Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny ryggsekk.


REs

Anbefalte innlegg

Min gamle Carrymore sekk hadde sin siste tur sist uke da glidelåsen nederst på sekken røk midt inne på fjellet.

I dag var jeg som snarest innom en sportsbutikk for å finne en ny, og mine øyne falt på en 80 liters sekk fra Bergans. Den hette Nordkapp, men de hadde denne i to versjoner. En med innebygget regntrekk og en uten regntrekk men med et slags utvendig strikksystem fremme på utsiden. Sikkert noe til å stikke ting som genser, votter og lue bak for å slippe å åpne sekken . Den hadde også nettinglommer nederst på sidene.

Den med regntrekk ser ut til å være identisk med den som vises på Bergans sin hjemmeside og heter Telemark. Prisen var overraskende lav. Bare 1300,-

Er det noen som har noe kjenskap til disse sekkene. Hvorfor to med samme navn, og hvorfor heter den noe annet på Bergans sin hjemmeside. (Hvis det er den samme sekken.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Gud velsigne norsk villmark, fjellørret og stillhet rundt bålet. Amen"

Jeg vet ikke om dette trenger Guds velsignelse siden dette jo er en velsignelse i seg selv, men ikke så lett tilgjengelig uten en god sekk.

I morgen blir det en tur for å sjekke ut ny sekk og en ny lettspinnstang.

Nå er det desverre slik at jeg har blitt sykemeldt på ubestemt tid og da har jeg forhåpentligvis god tid til å sjekke ut noen sekker og stenger.

Vanligvis er jeg seig som en "vidjespenning" og jeg har stått av mange tøffe stormer før, som oftest med sekk på ryggen, og hvis jeg nå får meg en ny god sekk og en ny lettspinnstang så klarer jeg vel denne også. Hadde liksom ikke tenkt å parkere fjellskoene på en god stund enda.

Jeg satser på at legene på dette "radioaktive" sykehuset inne i Oslo klarer å fikse meg litt raskt så jeg kan få testet ut det nye utstyret under virkelige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gud velsigne norsk villmark, fjellørret og stillhet rundt bålet. Amen"

Jeg vet ikke om dette trenger Guds velsignelse siden dette jo er en velsignelse i seg selv, men ikke så lett tilgjengelig uten en god sekk.

I morgen blir det en tur for å sjekke ut ny sekk og en ny lettspinnstang.

Nå er det desverre slik at jeg har blitt sykemeldt på ubestemt tid og da har jeg forhåpentligvis god tid til å sjekke ut noen sekker og stenger.

Vanligvis er jeg seig som en "vidjespenning" og jeg har stått av mange tøffe stormer før, som oftest med sekk på ryggen, og hvis jeg nå får meg en ny god sekk og en ny lettspinnstang så klarer jeg vel denne også. Hadde liksom ikke tenkt å parkere fjellskoene på en god stund enda.

Jeg satser på at legene på dette "radioaktive" sykehuset inne i Oslo klarer å fikse meg litt raskt så jeg kan få testet ut det nye utstyret under virkelige forhold.

God bedring REs!

Da jeg kjøpte ny sekk i år, reiste jeg og prøvde Arc'Teryx Bora 95L først for deretter å reise rundt og prøve Bergans, Norrøna etc. Hvis du gjør dette så kjenne du forskjellen mellom dem godt. Bora har suveren beærekomfort med gode løsninger. Enenste minuset er prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen vil selvfølgelig alltid være med beregningen, men hvis vi sammenligner pris og levetid så kan vi f.eks. sammenligne en sekk med en moteriktig dogribukse, sekkens levetid og alkoholforbruket i samme tidsrom, noen kvelder på byen eller f.eks. hva det koster å ha bil. (Jeg har tre.)

Dessuten er det snart jul og hvis jeg får kona til å kjøpe en som julepresang så slipper jeg også alt maset om at jeg bruker mye penger på friluftsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en liten butikkrunde står det nå mellom:

ARC´TERYX Altra og A. Bora.

