Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger til bruk i marka/fjellet


rognposan

Anbefalte innlegg

Nå gleder jeg meg som en guttunge til vintern kommer og har funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av 2stk truger (1 par). :D Bruksområde vil være hovedsaklig isfiske, vedsanking, baksing på vei opp mot topper i marka samt noe på snaufjellet (hytte).

Noen som har forslag til størrelse, type, modell osv.

Veier ca 70 kg og ønsker ikke å gå gjennom snøen... :roll:

Alle svar mottas med åpne armer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Atlas 1230. Meget lett å få på alle aktuelle sko. Gode på de fleste underlag og høy bæreevne i løs snø. Koster en del - kjøpte mine fra USA.

Store truger er tyngre å gå med, men lengden trengs i løs snø. Du bør bestemme deg om du skal gå mye med tung sekk. Uten sekk kan du kjøpe de kortere modellene.

Tubbs og MSR lager også gode truger. Ser at Easton også har begynt å lage truger. De vant "Gear of the Year 2009."http://eastonmountainproducts.com/snowshoe/backcountry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjengangerne er Atlas og Tubbs. Begge kommer i forskjellige utgaver ift bruksområde, og forskjellige størrelser pga bæreevne. Husk at du gjerne har med oppakning og mer klær om vinteren. Ta med dette i betraktning når du skal avgjøre bæreevne til trugene.

Har samme bruksområde som deg, men veier ca 95kg. jøpte de største Tubbs trugene da jeg skulle ha. Husker jeg rett er de 36" og av modell Wilderness. Er uansett kjempegodt fornøyd med de og kan fint anbefale de til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal gå i løssnø trenger du nok ca. 30".

Om du skal gå i bratt tereng er hælløftere til god hjelp, disse finner du nesten bare på de dyrere modellene.

Stegjernene har også forskjellige utforming/kvalitet.

Toppmodellene fra Tubbs,Atlas, TSL,MSR, Redfeather og andre holder gjennomgående høy kvalitet og koster 2-3 lapper.

Det er mulig å finne brukbare modeller til ca. 1500,-

Tror ikke merket er avgjørende men ligg unna de aller rimeligste om du tenker å bruke dem mer enn som hyttetruger/dasstruger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg som en guttunge til vintern kommer og har funnet ut at jeg skal gå til innkjøp av 2stk truger (1 par). 8) Bruksområde vil være hovedsaklig isfiske, vedsanking, baksing på vei opp mot topper i marka samt noe på snaufjellet (hytte).

Noen som har forslag til størrelse, type, modell osv.

Veier ca 70 kg og ønsker ikke å gå gjennom snøen... :wink:

Alle svar mottas med åpne armer :D

For baksing i laussnø, er det bare å velge største modell. At ein storleik skal vera stor nok til ei viss vekt, er bare tull. Forskjellen er bare kor mykje ein søkk nedi, og jo større trugar, jo mindre søkk ein nedi. På vindherda snaufjellsnø greier ein seg stort sett med minste modell, men stegjernet er av større betydning.

Bindingen har også stor betydning. Heilhengsla bindingar slik som enkelte Tubbs-modellar har, fungerer godt når ein går framover, men fungerer dårleg til arbeid som vedsanking ol. Og så kjem praktiske detaljar som korleis dei passar til dei aktuelle skoa, korleis dei er å få på og av med votter på osv.

Så lenge ein går på flatmark, fungerer nok dei fleste typene. I motbakkar fungerer dei fleste litt dyrare modellane. På tvers av hellingane fungerer nokre få. Eg har til derimot til gode å prøve trugar som fungerer godt i nedoverbakke og laus snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Atlas 1230. Meget lett å få på alle aktuelle sko. Gode på de fleste underlag og høy bæreevne i løs snø. Koster en del - kjøpte mine fra USA.

Har også veldig gode erfaringer med Atlas1230. Spesielt etter større snøfall med dyp løssnø. Brukte dem for øvrig på Muztagh Ata i over 7000 meters høyde i sommer. Syns ikke de er spesielt tunge å gå med, selv om de store, og de kan tas av og på selv med dunvotter. Men de er jo ganske dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Tubbs Mountaineer 30" i fjor vinter og er strålende fornøyd med dem. De har bl.a. hælløfter som jeg mener er uvurderlig i bratte bakker. Minuset med disse er prisen, men har du tenkt å bruke dem til turer er det en god investering. Jeg har selv prøvd "billigtruger" fra MX-sport til 1000kr som til forveksling kan seg ut som de dyrere trugene. Disse var imidlertid fryktelig dårlige til alt annet enn å gå til utedoen. Jeg har selv brent meg noen ganger på å kjøpe billig og dårlig for så å ende opp med å kjøpe kvalitet. Det blir mye dyrere i lengden :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv prøvd "billigtruger" fra MX-sport til 1000kr som til forveksling kan seg ut som de dyrere trugene. Disse var imidlertid fryktelig dårlige til alt annet enn å gå til utedoen. Jeg har selv brent meg noen ganger på å kjøpe billig og dårlig for så å ende opp med å kjøpe kvalitet. Det blir mye dyrere i lengden :x

