Gå til innhold
  • Bli medlem

Canada 1 års ekspedisjon - Planleggingsfasen


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger altså en 1 års ekspedisjon i Alaska/Canada området, med avreise våren 2012. Oppretter denne tråden så jeg kan stille litt spørsmål, og oppdatere litt fra forberedelsesprossesen her, ved siden av bloggen til de som er interesert i det. Jeg kom nettop hjem fra en langtur i seilbåt, da masta mi desverre knakk nede ved kanariøyene. Før jeg fortsetter på sjøen, vil jeg ut i villmarka. Først må jeg riktignok jobbe 1 år.

Altså, jeg har lite erfaring med langtur i villmark, så har tenkt og ta flere (så mange jeg kan presse inn mellom jobb) treningsturer rundom i Norge fram mot avreise. Tar på dette området gjerne imot tips til flotte turområder.

Det jeg har tenkt på er mat, bekledning og utstyr. Sett det er en annen tråd oppe angående mat, men for å samle alt her spør jeg. Hvordan pakker man mat til en slik langtur? Jeg vil prøve å fiske så mye som mulig sommerstid, men kan jo ikke være avhengig av det heller. Vil også slippe å være avhengig av å ofte dra innom en landsby for å hamstre ny mat. En balansegang må jo finnes.

Bekledning: Sommerstid er jo greit, men vinterstid kan være litt værre. I disse områdene blir det jo godt og kaldt vinterstid, så må litt mer til en berghans jakka. Så Lars Monsen nevnte på hans forum at mange bruker "Northern Outfitters", eller Canada goose Snow Mantra (som var dyrere og tyngre). Snakket med Børge Ousland, de hadde brukt to lag ullundertøy og to ullgensere på innsiden av seildressen når de nylig seilte nordøst/vest passasjene. Dette er jo snakk om sommerstid riktignok. Innspill?

Utstyr: Vil dere anbefale reinskinn framfor vanlig liggeundelag på vinterstid? Anbefaling av sovepose som kan tåle disse temperaturene vinterstid? Ser Lars Monsen bruker Ally kanoen, har også fått anbefalt et norsk selskap som lager oppplåsbare kanoer som skal konkurrere med Ally. Noen som har prøvd? Blir jo straks en ekstrem vektredusering når det er oppblåsbart. Anbefaling av pulk?

Hadde jo absolutt vært behagelig og kjøre hunder vinterstid, men dette har jeg ingen erfaring med, så holder meg unna det. Akkurat i disse dager holder jeg på å få/kjøpe en hund faktisk som turkamerat til denne turen, og ellers. Blandingshund av Alaska Husky, malamute og elghund. Får vell pakka litt av bagasjen på hans rygg, så litt hjelp på det området er det jo også.

Takk for all hjelp, kommer nok flere spørsmål etter vært :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mornings, du er her og du ja 8) den e gudd :roll:

Har ett matprogram eg bruker på turer opp til noen ukers varighet, men det ligger på en lur plass som eg ikkje finner nå.. Men for ett år så blir det jo klart noe annet, det går vel an å jakte småvilt i alaska på vinterstid.? du bør vel ha med deg våpen uansett i tilfelle bjørn så vil andbefale at du tar jegerprøven om ikke du har den..

Bekledning:

Ull innerst, ett solid og vindtett jakke/bukse sett for marsjen og ein god dunjakke&bukse, samt noen skikkelige fotposer til å hive på seg når man ikke er i aktivitet, mukluks andbefales som vintersko men da eventuelt i steden for fotposer om du skal gå på ski.. Skal du kjøre hundeslede som lars monsen gjorde kreves langt tjukkere klær enn dersom du skal gå med pulk og sekk. Dette er DYRT utstyr så det er sagt, det finnes i alle prisvarianter men for en slik tur er det nok ikkje lurt å satse på det billigste for å si det sånn.

Utstyr:

Det er ett utall "ekstreme" soveposer der ute, les erfaringer og tenk på dun vs synt og kansje bør du ha kondenspose utenpå?

Reinsskinn er suverent på vinterstid, det finns intet bedre så lenge temperaturene holder seg godt under nullpunktet.

Ville sett på Packraft som alternativ til ally dersom du har tenkt å gå ett stykke.

Kjøp en pulk som du kan fikse i felt, og lær deg hvordan du gjør det.

Hundekjøring er helt konge og andbefales sterkt, er som å seile.. bare på snø.

Hunden du ska få/kjøpe, er den vant med å sove ute om vinteren og med å dra pulk/bære kløv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Har som sagt aldri prøvd hundekjøring, men vil gjerne prøve en gang! Men ser for meg at det er en relativt stor ekstra kostnad og skulle kjøpe inn, og ha mat til mange nok hunder til å kunne få noe fart på sakene. Får holde med en turkamerat på fire bein;)

Hunden det er snakk om er bare valpen nå, men vil være gammel nok for tur innen avreise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann markus.

Ville først bare si at jeg syntes det du driver med er helt konge. Jeg har endel erfaring med flere turer med varighet på rundt måneden +-. Vinter som sommer. Jeg ser at du bor i kristiansand, hvilket jeg også gjør. Hvis du har lyst til å ta en prat og en kaffe så kan jeg veldig gjerne gi deg de råd og vink jeg har på lager, samt høre mer om det du driver med.

Jeg planlegger turer til canada selv, og har satt meg rimelig godt inn i regelverkene samt at jeg har enkelte kontakter jeg kan sette deg i kontakt med.

Gi meg ett vink så ser vi

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.