Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse til Ustaoset


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Er det noen som har gått Finse-Ustaoset, tur eller retur? Tenkte på å ta med noen kompiser på den runden da det er greit å ta togfra Drammen og til Finse for så returnere fra Ustaoset ved endt tur....

Noen som har litt feedback om dette ?

Tenker på bl.a. tidsbruk og valgt rute...

Vi drar på vinterstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk Finse - Kjeldebu - kuttet litt før Dyranut mot Halnefjorden - Heinseter - Tuva - Ustaoset jula 2008-2009. Fulgte stort sett "løypa" slik den er tegnet inn på kart med vinterruter (ikke kvistet så tidlig i sesongen annet enn fra Tuva til Ustaoset). Sov i telt. Brukte 5 dager på turen i relativt dårlig vær. Midtvinters er det jo begrenset hvor langt en kommer selv med bruk av hodelykt, spesielt når sikten er dårlig.

Ruta er fin. Enkel, utenom turen over Helveteshorgi (fjellet mellom Finse og Kjeldebu). "Løypa" ned fra Leirbotni mot Sysenvann var meget bratt og isete (måtte ta av skiene og bære utstyr ned i mørket). Det går sannsynligvis raskere også å gå Finse-Finnsbergvann-Kjeldebu enn over Helveteshorgi.

Turen fra Finse til Krækjjahytta er enklere, litt stigning og kuppert på begynnelsen, men så flater det ut. Fra Krækkja er det flatt både mot Fagerheim og Halne, men litt kjedelig. Ser en del av strekket og det er lange vann.

Turen fra Heinseter - Tuva - Ustaoset byr på slake, lange oppover- og nedoverbakker. Fin utsikt på høyden der. Ustevann er regulert og man bør være forsiktig. Sjekk på kart hvor løper pleier å legges. Sjekk hvor vanninntak er og les meldinger for svekket is:

http://www.nve.no/no/Vann-og-vassdrag/Hydrologi/Is-og-vanntemperatur/Sikker-ferdsel-pa-is/NVE-atlas-svekket-is/

post-3635-133474729856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått den noen ganger og synes det er en fantastisk flott tur. Det starter med en ganske drøy stigning fra Finse, men så blir terrenget vesentlig kjekkere å gå. Jeg har skrevet en liten skildring fra turen jeg hadde i 2009 på http://blogg.uteligger.com og tror veivalgene er nevnt der. Hvis du går inn på 2010, så vil du se en annen rute og som endte på Haugastøl. Med pulk tror jeg vi brukte ca 15 timer effektiv gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå nord eller sør for bergensbanen?

På nordsiden er det en lang dagstur med lett sekk og godt føre. Med pulk er det to til tre dager. Der er også hytter i Lengjedalen (Ulvik fjellstyre), Folarskardet og dersom du går oppå skarvet siste delen har du Skarveredet (Geilo Klatreklubb). Bruker du skiseil kan turen gjøres på mindre enn en time.

På sørsiden er det greit å følge vinterrutene Finse-Krækkja-Tuva-Ustaoset eller Vestlia i Geilo. Mellom Krækkja og Tuva kan en også svinge innom Fagerheim og gå uten kvist mot Tuva. Her er det også fine seileforhold.

Begge rutene er flotte turer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Takker for gode svar!

Planen var å gå sørsiden av bergensbanen ved å følge de oppkjørte vinterløypene.

Ser ut som det da blir fra Finse til Kreækkja og derfra til Ustaoset.

Kikka på distanse og det kan se ut som ca. 4 mil + -... Det er jo for aktive folk en dagstur i relativt flatt terreng, men så kommer det jo ann på

vær, vind og terrenget...

Til dere som har gått ruta: Hvor lange etapper gikk dere om dagen og hvor preget ble dere av været, tidsmessig?

Skal man dra med jobben er man litt avhengeig av å nå toget på søndag og være på jobb på mandag ;)

Tenkte først at hvis man begynte å gå på fredags morgen, ville vi nå Ustaoset innen 1600 på søndag....

Hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær og snømengde betyr alt. Normalt bør tre gådager på 4 mil være mer enn nok. Er det noe problem kan dere heller gå til Haugastøl (men pass på det er ikke så mange tog som stopper der).

