Gå til innhold
Haldor123

Jakt med salong

Anbefalte innlegg

Hei eg var nett og jakt rya med salong halvautomtisk og kikkertsikte og lydemper.

Og det gjekk fint men vis du går ut litt om kvelden så kommer ripen ut på slettene og da er det anklet men Meg og far min gjekk så og si oppo rypene den eina rya watt ein halv meter far often min far min hadde hagle s/s 12/76 cal og eg hadde salong og det gjekk fint me fekk nesten 20 ryper eg tok 10 og far min tok 9 den sista bomma vi på men det var Jo på 100m da det var kunn me som var og jakt og me var ute og jakt far 09:00 til 19:30 og me gjekk heile tiden eg gjekk på ein flokk på 300 riper men salongen kilte seg kulene ville ikkje lade og far min gjekk nesten 600m opp forbi Meg så det var lit vanskelig og skyte for han jaja det var min gode høst ferie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
skjønner ikke bæret av hva du skriver her. begynn med noen punktum, og skriv skikkelig norsk.

Hei.

Jeg leste dette innlegget rett etter at det ble publisert i går kveld.

Dette er et nytt medlem og det første innlegget som er skrevet av denne personen. Dette er ikke noen god måte å bli ønsket velkommen på.

Vi her inne har skal vel egentlig ikke være språkpoliti,, og for alt vi vet kan det være en rekke årsaker til formen på innlegget.

Innholdsmessig gav innlegget meg et inntrykk av at her var det en person som hadde hatt en meget opplevelsesrik høsttur sammen med sin far og ville belyse noe av det han fikk ut av denne opplevelsen samt dele det med andre.

At innlegg begynner med stor forbokstav, og at man bruker dette etter punktum blir vel opp til den enkelte, Zabel.

Det er bedre om du er språkpoliti på dine egne innlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting er å være språkpoliti og pirke på småfeil. En annen ting er å informere om at et innlegg er så dårlig skrevet at du ikke klarer å forstå hva posteren prøver å fortelle.

Nå er jeg ikke enig med Zabel i at innleget er uleselig, men det er vanskelig å lese. Om TS redigerer det slik Zabel foreslår blir det langt mer leselig, noe som vil føre til at flere personer gidder å lese det og eventuelt respondere. Jeg antar TS poster her for at folk skal lese det han skriver og gi respons, så da blir dette gankse relevant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje brukeren er litt ung?

Innlegget kunne ha vært skrevet på en bedre måte, jeg forstod ikke helt hva som brukeren ville fram til.

Men temaet - rypejakt med salong - er forøvrig spennende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
At innlegg begynner med stor forbokstav, og at man bruker dette etter punktum blir vel opp til den enkelte, Zabel.

Nei det er det ikke!

Når vi skriver er det for at andre skal lese og da skal det etterstrebes korrekt språk.

Om noen skriver for at det ikke skal leses er det spamming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er det ikke!

Når vi skriver er det for at andre skal lese og da skal det etterstrebes korrekt språk.

Om noen skriver for at det ikke skal leses er det spamming.

Hei.

Jeg er helt enig at man bør etterstrebe et godt språk, både i form og innhold. De som har lest mine innlegg her på FF vil vel ha kunnet se det i mine innlegg.

Når det gjelder dette du spesifikt henger deg opp i, springsteen, så var dette et spark til Zabel da han kritiserte språklig form fra trådstarter men selv ikke klarte å bruke stor forbokstav i sin kritikk.

Det jeg forsøkte å belyse i mitt første innlegg var, som strebus85 også er inne på, er at aspekt som ung alder e.l. (må jeg nevne dysleksi??) kan være med på å spille inn.

Jeg forsøker heller å la eksemplets makt virke enn å raskt gå inn og kritisere noen på en, etter min mening, noe krass måte.

I det lange løp har jeg lært meg at eksemplets makt er en svært virkningsfull metode (om enn sentvirkende).

For min del avslutter jeg innleggene mine i denne tråden, men jeg kan evt. være villig til å diskutere temaet språk i en annen tråd som ikke ødelegger det opprinnelige temaet;

rypejakt med salong.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

snakk om å henge seg opp i filleting. stor bokstav etter punktum eller ei, så forstår du hva jeg skriver. det var ikke tilfelle for min del da jeg leste trådstarters åpningsinnlegg. det har aldri vært snakk om at jeg forventer at det skal skrives 100% riktig. med "skikkelig norsk" så mener jeg at det skal gå an å forstå hva som står med én gang, og ikke etter å ha lest igjennom 4-5 ganger. det tror jeg du også skjønner, hvis du legger litt godvilje til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kanskje brukeren er litt ung?

