Gå til innhold
  • Bli medlem

ANg GPS kart til Garmin


cowgonemad

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet hvordan man kan få tak i gratis kart til Garmin GPS? (Topo adventure) Og om hvordan man legger den inn på GPS'en. JEg syns 800 KR kartet i norge er litt i det dyreste laget!

Har kjøpt oslo og Ålesund, syns jeg har støttet de nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratis kart er i så fall piratkopier, og det er ikke akkurat lovlig.

Det er vel heller ikke så veldig moralsk å fortelle hvordan du bør gå frem for å nå målet ditt om gratis kart.

Det beste er kanskje om du googler, i stedet for å spørre på et forum som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis kart er i så fall piratkopier, og det er ikke akkurat lovlig.

Det er vel heller ikke så veldig moralsk å fortelle hvordan du bør gå frem for å nå målet ditt om gratis kart.

Det beste er kanskje om du googler, i stedet for å spørre på et forum som dette.

HAr googlet masse rundt, fant også noen kart. Men får ikke lagt de inn på GPS'en...

Men føler meg ærlig å rederlig med tanke på at jeg faktisk har kjøpt noen kart.. BLir dyrt om man skal måtte kjøpe alle..

Først 1600 KR for en GPS med et dårlig kart.. Så har jeg kjøpt 2 kart over 2 områder i norge til 800 KR stykke.

Så blir endel penger etterhvert :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr googlet masse rundt, fant også noen kart. Men får ikke lagt de inn på GPS'en...

Men føler meg ærlig å rederlig med tanke på at jeg faktisk har kjøpt noen kart.. BLir dyrt om man skal måtte kjøpe alle..

Først 1600 KR for en GPS med et dårlig kart.. Så har jeg kjøpt 2 kart over 2 områder i norge til 800 KR stykke.

Så blir endel penger etterhvert :):D

Dersom jeg skal sette det på spissen det du skriver,

da kan jo jeg mene at dersom jeg har kjøpt to PC'er og syntes at dsse var dyre

så kan jeg jo bare stjele de neste jeg ønsker. Jeg har jo betalt for to...

Eller dersom jeg har kjøpt to bilder jeg ønsker å ha på veggen, disse var dyre og jeg ønsker to bilder til så er det absolutt legitimt å sjele to til?

Satt på spissen ja, men prinsippet er det samme.

Det du skriver om at dette er ærlig og rederlig henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg skal sette det på spissen det du skriver,

da kan jo jeg mene at dersom jeg har kjøpt to PC'er og syntes at dsse var dyre

så kan jeg jo bare stjele de neste jeg ønsker. Jeg har jo betalt for to...

Eller dersom jeg har kjøpt to bilder jeg ønsker å ha på veggen, disse var dyre og jeg ønsker to bilder til så er det absolutt legitimt å sjele to til?

Satt på spissen ja, men prinsippet er det samme.

Det du skriver om at dette er ærlig og rederlig henger ikke på greip.

Nei det blir i ikke det samme, selv ikke i prinsippet. Et digitalt kartprodukt er imaterielt, et bilde på veggen er ikke. Ved tyveri av bildet kan det for eieren dokumenteres et tap. Dersom cowgonemad har kjøpt de to kartområdene som er aktuelle for ham, og fyller GPSen sin med kart han ellers aldri ville kjøpt, bærer kartprodusent/-forhandler ikke noe tap. Noen finner tilfredsstillelse i å fylle gpsen sin med en verden av kart det aldri blir aktuelt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spurt om råd her inne tidligere om "tjuvkopiering" av kart til Garmin.

Fikk noen tips men er tilnærmet innvalid når det gjelder slike innstalasjoner, har nå en bekjent som skal hjelpe meg.

Hadde Garmin importøren solgt kartene til en fornuftig pris og/eller med en annen inndeling ville jeg skaffet dem på

legal måte.

Regner hele Gudbrandsdalen med fjellområder som mitt nærområdet og for å dekke dette må jeg kjøpe 4 blokker og betale 3200,-

Er vel kanskje ikke så rart mange er villig til å tøye loven og moralen litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det er ufornuftig pris. For en cd får du jo med ca50 papirkart eller nå hvør mange det er. 100kr kartet så er du jo oppe i 5000 pr cd.

At det ikke er mulig å kjøpe kun de rutene/kartene man vil ha/trenger er en annen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Phaser her.

quer993: imatrielt? Forestill deg følgende:

Jeg har tatt utdannelse i flere år og jobber i et firma med å planlegge/utarbeide og designe databaser, gjerne med beregningsmodeller og grafiske fremstillinger.

Dersom det er angitt i kontrakt mellom meg/mitt firma og kunde at databasens (og derav mitt åndsverk/copyright), timer brukt på utvikling, dokumentasjon og sluttproduktet i den elektroniske database ikke skal videreselges/deles hverken i sin helhet eller oppstykket, så vil det være urederlig og kontraktsbrudd av kunde å gjøre det. Det norske lovverket har paragrafer om dette.

I våre dager er noe så imatrielt som ren kunnskap vurdert i valutaverdi.

Skal man ha noe tilnærmet gratis er frikart.no et spennende community alternativ.

Edit: trykkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si det er ufornuftig pris. For en cd får du jo med ca50 papirkart eller nå hvør mange det er. 100kr kartet så er du jo oppe i 5000 pr cd.

At det ikke er mulig å kjøpe kun de rutene/kartene man vil ha/trenger er en annen ting.

Ufornuftig er den ikke, men den bygger på prisen for fysiske produkter, og tar ikke inn over seg at verden i stor grad er blitt digital. Tilbydere av digitale/digitaliserbare produkter bør ta inn over seg at ny teknologi grunnleggende har endret spillereglene.

Kanskje leverandøren kan holde den høye prisen fordi mange ennå ikke vet at- eller hvordan materialet kan hentes gratis. Eller fordi mange rett og slett synes det er galt å laste det ned uten å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpeker jo nettopp at det er inndelingen som gjør det ekstremt kostbart.

Er vel også naturlig at et digitalt produkt kan produseres og selges rimeligere enn en papirutgave.

Kan til en viss grad være enig i at detaljerte innstruksjoner lagt ut her inne kan være uheldig for forumet, kanskje noen vil sende trådstarter en PM (send gjerne en kopi til meg også :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Enig at det er noe dyrt med kartene i Toposerien, og at personlig synes jeg inndelingen av kartområdene er noe pussig.

Men her på FF ønsker vi ikke å linke opp mot piratkopiert materiale.

Selvfølgelig er inndeling pussig! Det er jo slik de får solgt flest mulig kart/cd'er.. Enig med en post over, hvor Gudbrandsdalen totalt er fordelt på 4 cd'er, at nedlasting er fristene. Selvfølgelig er ikke dette lov, og fildeling(linker) her på FF er jeg imot..

Cowgonemad, jeg har sendt deg pm, så da skal du se at du får kart!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et spørsmål om policy fra den som selger kartene. Friluftskartan i Sverige er delt i 4 CD'er à 1630,- (hos kartbutikken.no)

For det første er det overlapp mellom CD'ene for det annet dekker hver CD mye større areal slik at det skal mer til før du trenger 2 CD'er, for det andre får du hele Sverige for 6520,-.

Norge er delt i 20 CD'er à 780,- uten overlapp. Med mindre areal pr. CD og uten overlapp øker sannsynligheten for at du trenger fort både 2,3 og 4 CD'er. I tillegg vil hele Norge koste deg 15600,-

(Til sammenlikning blir pris pr. 1000 kvadratkilometer kart for hele landet 48,- for Norge og 14,50 for Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.