Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett dunjakke


tommygutt

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte meg nettopp en tynn mammut dunjakke. Virker veldig bra, eneste minus er at det ikke glidelås på lommene. Fikk veldig god pris. Ellers har vel norrøna og hagløfs en del tynne modeller. Kan jo og vurdere dunvest.

Har og ME annapurna. Denne er mer solid og tyngre (1kg) og tar mer volum.

Ganske digg på ski/fjelltur å dra opp ei god dunjakke på pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Skulle jeg kjøpt en jakke i denne kategorien, hadde jeg sett nærmere på WM Flash XR.

312g i størrelse M og dun i høy kvalitet.

http://www.backcountrygear.com/catalog/appareldetail.cfm/WE410

Flash er litt mindre tolerant mot vann, og veier 60g mindre

http://www.backcountrygear.com/catalog/appareldetail.cfm/WE4080

Oj, den har ikke jeg sett før :shock:. To spørsmål i den forlengelse... 1) hvor tolerant mot vann trenger man at en slik jakke faktisk er? 2) er det upraktisk med fast hette?. Med dagens dollarkurser er jo dette skikkelig rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ren og enkel varmekilde du er på jakt etter så vil jeg anbefale Stormberg sin Nordlys dunjakke. Har brukt denne endel selv, og må tilstå at den overgikk mine forventninger. Fikk den billig via bekjente, var skeptisk, men den leverte virkelig :shock:

Lett, god og varm, forlenget bakstykke, dunfyllt hette som varmer, gode lommeløsninger, alt til en grei pris. Ikke noen ekspedisjonsjakke, men mye komfort til en grei penge.

Stormberg Nordlys dunjakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt, kan det være likså smart med Primaloft-jakke til høyaktivitets-pauser? Dun kan kjapt bli fuktig og primaloft funker vel da bedre?

Har selv en primaloft-jakke jeg er strålende fornøyd med. Den har vannavstøtende overflate og tåler lett regn og sludd uten at noe trekker gjennom ytterstoffet. Lett i vekt, lett å pakke sammen, og en bra hette. Vil anbefale hette, siden varmetapet er stort fra hodet. Skal man ta pause og ta på seg en dunjakke, så bør man også ta hetta over hodet.

http://shop.peakperformance.com/NO/item/G30970007/?partner=5313&t_type=src&t_type=src

Dette var min mest brukte ytterjakke forrige vinter. Den er passelig varm, og man kjenner knapt at man har den på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunvest er også vurdert ja, kan være et godt alternativ.

Har hørt med en kompis som har Primaloft-jakke, han er veldig fornøyd. Særlig på sykkeltur i marka hender det at pulsen blir høy og da er det greit å ha noe som tåler litt fuktighet.

Primaloft sies å matche dun bra på isolering og vekt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primaloft er bra, men tyngre enn dun (annet enn lavkvalitet som 500Cuin dun). Primaloft tåler mer vete enn dun, men en skal ikke overdrive forskjellen. Ser du etter noe som tåler vann utafra må du kjøpe en jakke med godt stoff e-Vent, GTX, Drilite Loft, Pertex Endurance etc). Primaloft pakker mye dårligere enn dun.

Dunvester er geniale til sitt bruk. Har WM Flash dunvest. Dunvest er spesielt god å gå med - gir varme på overkroppen som trenger varmen mest, uten at man blir "overopphetet". Som rastejakke og sikringsplagg ville jeg kjøpt en jakke.

Er du villig til å legge en del penger i innkjøpet ville jeg kjøpt en dunjakke alla WM Flash jakke. Jeg har Klattermusen Liv. Den er uten hette. Jeg ville kjøpt med hette for det bruket du beskriver. En slik jakke tar nesten ikke plass. Du får den i en sadelveske.

En primaloftjakke er nesten like god. Koster mye mindre, men tar mer plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.