Gå til innhold
  • Bli medlem

Videokamera til turbruk


Izzy

Anbefalte innlegg

Etter å ha trålet dette forumet og andre nettsteder for kameratester og omtaler, besluttet jeg meg for at Canon HF Legria 200 antakerlig var et brukbart videokamera for meg å ha med på tur. Så finner jeg ut at dette kameraet ikke er på markedet lenger, typisk. Så, nå er jeg like langt og trenger gode forslag. Jeg er helt uerfaren som videokamerabruker men jeg kan jo line opp de kriteriene jeg hadde tenkt meg og hva jeg skal bruke det til. For å ta det siste først:

Jeg skal bruke det til å filme meg selv og hestene når vi er på langturer til fjells og deretter lage film jeg kan vise frem for andre hestegærne mennesker :lol: Det er i allefall ambisjonen.

Hjelmkamera er ikke aktuellt, det rister alt for mye og kvaliteten er elendig etter min mening.

Jeg kunne tenke meg at det kanskje var vidvinkel, optisk bildestabilisator, gjerne mikrofoninngang, minnebrikke fremfor harddisk, en slowmotionfunksjon (eller kan det ordnes med et redigeringsprogram?), fjernkontroll og at det ikke var så verst til å kunne filme rundt kveldingen, ved solnedgang og sånt. Det er jo gjerne da man har slått leir og evt er sosial med andre hestemennesker f.eks.

Forslag folkens?

Jeg vil også gjerne ha forslag på kamerastativ eller tripod eller hva det nå måtte hete. Det skal som nevnt brukes i ulendt terreng og være så lett og "komprimerbart" at det kan fraktes i en salveske eller inneni liggeunderlaget bak på hesten. Det er ikke alltid jeg rir med kløvhest ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant et demokamera hos komplett som du kanskje kan vurdere? Etter typebetegnelse tror jeg at det er et nyere kamera (muligens oppgradering av det du i utgangspunktet hadde bestemt deg for).

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614684

Veit ingen ting om kamera men antar som sagt at det er en nyere modell.

Vidvinkel kjøpes gjerne i tillegg til kamera. Vær da kritisk til kvalitet på vidvinkellinsa (de billigste skaper gjerne mer trøbbel i klarhet enn det gir igjen i vidvinkel som følge av dårlig kvalitet på glasset).

Slowmotion fikser du i redigeringen :D

Lykke til videre med kamerakjøp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kjøpt kamera med kun digital zoom. Det jo faktisk brukes ute i naturen, og da bør man absolutt ha skikkelig zoom når reven lusker borti skogbrynet.

Monopod funker fint til å filme seg selv, og du får et mye mer stabilt bilde som gir et proffere inntrykk. Youtube monopod så får du mange bra tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om hvor enkelt du vil ha det eller pris, men i øverste amatørsjiktet bør jo Canon Legria hv40 (for litt amatørproffen) eller hf20 (bedre zoom og litt mer brukervennlig) være nokså bra alternativ. Disse ligger i prisnivå noe høyt 7-9000,-, men her har du kamera for lang tid fremover.

Selv sliter jeg ennå med mine gamle dv-kamera mv900 og semiproffe xm2 (altfor lite brukt). Men du verden så gode bilder det blir :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, Mariusda men jeg er litt i grannet på leiting etter kamera som folk her har og f.eks kan si at "dette kan du trygt kjøpe til det bruket du skal ha det til," fordi de selv har erfaring med det til liknende bruk. Mitt ønske om å kjøpe et Canon Legria HF200 kom av at det så ut til å dekke mine ønsker og jeg fant ikke så mange som hadde noe negativt å si om det, samtidig som det ikke var av de dyreste.

Fjellbaronen; Jeg hadde håpet å kunne holde meg rundt en 5000 til et slikt "førstegangskamera", det kommer jo alltids ekstrakostnader til i form av minnekort, redigeringsprogram, evt ekstern mic, og stativ som er et must. Jeg hører hva du sier om HF20 f.eks at jeg kan få glede av det lenge.. men du har ikke personlig erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke erfaring med akkurat det kameraet. Problemet med Canon for tiden er at de har en jungel av videokameraer med minimale bruks- og prisforskjeller. Det gjør det ikke lett å finne hvilket kamera som passer best. Var lettere før når det kun var 2-3 i hver prisklasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i samme situasjon selv. Etter å ha lest endel tester fant jeg ut at Sanyo hd2000

kom svært godt ut i tester. Og ble sammenlignet med kameraer i det øvre prisskiktet.

Bildestabilisatoren er ikke av de beste. Men siden jeg filmer natur og i båt filmer jeg stort sett på vidvinkel. Så da er det ett fett. Kameraet filmer også i 60bilder i sek, noe ikke alle kameraer gjør. Samt at det har highspeed filming. Tror det er 640bilder i sek, for å få bra slowmotion. Jeg kjøpte ett vidvinkel objektiv til den, og er svært fornøyd med et. Følger også med fjernkontroll. 0risen er det heller ingen ting å si på.

