit nok, men har man den tida? Tvilsomt. Jeg skjønner ikke hvordan statsadvokater og miljøvernbyråkrater gang på gang kan forklare hva som er den teoretiske prosedyren når de selv aldri har vært oppe i situasjonen. Jeg tviler på at de samme personene ville klart å holde seg like kalde og rolige i en skarp situasjon som de er i rettsalen når noen skal dømmes for nødverge. (jf. Lundemosaken i Lierne for noen år siden).

Det heter seg vel at ved isbjørn problemer, dvs etter gjentatte forsøk på skremming - skal magasinet tømmes mot isbjørnen på ca 30 meter for å være sikker på at den dør før den når fram. Mulig vi snart må innføre slike kurs på fastlandet også, så vi får en standard for når det er nødverge.

For det andre: Dette skjedde i et av Sveriges mest bjørnetette områder, det drives jakt på bjørn der hver høst, og de har ikke akkurat problemer med å fylle opp kvoten. Det er sannsynligvis vanskeligere å fylle opp elgkvoten i området, siden svensk bjørn spiser elg som kjøttilskudd (og vandrer over til Norge når den vi ha litt sau). Det er ikke et problem... det er nok bjørn å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står både at de var på elgjakt og at han brukte rifle. Så dermed tror jeg nok vi kan utelukke både slugs og vanlig haglammunisjon.

Angående løshund og bjørn. Mener du at man skal kutte ut all jakt med løshund i f.eks. store deler av Hedmark, Trøndelag og Sverige eller at man skal godta å være fritt vilt for angripende bjørn hvis man gjør det? Eller er du kun ute etter å provosere?

Angående løshund og rovdyr generelt, slipper du hunden din løs der du vet det er rovdyr, løper du en risiko for at hunden din blir skadet eller drept. Det er en kalkulert risiko fra eierens side. I ulveterreng kan du fort ende opp med at Fido blir lunsj. Dette er eierens skyld, ikke ulven. En losende hund kunne like gjerne løpt med en middagsbjelle. I bjørneterreng løper du en høy risko for at bikkja erter på seg bjørnen. Siden bjørn tross alt enda er fredet i Norge, så blir det feil å kunne slippe bikkja fritt i terenget når man vet at dette er et problem. I 9 av 10 tilfeller ender dette dårlig for bjørnen. Angående i sverige så fremt som jeg vet, er ikke bjørnen fredet lenger der. Når det kommer til om jeg kun er ute etter å provosere synes jeg det blir usaklig å komme med i en debatt. Jeg har ingen problemer med å akseptere at det er mange jegere der ute med sterke følelser for løshunddrift, og da bør man kunne kreve det samme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn er fredet i Sverige, men de har en begrenset jakt på den. All skyting av bjørn utenfor denne jakten blir å skyte et fredet rovdyr, jevnfør lisensjakt på enkelte rovdyr i Norge.

Når det gjelder denne saken burde ikke jegeren ha skutt med tanke på sin egen sikkerhet. Om du skyter bjørn på det holdet han gjorde må du være helt sikker på at skuddet er dødbringende. En frisk bjørn vil sjeldent angripe, selv når den er kommet så nært, men når du skadeskyter den hever du sjansene veldig for at den angriper. Et skudd mot hodet slik han gjorde er nesten en garanti for å skadeskyte. Hermann Sotkajærvi(Norges fremste bjørnejeger) forteller på sine foredrag bl.a. om ganger han var for nær bjørner(som skulle avlives) til å kunne skyte og at han med tanke på egen sikkerhet da fant andre veier ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.