Osprey Xenon / Argon og O. Aether.

Jeg lider valgets kvaler, men sjangsene for at det blir en ARC´TERYX er ganske stor.

Var også innom NORRØNA Svalbard 80L. Ekspeditøren på butikken hadde en sånn, som han hadde brukt et par år, men det var tydelig at han heller ville anbefale en av de andre jeg har nevnt.

Jeg er glad i utvendige lommer og muligheter til å feste ting utenpå sekken. Liggeunderlag, telt, fiskestang, snøspade etc., men det er det lite av på ARC´TERYX sine sekker. Norrøna har denne muligheten. I butikken som selger Norrøna får jeg også 15% rabatt, ca. 525,- kroner. Kanskje jeg ikke burde bry meg om dette?

Nei, her er det litt å tenke på. Kanskje noen kan bidra litt i forsøket på å gjøre forvirringen total.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bora selv og den har ihvertfall mye muligheter til å feste ting utenpå sekken. Masse hemper og reimer der.

Har også kjøpt sidelommer som jeg fester i kompresjonsreimene. Synes det blir litt kronglete å få strammet disse når lommene er på, men det går da greit.

Anbefaler lett denne sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altra 65 som er en teknisk noe dårligere sekk

Hva er det som gjør Altra til en teknisk dårligere sekk, bortsett fra at stoffet virker noe tynnere? Den er også litt lettere og så virker bæresystemet noe mer gjennomtenkt. Noe mindre festemuligheter på utsiden siden de lange vertikale remsene med hemper er fjernet.

Jeg glemte å sjekke om de hadde regntrekk, men det har de sikkert ikke siden ekspeditøren i butikken ikke nevnte dette. Jeg nevnte at jeg alltid brukte en søppelsekk inne i sekken fordi jeg ikke stolte på at den var tett, og han rådet meg til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve stoffet og glidelåser er nok like vanntett som på Boraen, det jeg mener når jeg sier "teknisk dårligere" er:

- Tilgang til rommene, spesielt bunnlommen

- Lite festemuligheter utenpå sekken

- Mindre plass i topplokket

- Drikkeflaskelommene er ikke like gode

- Dårligere plass i kengurulommen foran på sekken

- Ikke integrert hoftebelte i topplokket (dette kan brukes som dagstursekk på Bora)

Jeg vil likevel si at bæresystemet til Arcteryx overgår alt annet på markedet, så bare det alene er nok til at jeg ikke er i tvil om min anbefaling - Altra eller ikke. Har du imidlertid råd til en Bora 80 ville jeg gått for den.

Jeg må ta forbehold om endringer i stoff og glidelåser, men min Bora trenger ikke regntrekk for å si det sånn. Stoffet er coatet med silikon på innsiden og alle glidlåser og sømmer er tapede. Jeg har gått med min sekk i øs pøs flere dager i strekk og har ikke hatt vanninntregning på min sekk. Det er imidlertid normalt med litt kondens.

EDIT: En annen ting; sjekk om Altra har samme mulighet for å pakke mer i hovedrommet enn oppgitt. På Bora så er det en stoffkant øverst i hovedrommet som gjør at sekken min har mulighet for å pakke ca 10 liter ekstra uten at det blir eksponert for vær og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nylig en Osprey Aether 70. Har ikke rukket å dra på tur med den enda, men inntrykket så langt er meget bra! Den sitter som støpt på ryggen, gleder meg til å dra på tur med den :lol:

Vet ikke hvor tung bør den tåler enda, den var kjøpt for litt lettere turer.

Det er ingen tvil om at Arc'teryx er veldig bra, men det koster jo skjorta... Likevel har jeg mye bekledning fra Arc'teryx :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom en ny butikk i dag, og da var det plutselig Osprey Argon 85L som var den beste. Kanskje fordi det var den han hadde i butikken? Dette er foresten den eneste plassen hvor ekspeditøren har målt ryggen min. Han brukte en spesiell plastskinne med hoftebelte for å finne ut hvilken størrelse sekk som passet.

