Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med å kjøpe ski+sko


kenny28

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå ikke vært glad i kong vinter, men nå må jeg krype til korset å ta på meg langrenn ski.

Problemet er at jeg har ikke ski :D

Er det noen som kan anbefale noen "gode" ski og sko som ikke vil ødelegge begynnelsen på min skikarierre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker hvilket bruk det bli mest av. Er det ikke noen som har litt av alle egenskapene ?

Smørefri eller ikke har jeg heller ingen formeninger om.

Har søkt litt her på forum, men finner ikke en tråd som passer for meg. Kanskje noen andre finner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okkuperer denne tråden litt jeg også, lurer faktisk på det samme når det gjelder smørefrie ski og skostørrelse.

Hvor sånn ca større sko burde man ha hvis man skal ha to par sokker ol, er det noen grei måte å måle det på?

Regner med at man ikke burde ha for store sko heller, da blir det gnagsår, dårlig passform, død og fordervelse.

Hvordan er det egentlig å gå med smørefrie ski?

Eneste som jeg vet om er at fjellski er ørlite granne tyngre enn vanlige løypeski, samtidig som de er ofte litt for store for løyper.

Dette resulterer i at du trenger å gå midt i løypa eventuelt.

Fjellskiene er mye mer robuste og har som oftest stålkanter "hunder og stålkanter er en dårlig kombo".

Takket være at fjellskiene er hakket bredere så er de mere egnet til å gå utenfor løypen i dyp snø.

Tror også at det er lettere å kjøre ned bakker med fjellski.

Du må jo heller ikke ha top notch av det nyeste utstyret heller om du bare skal på tur, tør gjette på at det ligger masse bra ski og staver på finn.no eller lignende.

Synes faktisk det er litt latterlig å se folk i løypen med "super pro ultimate mega carbon aerodynamiske NASA-spec skiutstyr" til 30 lapper, er jo ingen god trening om utstyret ikke veier noe.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe Fischer Powerlight ski. Dette er lette ski med stålkanter, som er litt kortere enn vanlige ski. Kortere ski er lettere å bruke for de som er uerfarene (lettere å gå fiskebein og ploge). De er også litt bredere enn vanlige løpeski. Det, sammen med stålkanter, gjør dem til greie fjellski så lenge det ikke er mye lett nysnø.

http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-powerlight-wax-lett-marka-fjellski-20079.aspx

Andre produsenter har tilsvarende ski, men de er ofte noe lengre enn Fischer Short Cut. Kjøp skiene hos i en seriøs butikk som finner riktige ski for din vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg gikk på ski(ca 10 år siden) så hadde jeg noen ski som heter dynastar montagne og er 210 lange(har de ennå,men har så mange dårlige opplevelser med de skiene at de kommer ikke til å bli brukt mere).

Har alltid følt at disse skiene er ALT for lange, så det kan stemme det at korte ski er bedre.

Jeg er 175 cm, hvor lange bør mine ski være ?

Er det disse skiene du anbefale ? Er disse skiene de samme ?

http://www.klikk.no/helse/friluft/article235420.ece

http://www.oslosportslager.no/produkt/powerlight-wax-lett-marka-fjellski-20079.aspx

Noen sko/bindinger å anbefale ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme ski som Klikk anbefaler ja. For stive og lange ski er kjipe å gå med (210 ski for en på 175 cm høres langt ut). Jeg foretrekker vanlig NNN-binding på slike ski (ikke den kraftigere NNN-BC).Jeg vet ikke om skiene nå leveres med NIS-plate (for å feste bindingene). Jeg liker best den manuelle bindingen du må ned for å åpne. Den er mindre utsatt for ising og lettere å reparere, og billigere enn racing-bindinger.

http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-nnn-exercise-nis-classic-bindinger-20222.aspx

Når det gjelder støvler er passform for din fot viktigst. Unngå de billigste modellene da de har for liten støtte. Synes at flere av plaststøvlene på markedet tåler vann for dårlig. De er lagd for å løpe noen timer. Du kan risikere alvorlige forfrysninger på lengre fjellturer. For varme støvler er også noe herk. Støvlen bør være stor nok til at du får på et par varme sokker, men sitte godt med et par tynne ullsokker. Membran kan være en ide. Her er en dyr modell:

http://www.oslosportslager.no/produkt/alpina-ccl-skisko-1011-24866.aspx

Et alternativ er å kjøpe et par akkurat passe støvler, og et par som er en størrelse større til fjellbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ønskes ei grei kombiski kan jeg også anbefale Åsnes Holmenkollen. Relativt smal og lett ski med stålkant. Likner litt på Powerlight i egenskapene. Best i løyper kanskje, men går greit å brøyte seg fram i løssnø også da den har en relatvt lang og bratt tupp.