Kameraet tar også gode stillbilder på 8mp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mariusda skriver lengre oppe, HF M306 skal være oppfølgeren til HF 200, det er HF M306 han linker til. Man kjenner aldri andres behov, men tror dette kan være et OK kamera for deg.

Såvidt jeg har forstått er det slik at jo større bildebrikke kameraet har, jo bedre egenskaper har det til filming i dårlig lys. Ulempen er imidlertid at man får dårligere vidvinkel jo større bildebrikke (dette har optiske/fysiske årsaker). På litt dyre kameraer med større bildebrikke, som f eks Canon HF S11, føler man gjerne behov for vidvinkelforsats, noe som er dyrt, stort og tungt, kan fort veie nesten like mye som kameraet.

Her er en Canonlink:

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Camcorders/High_Definition_HD/index.aspx

den viser også utgåtte/utgående modeller som HF 20 og HF 200. Tror det er slik at HF S er toppserien, HF M middels og HF R billigst.

Akamlink:

http://www.akam.no/artikler/15_nye_videokameraer/74115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og tips, både til "fiskekongen" , "FjellBaronen" og "apetor" :D

Jeg er nok litt for konservativ med hensyn til utformning og skeptisk til alt som ikke heter Sony, Canon eller til nød Panasonic, til å tørre et slikt valg som du "fiskekongen". Jeg lytter likevel fordi du også driver med naturfilm. Har du lagt ut noe du har filmet på youtube?

Det er for øvrig mye film av dårlig kvalitet å finne på youtube, jeg har søkt og sett på utallige såkalte kameratester og jeg synes det er vanskelig å avgjøre om det er selve kameraet som er dårlig, f.eks kornete kvalitet på bildene eller om det er fotografen som ikke kan kameraet godt nok.

Det er sant som du sier "FjellBaronen" at det er en jungel av Canon kameraer som gjør det vanskelig å bestemme seg.

Jeg heller per i dag mest mot det kameraet som "Mariusda" foreslo (Canon Legria HF M306) men har lest flere steder at Canons programvare skal være vanskelig å jobbe med og det er i mine øyne en nesten enda viktigere del enn selve filmingen, så tvilen er der ennå på hva jeg skal bestemme meg for. 8) Jeg lurer også litt på Sonys HDR CX155 om det kan være et alternativ. Uff, valgets kvaler! :roll:

"FjellBaronen" du sa "Ville ikke kjøpt kamera med kun digital zoom"...var det myntet på det M306 kameraet eller? Forklar litt er du snill.

"apetor" Takk for linkene, jeg har vært inne på dem mange ganger og leser frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut noen filmer på youtube ja. Men er vel bare en veldig kort en med Sanyo kameraet. Den lille testturen med kayakken. Bare søk på Råmundsen, eller fiskekongen så kommer det vel opp ett par filmer. Ikke jeg som har filmet alt akkurat, ettersom jeg er på enkelte filmer. Og de er filmet med gamle kameraer.

Skjønner skepsisen din. Det var jeg også. Hadde egentlig bestemt meg å bruke rundt 10k på kamera. Men tenkte jeg skulle prøve dette pga testresultatene kameraet kunne skilte med. Er vel egentlig fornøyd nå. Litt uvant utforming på det også.

Men kameraet kan skilte med noe av det beste innen lysfølsomhet, og filmer veldig bra på manuelle innstillinger i mørket. Mye bedre enn mange av de dyrere konsum apparatene. Du Kan vel se noe av dette på kajakkturen jeg filmet tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen: Jeg har sett en tre-fire ganger på den kajakkvideoen og jeg må bare si en ting: Jeg er rimelig skuffet over at den filmen ikke varer 40 minutter men bare litt over 4 min :wink: , for du er god til å lage film etter min mening. Jeg satte på filmen, så med en gang at dette ville bli bra, strak hånda ut etter kaffekoppen og lente stolen godt tilbake...men ak, en god film som bare var altfor kort! Hvis du har tid burde du lagde flere slike og adskillig lengre film. Og det er forresten den type film jeg gjerne vil lage selv, bare med hestene som transportmiddel underveis, ikke kajakk. (jeg er glad i å padle kajakk og men tiden strekker ikke til alt).

Jeg er vel ikke helt overbevist om kameraet, synes kanskje det ble litt kornete eller utflytende noe av tiden og det var heller ikke HD opptak? Men god til å filme, det er du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei igjen folkens :)

Nå har jeg endelig fått kjøpt meg kamera :D:D Jeg endte opp med Canon Legria HF M306 og håper å få mange timers fornøyelse ut av det! Jeg gleder meg til jeg får lært kameraet godt å kjenne slik at jeg kan utnytte det fullt ut. Så nå skal det bli enda flere timer utendørs enn vanlig og masse prøving, feiling og filming utover våren. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.