Gå til innhold
  • Bli medlem

TRAVERS av Denali


Anbefalte innlegg

Kjære fjellentusiaster,

Jeg har bundet meg til masten for en bestigning av Denali/Mount McKinley (ca. 6200 moh., Alaska) fra slutten av mai neste år.

Det dreier seg om en travers, der oppturen går normalruten West Butress fra 1951, og nedturen ruffly går via den opprinnelige førstebestigningsruta fra 1913 (Karstenryggen ned og Muldrowbreen ut mot nord til Wonder Lake).

Er det noen her som har gjort denne turen? Hvilke var de viktigste erfaringene du gjorde deg?

Noen som vet om noen som har gjort den? Noen som vet om Nordmenn overhode har gjort den?

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Den ruten du beskriver ble blant annet gått motsatt vei

av Jarle Trå (han gikk ikke alene). Denne ruten har ikke

"teknisk" klatring, men bratt snø/is enkelte steder. Ruten ut nordover

er ganske lang og involverer blant annet kryssing av en elv

som kan være vel så krevende som klatringen.

Kort (og lang) beretning fra 2006, om første del (West Rib) kan leses

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/5000mtn/denali.html

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle,

Når du skriver "ikke klatreerfaring" (West Buttress), så kommer

det nok an på hvordan dette begrepet defineres. Jeg har gått

opp (og ned) West Buttress, det er bratt, man kan gå på løpende

forankring, men man må kunne sette sikringsmidler i snø, man må

være fortrolig med bruk av jumar på faste tau, bruk av isøks og

stegjern i bratt (mer enn 45 grader) is/snø etc. Hvorvidt dette

er "greit" uten klatreerfaring er nok sterkt avhengig av hva

folk legger i begrepet "klatreerfaring".

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon, jeg ser nå at jeg skrev West Rib,

mente selvsagt West Buttress (normal-ruta).

Jeg har vært inne ved Wonder lake ogsaa, bare send

PM om det er ting du tror jeg kan hjelpe med..

Traversen er en flott tur og det blir villmark uten mange

andre såsnart du kommer ned i Denali Pass (etter toppen)

og deretter svinger til Hoyre istedenfor Venstre (der du kom

opp)

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter og _OS_,

Takk for nyttige innspill.

For å oppklare en misforståelse med en gang: Travers av Denali er ikke noe jeg vurderer å gjøre alene. Sprekkene på Muldrow-breen alene utelukker dette. Etter et par mislykkede forsøk på å få med folk på traversen har jeg for første gang kjøpt meg inn i en komersiell ekspedisjon der ration er to førere på fire klienter. Jeg forstår det forsatt er to plasser ledige. http://www.mountaintrip.com/Alaska/denali_traverse.html

Petter sin beskrivelse av egen tur på Denali var noe av det første jeg leste da tankene begynte å kretse omkring Denali (også beretningen fra Mt Logan er interessant lesning). Andre søk bidrar til at jeg nå synes jeg er godt kjent med utfordringene jeg kan forvente opp West Buttress - inkludert de store temperatursprangene; de abyssdype sprekkene i lavere deler av ruta; vindutsatthet ved Windy Corner, på ryggene og i høydecampen på 5200 moh.; bratt passasje med faste tau mellom 4600 og 4850 moh. - for å nevne noe. Å vite hva man mentalt (og selvfølgelig fysisk) skal trene for er viktig.

Langt mindre informasjon er det om terrenget og de spesifikke utfordringene på nedstigningen mot nord. Dette bildegalleriet sier en god del: http://picasaweb.google.com/christian.kerrick/Denali2007Traverse#

Det er f.eks. liten tvil om at nedstigningen fra Karsten-ryggen mot Muldrow-breen utmerker seg som det bratteste partiet (55 grader?). Her kan det være nyttig å få en vurdering av skredfaren (som uansett vil variere med snøforhold). På selve breen vil også mye avhenge av snøforholdene. Tidlig vår er nok ikke gunstig verken her eller ved den avsluttende kryssingen av McKinley-elva.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarle,

Når du skriver "ikke klatreerfaring" (West Buttress), så kommer

det nok an på hvordan dette begrepet defineres. Jeg har gått

opp (og ned) West Buttress, det er bratt, man kan gå på løpende

forankring, men man må kunne sette sikringsmidler i snø, man må

være fortrolig med bruk av jumar på faste tau, bruk av isøks og

stegjern i bratt (mer enn 45 grader) is/snø etc. Hvorvidt dette

er "greit" uten klatreerfaring er nok sterkt avhengig av hva

folk legger i begrepet "klatreerfaring".

