Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjerne smørefri såle?


battone

Anbefalte innlegg

Annonse

Uten at jeg har erfaring med det, men hvis sålebelegget er tykt nok skulle det teoretisk

ikke være noe i veien for at du kan slipe det ned.

Men før jeg hadde gjort det ville jeg prøvd å selge de på Finn.no

Der har jeg selv solgt en mengde forskjellige ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få noe bedre glid av å slipe bort smørefrimønsteret. Eller jo da kan du få en kortere smøresone. Men har du dårlig glid så er det enten prepareringen det er noe feil med eller du er for tung for skiene dine. Når du står rett opp og ned så skal ikke "smørefeltet" være nedi underlaget. Du skal trenge ett skikkelig fraspark for å få "smørefeltet" til å få god kontakt med bakken. Still deg opp på skiene og få noen til å dra ett ark under. Sett merker framme og bak der hvor det ikke er plass til arket lenger, da har du funnet smørefeltet ditt og ev slipe bort smørefrimønsteret utenfor merkingen. Så klart er det løssnø kjøring du tenker på så blir det litt annerledes. Da vil mønsteret være i kontakt med snøen uansett. Da er det nok bedre med vanlige ski uten festesmøring. Feller opp og glid ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at smørefrie ski altid er myke, smøre / feste sonen på disse er alltid i kontakt med underlaget.

Fjerner du festemønstret, prepper godt og smører kort vil det nok hjelpe noe, men blir neppe ski Aksel Lund Svindal kommer til å missunne deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha gjort det! Prøv å få byttet skiene her på forumet i stedet..

For å få slipt bort "vaskebrettet" under de smørefrie må du så dypt at du vil få store problemer med å tråkke ned smøresonen.

En annen sak er at smørefrie ski leveres med dårlig såle i utgangspunktet. Fabrikantene prioriterer ikke kostbare såler på ski som aldri vil få god gli uansett. Kjøperne av smørefrie ski er ikke folk som prioriterer gli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vet noen ski av denne typen, dvs jeg har de breie S-Bound jaktskiene, og er fornøyd med dem. Jeg finner ingen uten stålkant og ikke smørefri, det er problemet mitt..

http://www.oslosportslager.no/produkt/s-bound-jakt-crown-smorefri-turjaktski-ustalkant-22340.aspx

Kan anbefale disse:

http://www.whiteplanet.no/index.php?mapping=34&&maingroup=SKI&subgroup=MNT&brand=ASNES&itemno=540162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å slipe ned sålen, noe som sikkert vil komme til å ødelegge siene dine, så ville jeg heller forsøkt å fylle opp mønsteret med slikt plastmateriale som brukes til å reparere skader i sålen på alpinski. Dette er et plastmateriale som smeltes ned i rifter og hakk og som kan slipes og sikles etterpå.

Bortsett fra dette støtter jeg forslaget om å selge skiene og kjøpe nye. Det er ikke sikkert du trenger å legge så veldig mye penger imellom, og så er du garantert et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle slike ski har jo et vist spenn. Fjellski har ofte flatere spenne enn f.eks vanlig langrennsski.

Så vil jo glid og fest avhenge av vekt.

Skiene kan ikke både passe deg uten oppakning og med 20 kilos sekk. Du vil da få bedre feste og dårligere glid med 20 kilo på ryggen.

Første bud er uansett at det smørefrie mønsteret ikke må være i kontakt med snøen i noen grad når du står rett opp og med med vekt fordelt på begge beina. Da blir det så klart enda verre med oppakning.

Ski man kan smøre er slik sett bedre da man kan variere lengde på smørning avhenging av vekt man har/bærer.

Skal man ha ok ski med smørefrie så kjøp noen som passer i spennet når de er påkledd de klær du normalt går på tur og en lett dagstursekk med litt innhold. Bagasje utover det trekkes på pulk.

Uansett vil det aldri bli topp glid på slike ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.