Gå til innhold
  • Bli medlem

Austre Glittertindsoksle og Grotbreahesten - Optimale forhold 9.oktober 2010


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Jotunheimen på disse tider byr på så mangt. Etter tunge vanskelige forhold på Sondre sin siste topp, Semeltinden, den 25. september, fikk vi helt eventyrlige forhold denne dagen. Denne dagen var det Andrew, Frode og jeg som dro avgårde. Frode og jeg møtte Andrew på parkeringsplassen ved Nasjonalparkgrensa. Været var bare helt knall og stemningen var god! :)

Målet denne dagen var Austre Glittetindsoksle og Grotbreahesten. To enkle topper uten luftighet overhodet....men de er over 2000m og da må man selvfølgelig opp dit. Frode syntes nå ikke så veldig om denne Austre Glittertindsoksle, og synes dette ikke er noen ordentlig topp. MEN, -utsikten herfra er nå rimelig bra da!! Denne dagen hadde nå Andrew og jeg bestemt oss for å ta det litt med ro....for en gangs skyld. Jeg hadde klart å slette ruta på GPS´n, men måtte stole på minnet om hvor kursen gikk. Frode hadde lopper i blodet denne dagen og var vanskelig å holde igjen. Han hadde nok en god dag der vi startet på stigningen opp på høyre side av Gråsubekken. Jeg synes også høydemeterne gikk veldig greit denne dagen, mens Andrew slet noe mer oppover. Det var nå godt å komme inn på enden av Gråsubreen,- og vi benyttet nedre del av denne for å unngå ura. I følge minnet mitt skulle vi runde ganske mye før vi kunne gå opp på Glittertindsoksla, men der gjorde jeg en feil og vi kom på østsiden av Austre Glittertindsoksle og fulgte kanten av denne oppover breen. Hadde nå lest at denne breen har minimalt med sprekker....bortsett fra i øvre del.

Vel...ble litt forvirret da vi kom helt opp i "skaret" og lurte et øyeblikk om toppen var til venstre....men selvfølgelg så var den til høyre. Må nok bli flinkere med denne GPS´n. Etter et par hundre meter så sto vi på toppen av denne enkle toppen som faktisk er hele 2260 moh. En flott utsikt mot Glittertinden og Trollsteinseggi. Snøforholdene var faste og fine her oppe og vi koste oss med de forholdene vi hadde denne dagen. Veien nedover gikk raskt og etter en matbit noe lenger ned,- tok vi på oss stegjerna da forholdene ble hardere. Helt topp for stegjern ned til Gråsubreen. Herlig å vandre over nedre del av denne og opp til foten av Grotbreahesten. Her var det ikke mer enn 118hm til toppen og vi brukte ikke mange minuttene til topps!!! En flott topp denne Grotbreahesten...der den ligger i dette flotte området! Hit skal jeg tilbake en gang....men da vil jeg gjerne fortsette brevandringen mot Trollsteinseggi og kanskje opp til Vestre Glittertindsoklse. Det ble en veldig grei retur på kanten av breen ned til Trollsteinskvolven....og returen nedover dalen gikk greit. Synd man ikke kan få mange slike dager på høsten...da er det jo så flott :) Men...man har jo en jobb....kan jo drømme om mer fritid....og flere muligheter til å "stikke" av når været er som best.......hmmm

Turfakta: 8t30m

ca 1260 hm

ca 17km

post-2015-133474729434_thumb.jpg

post-2015-133474729442_thumb.jpg

post-2015-133474729449_thumb.jpg

post-2015-133474729456_thumb.jpg

post-2015-133474729465_thumb.jpg

post-2015-133474729473_thumb.jpg

post-2015-13347472948_thumb.jpg

post-2015-133474729485_thumb.jpg

post-2015-133474729492_thumb.jpg

post-2015-1334747295_thumb.jpg

post-2015-133474729507_thumb.jpg

post-2015-133474729513_thumb.jpg

post-2015-133474729522_thumb.jpg

post-2015-133474729529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig :roll::D

Ja vi skulle hatt noe som het tinderanglerperm og vi skulle hatt alle skolens ferier. Da hadde det begynt å ligne noe! Norge er et altfor vakkert land til at man skal jobbe bort livet sitt.

Dette området vil jeg helst oppleve enten sommer eller høst, for det er da det kommer best til sin rett med brevann og oppsprukne breer. Den Grjotbreahesten er en aldri så liten juvel av et utsiktspunkt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport, Jørn og flotte bilder. Jeg var i området like etter i påske i år, og vedlegger et bilde fra den gang (8. april 2010). Snøforholdene på toppen ser ikke så veldig forskjellig ut, men det er tydelig ut fra bildene at det var bra med stegjern. Jeg hadde samme erfaring på tur til Store Hestbreatind fra Lundadalen 10. oktober.

Syklet eller gikk dere fra parkeringen til Gråusbekken? Hvor lang tid tok det? Var det problemer med snø og fonner på bilveien nå? ;)

post-7577-13347473024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.