Dette gjorde ikke saken noe lettere for meg.

Jeg var også innom XXL og ble faktisk ekspedert. :? Jeg ba om det beste han hadde og han gikk rett på Norrøna Recon Pack 125L.

Kanskje han burde lagt merke til at jeg bare er 172cm høy og veier i underkant av 70kg., og at det faktisk er en del år siden at jeg lånte klær av kongen.

Ellers var ekspeditøren både hyggelig og grei, men kanskje litt mer interessert i å prate enn å selge ryggsekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes forhandlere for Gregory på din kant av landet, så kunne du jo sjekket ut det og, bare for å gjøre valget enda vanskeligere.

Jeg antar at du ikke har tilholdssted på østlandet, ettersom du har vært innom Platou sport, og denne kjeden bare har tilholdsted på Vestlandet. Skulle du derimot ta en tur østover, vil nok Oslo Sportslager kunne gjøre forvirringen total.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg vil likevel si at bæresystemet til Arcteryx overgår alt annet på markedet, så bare det alene er nok til at jeg ikke er i tvil om min anbefaling - Altra eller ikke. Har du imidlertid råd til en Bora 80 ville jeg gått for den...

Hvorfor overgår bæresystemet til Arcteryx alt annet på markedet? Har du brukt storsekkene til Gregory, Osprey, Norrøna, Begans m.fl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde kanskje lagt til at den uttalelsen var min høyst subjektive mening:-)

Jeg har prøvd sekker fra alle produsenter du nevner bortsett fra Osprey. Jeg har i tillegg hatt Para Ranger selv, men selv om dette alle sammen er bra sekker, så har jeg fortsatt til gode å oppleve bedre bærekomfort enn det Bora leverer. Jeg føler også at jeg ikke står alene når jeg hevder det jeg gjorde i forrige post...

Men for all del, det er min subjektive mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Jeg har prøvd sekker fra alle produsenter du nevner bortsett fra Osprey. Jeg har i tillegg hatt Para Ranger selv, men selv om dette alle sammen er bra sekker, så har jeg fortsatt til gode å oppleve bedre bærekomfort enn det Bora leverer...

Og da er det vel bare Para Rangeren og Bora du virkelig kjenner. Det å teste en sekk i en butikk gir kun indikasjon om den passer ryggen din, og du kan vurdere en del detaljer. Man må minst ha gått noen dager på tur med tung vekt før en vet en noe om sekken.

Brukte i årevis en Berghaus Vulcan, men oppdaget at bærekonforten på nyere sekker var mye bedre. Jeg har fått låne Osprey Cresent (Argon) på en del turer. Synes det var en bra sekk. Kjøpte Norrøna Nansen 80. Den har kanskje det beste bæresystemet jeg har brukt, men ble fort slitt (se https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldTid=13972). Har nå Gregory Denali 110 og Arcteryx Naos 85. Jeg synes Denali har hakket bedre bæresystem for meg. Naos har et liknende bæresystem som Arcteryx Altra. Naos er vanntett noe som er en stor fordel på både kano og skøyteturer, og veldig greit på vanlige turer også.

Tror nok sekk blir som sko. Passform til din rygg er viktigst. Slitestyrke, tekniske løsninger ol kan andre si noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som gregory er nevnt kan du jo få enda ett alternativ bare for å gjøre det hele enda vanskeligere.

Eberlestock har noen sabla gode sekker, tenker på tactical serien. For de som liker sånt vel og merke.

Meget godt bæresystem, og ekstremt mye festemuligheter utenpå.

Finnes hos Winge Våpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei ! Jeg tenkte å kjøpe meg en ny sekk. Også så jeg litt på de GAMLE norrøna pakkrammesekkene. Det virker som om de er litt vanskelige å få tak i, men er det noen som har hatt en slik, som kan anbefale den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.