Gå til innhold
  • Bli medlem

Mus på tur.


Danish

Anbefalte innlegg

Var i sommer innom Simskardshytta i Børgefjell NP. Der var det full aktivitet på natten. Fikk meg til å tenke litt. Har noen opplevd at mus har spist seg gjennom telt, eller sekk i skogen/fjellet? Personlig har det aldri vært et problem, unntatt på forskjellige koier rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samboeren min har fått problemer med mus i teltet på Kolahalvøya i Russland. Innerteltet var åpent og soveposen ble gnagd hull i flere steder. Siden det er en syntetpose kan den fortsatt brukes likevel. En annen på samme tur fikk hull i teltbunnen. Musen gnagde seg gjennom stoffet nedenfra og rett inn i en nøttepose. En tredje valgte etter dette å oppbevare nøttene sine i hyllen i taket i teltet, men da klatret musen opp på innerteltet og gnagde seg gjennom taket i innerteltet. Vi har aldri hatt problemer med mus i teltet i Norge, så kanskje de russiske musene er tøffere enn de norske. Ved en senere anledning har vi derimot fått lemen inn i forteltet på vinteren. Heldigvis oppbevarte vi maten i forteltet på motsatt side. Eneste problemet var å få en illsint lemen til å forstå hvordan den skulle komme ut av kuldegropen, og at jeg hadde lemenlort i skiskoene neste morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter få minutters marsj fra en teltplass "oppdaget" mus i jakka mi. Min dertil påfølgende krigsdans for å få av seg jakka og synet av musa som pilte ut av ermet, gav mitt turfølge sitt livs latter. Måtte le selv også når pulsen etterhvert dalte ned mot makspuls igjen. Årsaken til min til meg å være noe utypiske reaksjon, var at det eneste som sto i hodet på meg da jeg kjente kriblinga var; HOGGORM!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter få minutters marsj fra en teltplass "oppdaget" mus i jakka mi. Min dertil påfølgende krigsdans for å få av seg jakka og synet av musa som pilte ut av ermet, gav mitt turfølge sitt livs latter. Måtte le selv også når pulsen etterhvert dalte ned mot makspuls igjen. Årsaken til min til meg å være noe utypiske reaksjon, var at det eneste som sto i hodet på meg da jeg kjente kriblinga var; HOGGORM!!

Ser for meg dette! :)

Selv har jeg aldri fått ødelagt noe som helst av utstyr av mus, turkompiser derimot har ødelagt og glemt lånt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://ei7ugg.bay.livefilestore.com/y1plb6Iu175dF7RRAngpkDbyQlrbq6M2Z4Q-srm0K238SkUzaJJMLg2pelOzamt6AjIvs2HU1O32HZ-hQEf3MFT73_6sgFt1Q__/P1010405.JPG?psid=1

Fant denne krabaten på Hovstøyl i Austheiane ved setesdal, den var helt tam.

Og for de som lurer på det, jeg slapp den ut utenfor hytta så jeg ikke skulle tråkke på den, og ja jeg vasket skålen med antibak etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre denne tråden litt mer anonym!?

Jeg har brukt et langt liv på å forklare Tefatet at småkryp av reptiler og pattedyr aldri vil finne på å komme inn til oss i villmarken, men det til tross måtte jeg etter at ungenes flertallstemmer flyttet ut av redet gå fra lavvo og over til et "helt tett" fjelltelt.

Får hun se denne tråden blekner "Shining" (Ondskapens hotell) fra 1980 og jeg blir enten villmarkspensjonist eller friluftseremitt.

Dette er alvor!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA, greit å kunne le av slikt, ser for meg at jeg våkner opp en dag i teltet og der sitter en illsint lemmen med rabies på magen min, og så slår fiolinmusikken fra psyko inn.

Du kan vel si det at om den kommer bort til deg er den som regel så tam at den ikke biter, imens de som rømmer er mere agressive.

I kanskje de fleste tilfellene er de kun ute etter noe å spise, og er derfor mere opptatt av maten rundt enn av personene.

Forstår jo også at det er mange som har fobier for gnagere, men det er vell like lite sansynelig å møte på en med fobi, som det er å møte på en gnager på klosshold.

Har faktisk opplevd å få besøk av mus i nøhule også, den var også bare ute etter mat.

"edit"- Funka bildelinken forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare dele denne selv om gjelder mus på hytte: Mor la igjen rødvinflaske i plastpose i senga på hytta en påske- godt inntullet i dyne for ikke å fryse. Da vi kom tilbake på sommeren var dyna og senga gjennomtrukket av rødvin - plastpose biter og korkbiter spredd rundt - og en død mus i bunnen av rødvinsflaska... som forhåpentligvis rakk en god fest før den druknet sine sorger i rødvin (bokstavelig talt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye rart de finner på.

Kom på hytta en vår for noen år siden for første gang siden høsten.

Ryddet vekk åtestasjoner, skåler med gift etdc. Hadde bl.a en skål stående i benkeskap under vasken på kjøkkenet.

Stusset litt på en plastpose som lå der inne, så ut til å være litt rart hull.

Ved å itte nærmere så jeg at det var mus som hadde gnagd gjennom posen for å komme ned til en plastflaske med lampolje som stod der. Så hadde den spist pent av hele toppen på korken så det bare var en ring rundt igjen.

Da var den tydligvis mett(og kanskje kvalm) så da var det på tide å hoppe ned i flasken å drukne seg der :lol:

Den var godt konservert av olja og kulde gjennom vinteren. Hadde forsåvidt og laget sitt eget krematorie. bare helle olja med mus ut på jordet å tenne på.

Tenkte på det etterpå at det var fint den tok korken og ikke gikk tvers gjennom flaska. Da hadde det blitt mye søl av lampeolje i skapet og ned i gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.