Innlegget kunne ha vært skrevet på en bedre måte, jeg forstod ikke helt hva som brukeren ville fram til.

Men temaet - rypejakt med salong - er forøvrig spennende.

regner med brukeren er over 14 år, da det er aldersgrensen for å være med på opplæringsjakt. da bør man forvente at det i hvert fall går an å sette punktum, til tross for evt. dysleksi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså-jeg har problem med å lese hva Zabel (zabel?) skriver. Det går, men tar unormalt lang tid.

Så lenge du skriver en rad er jeg med, men prøver du deg med et 10-raders innlegg hopper jeg av...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en ekte, spennende jakthistorie, Haldor123!

Jeg ser selv frem til å få skutt inn salonggeværet og prøve meg på rypene!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste innlegget til "Haldor123" og fikk følelsen av ekte turglede, stolt jaktiver og et flott kameratskap til far og kanskje læremester. Alle tre ting vi vil inspirere til og dyrke.

Kanskje tolker jeg første svar vel negativt, men det er ikke det som blir sagt jeg blir skuffet over, men måten det blir sagt på. Et nytt medlem vil formidle store opplevelser og så avvises han såpass bryskt. Det er for tøft, synes jeg. Derfor var det gledelig å leste de ekte og rause svarene fra "martin.m" og "borgar".

Og "Haldor123", håper du formidler opplevelser også i tiden som kommer. Du er jo en røver på jakt og har altså satt far din bak deg, men ikke glem at det også skal holdes igjen skudd i ny og ne :)

Kanskje kan du forbedre skriftspråket, om ikke får de som vil med seg innholdet.

Lykke til med både jakt, fiske og innleggende som måtte komme!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Tommy82
      Hei.
      Er det noen som har tips om rypeterreng med hytte for 4-6 jegere neste sesong?
      Hvor i børgefjell ville dere hatt «base» for en 5 dagers jakttur?
      veit inatur, røyrvik fjellstyre og visit børgefjell har noen tilbud, men om det finnes noe annet, eller generelle tips, så mottas de med takk🙂🙂 skitt jakt alle sammen
    • Av AmundJS
      Hei, er det noen her som vet om forskjellige typer pakkrammesekker? Idag har jeg en Bergans PowerFrame 3810 og er storfornøyd med den, men kan trenge en mindre sekk. Helst rundt 60-80L men med en ramme med visse detaljer som PowerFrame har. For eksempel så er jeg avhengig av disse rørene som stikker opp av ramma, da disse brukes til å bære rifle, ekstra bagger, poser, og mye annet. Vil gjerne også ha en L-formet ramme, da det gjør det mye lettere å pakke vedsekker/bensinkanner osv men L-ramme er ikke et "must".
      Jeg har sett en del på Norrøna Reconpack, men denne er også for stor og for dyr, har også sett på Eberlestock sin Mainframe men denne mangler disse to knaggene. 
      Eventuelt noen som har prøvd seg på å lage en annen sekkepose til PowerFrame? eller vet om en type sekk som lett kan festes på ramma uten å bli ubehaglig på grunn av stropper som festes på tvers av skulderremmer/ryggen? 
      Jeg setter stor pris på alle forslag og hjelp  
    • Av Iren Hansen
      Jeg har kun litt erfaring med storviltjakt og trenger råd og tips på hvilke tradisjoner som brukes for å sikre at man får riktig møring? Hvis til eksempel mørningstermometeret mitt går i stykker, er det metoder for å se om kjøttet er ferdig mørnet? 
    • Av GrundeL
      Leseverdig artikkel om eiendomsretten: https://www.dagbladet.no/kultur/privat-eiendomsrett-er-elefanten-i-rommet/69692606
    • Av Vebjørn Holmslet Astad
      Navn: Litt frå jaktåret 2017
      Kategori: Medlemmenes egne videoer (friluftsliv)
      Dato lagt til: 2018-03-27
      Innsendt av: Vebjørn Holmslet Astad

Har samla opp någen fine situasjoner fra jaktåret 2017 her. Ser fram te høsten igjen

Litt frå jaktåret 2017
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.