Jeg brukte mye mer tid enn jeg forventet fra jeg så Ustaoset stasjon oppi lia. Snøfyka hadde lagt seg i lia. Nedoverkjøringen ble ikke som forventet. Sank opptil en meter ned med mine Åsnes Rago (Amundsen). Pulken var en periode ubåt. Turen over Ustevann gikk ikke bedre - overvann og høye issvuller som var vanskelig å passere. Har opplevd tilsvarende baksting ved Haugastøl og andre steder. Poenget er at skiforholdene ofte er greie i fjellet, mens med en gang en kommer under skoggrensa begynner problemene. Jeg fulgte en mindre benyttet løype ned fra Tuva mot midten av Ustevann. Løpya som ender nær dammen tror jeg er mer brukt, og den er mye kortere over isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk bare at ikke løypene blir stikket før vinterferien..

Helt overkommelig å gå på ei helg. Fra Finse til Drageidfjorden dag 1. Til området ved Tuva dag 2, og en kortere dag ned til Ustadoset dag 3. Har gått turen flere ganger. Blir været vanskelig kan man dreie ved Krækkja og ende på Haugastøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 6 år senere...
Gjest Mareng

Hei.

Vi tenker oss to personer med telt om èn uke fra Finse til Ustaoset. Haugastøl kan vi ha som "reserveplan" om tiden blir for knapp. Èn person med pulk, og èn med sekk.

Planen er å ankomme Finse ca kl 19:30 på fredag. Vi går ett lite stykke og slår leir. Så går vi hele lørdagen, og må være på Ustaoset senest kl 16:00 på Søndag (toget går 16:15 fra Ustaoset).

Jeg har tegnet inn den ruten jeg synes ser greit ut på vedlagt kart, ca 37 km. Ganske lik ruten til skarvenrennet, så det kan godt hende vi går den i stedet. Jeg regner med vi kan gå 1 time på fredag, 9 timer på lørdag (ekskludert pauser), og 5 timer på søndag, altså 15 timer.

Er det noen som har kjennskap til området og føre for tiden, som kan kommentere? Er dette en grei rute? Er vannene trygge å krysse på denne tiden?

Finse - Ustaoset 1.jpg

Finse - Ustaoset 2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mareng skrev:

Hei.

Vi tenker oss to personer med telt om èn uke fra Finse til Ustaoset. Haugastøl kan vi ha som "reserveplan" om tiden blir for knapp. Èn person med pulk, og èn med sekk.

Planen er å ankomme Finse ca kl 19:30 på fredag. Vi går ett lite stykke og slår leir. Så går vi hele lørdagen, og må være på Ustaoset senest kl 16:00 på Søndag (toget går 16:15 fra Ustaoset).

Jeg har tegnet inn den ruten jeg synes ser greit ut på vedlagt kart, ca 37 km. Ganske lik ruten til skarvenrennet, så det kan godt hende vi går den i stedet. Jeg regner med vi kan gå 1 time på fredag, 9 timer på lørdag (ekskludert pauser), og 5 timer på søndag, altså 15 timer.

Er det noen som har kjennskap til området og føre for tiden, som kan kommentere? Er dette en grei rute? Er vannene trygge å krysse på denne tiden?

Finse - Ustaoset 1.jpg

Finse - Ustaoset 2.jpg

Har ikke gått samme rute, men har akkurat vært i området. Gikk fra Finse forrige lørdag og ankom Røldal i går. Det er vått og litt trått føre etter mildværet, men helt OK med snø. Litt overvann på de fleste vann, men tykk is. Kan bli fint føre om det bare blir noen minusgrader igjen.
Kjør på! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Flott, takk :)

Jeg har aldri gått over vann med overvann på før, men det skjer når snøen presser isen ned, og det kommer vann oppå isen? Hvor mye overvann kan man forvente? Det resulterer vel i at det kan ise på feller, og bindingene kan fryse fast? (Bruker BC magnum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mareng skrev:

Flott, takk :)

Jeg har aldri gått over vann med overvann på før, men det skjer når snøen presser isen ned, og det kommer vann oppå isen? Hvor mye overvann kan man forvente? Det resulterer vel i at det kan ise på feller, og bindingene kan fryse fast? (Bruker BC magnum).

Det er ikke værre enn at det blir litt slushy. Ikke noe problem å gå på ski, men kan bli våt på beina om du tar en pause utpå vannet og rusler rundt i bare skistøvlene ;-) Hadde ikke noe problem med ising eller kladding, men ha gjerne med litt fellevoks / impregnering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.