Gå til innhold
  • Bli medlem

villmarkskunnskap?


hogst

Anbefalte innlegg

jeg er veldig interisert i fiske og villmarksliv, men kunne tenkt meg å lære mere om flora, fauna, ulike teknikker og andre relevante ting.

jeg har kjøpt boken "villmarkstips" av lars monsen. men skulle gjerne fått enda mere kunnskap.

noen som har linker til sider hvor man kan finne dette?

evt noen anbefalinger av bøker?

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter FjellBaronens tips, men så har du jo "Hakkespettboken"_

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=108181

Eller "Friluftsliv Året Rundt", en utrolig fin bok som alle skoler skulle hatt!

http://naturtips.info/amember/signup.php?price_group=2&product_id=2&hide_paysys=paypal_r

Hær har du noen engelske også_

http://www.muddywaterpress.com/bookshelf.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker om flora og fauna og andre håndfaste ting er forsåvidt grei lærdom, men når det gjelder "ulike teknikker og andre relevante ting" vil jeg i tillegg foreslå "prøve og feile-metoden".

Ingen ting er så grunnleggende tilfredsstillende som det å gå på trynet og lære av det "the hard way".

Selvfølgelig er det greit å unngå de helt store blemmene ved å lese om andres erfaringer, men jeg garanterer at du blir mest fornøyd med det du lærer ved å prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker om flora og fauna og andre håndfaste ting er forsåvidt grei lærdom, men når det gjelder "ulike teknikker og andre relevante ting" vil jeg i tillegg foreslå "prøve og feile-metoden".

Ingen ting er så grunnleggende tilfredsstillende som det å gå på trynet og lære av det "the hard way".

Selvfølgelig er det greit å unngå de helt store blemmene ved å lese om andres erfaringer, men jeg garanterer at du blir mest fornøyd med det du lærer ved å prøve selv.

Det er greit å ha en viss anelse om hva du ikke bør putte i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest driver vel ikke å putter ting de ikke vet hva er i munnen? Jeg sluttet i hvertfall med det i 5 års alderen :D Ellers er det som alt annet, er du i tvil, så er du ikke i tvil. Begynner å bli veeldig lenge siden jeg hadde øvelser der vi måtte leve av det vi fant, selv om det er sjef å vite litt hva som kan brukes rundt seg, i hvertfall om høsten når du kan piffe opp turmaten med litt selvplukk.

Et annet tips i forhold til kunnskap. Det kommer litt an på grunnlaget en har fra tidligere, men de fleste bygder (inkludert Oslo) rundt om i Norge har vel en Norsk Folkehjelp, eller en Røde Kors eller liknende? Det er et fint forum, hvor en får prøvd teori i praksis, og ofte treffer likesinnede! Mye kunnskapsrike mennesker innenfor disse organisasjonene, og de trenger alltid folk til redningstjenesten i Norge.

Kanskje det er et tips, heller en å prøve å lese seg til alt? Jeg er selv student for tiden, og innser at lesing av teori, ikke alltid er ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.