Veldig godt poeng. Jeg har også prøvd noen billigversjoner som ikke er verdt plastikken de er laget av. Jeg har for øvrig også dårlig erfaring med MSR Denali, selv om det normalt sett er et veldig bra merke. Tubbs har jeg ikke prøvd, men ser de gjør det bra på mange tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte to par MSR Lightning Ascent 25 fra MPGear til prisen av ett her i Norge. Da fikk jeg med to par MSR staver også så det kan man vel kalle et røverkjøp.. Dritfornøyd!! Lure på å gjør det samme i år med Ascent 30 med den nye bindingene for å ha til løssnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengden på trugene er avhengig av flere faktorer, bl.a vekt og bruksområde. Skal man bruke trugene utelukkende på høyfjellet holder det ofte med de korte trugene da snøen er hardere. I skogen er snøen som regel ganske løs og man bør opp en størrelse. De største trugene blir imidlertid vanskeligere å manøvrere med i tett skog. Selv veier jeg netto ca 77kg, men med vinterklær og en dagstursekk blir det fort 90kg. Jeg går i variert terreng og har derfor valgt 30" som jeg mener er det beste kompromisset for min størrelse. Som andre har skrevet synker man ned uansett størrelse, det er bare et spørsmål om hvor langt man synker ned. Jeg har prøvd 25" med tung oppakning i løssnø og det var ingen god opplevelse :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Toppmodellene fra Tubbs,Atlas, TSL,MSR, Redfeather og andre holder gjennomgående høy kvalitet og koster 2-3 lapper.

Det er mulig å finne brukbare modeller til ca. 1500,-

Tror ikke merket er avgjørende men ligg unna de aller rimeligste om du tenker å bruke dem mer enn som hyttetruger/dasstruger.

Hoy!

Jeg ser også etter truger, å tenkte at det ikke var nødvendig med en ny tråd! Jeg er ca 86-90kg (nude) og har sett på både redfeather og tubbs, men har ikke peiling på hva jeg skal velge. Ved første øyekast ser begge modellene jeg har sett på bra ut, men det er alltid vanskelig å bedømme kvalitet på produkter i en butikk. Det er jo først i skogen at ting går til he****!

Mitt bruksområde er som trådstarter sitt, og vil bli benyttet til isfiske og skogsfugljakt. Skal jeg gå for 30" eller 36", da jeg jakter i innlandet med endel snø og gjerne løssnø! (men i skog) Tenker også på manøvrering!

Hva tenker dere om disse?:

http://www.xxl.no/truger/venture-36-1056876

http://www.xxl.no/truger/venture-30-1056875

og redfeather som de har her:

http://www.norteamengros.no/shop/index.htm

Odlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noen få kg tyngre enn deg og bruker 36" Tubbs Wilderness. Bruksområdet er også det samme, så på akkurat de trugene kan jeg si at du ikke blir misfornøyd. Har ikke hatt problemer hverken med stegjernene eller festene. Som med alt annet er det viktig å tilpasse bindingene til skoene du skal bruker, aller helst før du drar avgårde på tur. Da er det bare å klipse dem på, hive på pilkedunken og off you go! Har brukt mine 2 sesonger nå, ca annenhver uke, og ser ikke nevneverdig slitasje. Tror at hvis du ser litt på specs så har 36" er bæreevne på rundt 110kg hvis jeg husker rett. Dine ca 90, pluss klær, pluss sekk/utstyr blir ca dette. De på 30" er sikkert helt fine de også, men da må du regne med å falle litt mer ned i snøen med samme oppakning :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Wilderness info på www.steggen.no Og ser at de veier akkurat det samme som Venture. Enseste forskjellen jeg ser, uten prisen da.., er at Venture er rettere enn Wilderness, dvs Wilderness har enn litt mer pæreformet fasong. Bindingene ser ut som de er det samme, dvs leddet for bevegelse, og bæreevnen er den samme. Tror ikke Venture er et dårlig kjøp hvis Wilderness blir litt drøy på pris. Uansett, gå for den største pga høyest bærrevne, så blir det uproblematisk på turene dine. Tar ikke lang tid før du venner deg til å gå med dem heller. En detalj som jeg liker godt er hvordan bindingene enkelt kan åpnes og låses. Dette er veldig greit når man skal sitte på stolsek/pilkedunk og ikke ønsker at trugene skal være i veien hvis du må gjøre små bevegelser med kroppen osv. Jeg klarer greit å få de på og av med votter på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.