Hilsen Petter

Enig i at det ble litt uklart, Petter. Som du tydeligvis skjønte, så mente jeg bare at det ikke var behov for "veggklatring", siden spørsmålet var stilt så spesifikt ift akkurat det, men takk for at du presiserte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gudbedre, den traversen er tøff.

Jarle Traa har skrevet en god story fra sin travers (men som nevnt den andre vegen). Jeg lagret den et sted, men finner den ikke. Men søk og finn, den vil være nyttig.

Lykke til!

Haakon,

Takk for det!

Kan hende tar jeg meg vann over hodet. Mye bestemmes av hvordan og hvor mye man trener , say, 8 måneder i forkant. Så er det vær, snøforhold, gruppedynamikk etc. Det som gir meg en lett klaustrofobisk følelse er å være sammenbundet i tau i 20+ dager. En veldig konkret form for bindingsangst kanskje? :oops:

Det hadde vært artig om noen visste hvor Jarles Trås travers-beskrivelse er å finne. Har ikke lyst til å bry ham med en slik henvendelse i det som fortsatt vel er en rekonvalens-periode for ham.

Blir det ny Argentina-tur på deg, Håkon? Tre-toppsturen fra tidligere blir vanskelig å toppe.

Mvh. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj, det var den jeg lette etter. Fantastsik prestasjon, svært stor respekt av en slik plan, Gunnar!

Ja, jeg skal på tur til Andes igjen til. Nå skal jeg vinteren også forsøke meg på Tupungato, etter å ha mislyktes i fjor på samme fjell.

Men alle ære Gunnar, takk for det, men en slik Denali-bestigning som du planlegger slår min tretoppstur ned i støvlene. Jeg var på Denali i -05 så det der har jeg et forhold til. Men det aller beste du vil oppleve er en fantastisk naturopplevelse.

Ta deg noen ekstra dager på Kenai Peninsula eller trek litt rundt, Alaska var sannelig en opplevelse!

Har du noen webside eller noe, dette vil være fint å følge med på!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

OK. Da er travers av Denali fra sørvest (via West Buttress) og ut nordsiden (via Harper-breen, Karstenryggen, Muldrow-breen, ut tundraen og over McKinley-elva til Wonder Lake) gjennomført på 24 dager. Gikk ned 10 kilo. Kona er fornøyd med det - både at jeg kom tilbake, og at jeg la igjen litt av meg selv i fjellet.

Stor natur- og mestringsopplevelse. I fare for å virke arrogant, var det nedturen mot nord - ikke selve bestigningen av Denali - som var turens høydepunkt.

Kommer tilbake med en grundigere rapport "in due time".

I mellomtiden har jeg også lagt ut noen bilder her: http://gunnarfermann.zenfolio.com/

Gunnar

post-14-133474755221_thumb.jpg

post-14-133474755283_thumb.jpg

post-14-13347475534_thumb.jpg

post-14-133474755399_thumb.jpg

post-14-133474755434_thumb.jpg

post-14-133474755483_thumb.jpg

post-14-13347475554_thumb.jpg

post-14-133474755595_thumb.jpg

post-14-133474755654_thumb.jpg

post-14-133474755702_thumb.jpg

post-14-133474755766_thumb.jpg

post-14-133474755819_thumb.jpg

post-14-133474755833_thumb.jpg

post-14-1334747559_thumb.jpg

post-14-133474755939_thumb.jpg

post-14-133474755992_thumb.jpg

post-14-133474756045_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.