Angående skostørrelse. Kjøp så du ialfall har 1 -1,5cm å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørefrie har blitt bedre etterhvertr men sliter fremdeles på hardt og våte fører.

Det som har blitt pop de siste årene er zero ski. Det er rubbski men de er mest supplement til andre par for smørign man har fra før. Zero fungerer best rundt 0 og på nysnø/fallende snø.

Hva jeg vil anbefale av ski kommer litt an på hvordan du er i vekt kontra høyde.

Finnes mange ok turski uten at det blir for dyrt så lenge man er noenlunde A4 i proposjon med vekt og høyde.

Rimeligere ski har ofte ikke valg av stivhet innenfor samme lengde. Er du for tung må du da gå opp i lengde på ski og da blir de ikke så gode å gå på.

Selv er jeg litt tyngre enn høyde skulle tilsi og valgte derfor racingski. Der finnes det bra utvalg av forskjellig stivhet og type ski.

Spenn på de er bygget for forskjellig føre og.

Jeg har aldri angret på valget av racingski. Der passer stivhet meg bra, skiene er lette og gode å gå på. Jeg får både bra fest og bra glid.(forutsatt at føret ikke er for spes, da trengs flere par ski).

Dog passer slike ski klart best i løyper.

Men det koster jo litt mer da. men du skal vel bruke de mer enn en uke. Lært meg å legge litt mer penger i ting i starten så jeg får noe jeg liker å bruke istedenfor å knipe på penga og kjøpe noe jeg ikke ble forsnøyd med og derfor heller ikke bruker.

Angående skisko så bruker ikke jeg mer enn et par med sokker i de. Så jeg har vel samme størrelse som jeg bruker i sko ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har fått anbefalt disse av en bekjent : http://www.oslosportslager.no/produkt/e89-mountain-crown-lett-smorefri-marka-fjellski-24990.aspx

Som sagt tidligere så er jeg "grønn" på ski.

Jeg hadde aller helst lyst å kjøpe skiene på xxl, siden jeg skal der en handletur ganske snart.

Noen meninger ang Fischer skiene ?

Noen som kan anbefale noen fra xxl siden : http://www.xxl.no/vintersport/langrenn

Jeg ser for meg å ha stålkant og smørefri og BC binding.

Jeg blir nok gående endel i i løyper og utenom løyper.

Trenger ikke tynnest mulig ski for å komme fortest mulig frem(heter det racing ski ? ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du på sikt kjøper to par ski......ett for skispor og et som også fungerer utenom preparerte spor.

Kraftige "markaski" som skal brukes til alt kan lett vise seg å være ubrukelig til alt....

LØYPESKI: Lettest og smalest mulig for skiglede i marka eller i preparerte superspor på høyfjellet. Kjøp gjerne fjorårsmodell av en konkuranseski. De har veldig god såle som gir supergli med riktig smøring. Ikke la selgeren lure deg til halvtunge "markaski" med dårlig såle.

Madshus hypersonic er bra. Pass på å få myke nok ski fordi du ikke har samme fraspark som proffene.

Læypeski er også perfekte på "skidestinasjoner" med perfekte spor....(intill sporene fokkes igjen)..som f.eks. rundløypene ved Gaustablikk.

Hvis du vil litt ut av sporene eller f.eks. bestige Gaustatoppen fungerer ikke lette løypeski.

NNN binding.

FJELLSKI MED STÅLKANTER: Enten smale fjellski som får plass i preparerte spor eller bredere fjellski som har bra bæring på sneen. (Avhengig av hvor du pleier å gå på fjellet.)

Fjellski finnes i alle bredder og typer fra smale stålkantski som fungere til å krysse seg ned fjellsiden til brede ski som egner seg til å svinge med. Som begynnerfjellski bør de vel ikke være altfor tunge og brede.

Ikke vanlig NNN binding, men heller NNN BC eller kraftigere fjellskibinding.

Med andre ord må du bestemme deg for om første skikjøp skal fungere på skare og løssnø eller om de skal fungere som milslukere.

Man kan vel si at man med konkuranseski glir på skiene, mens man med fjellski går på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.