Gå til innhold
  • Bli medlem

Fører for Syltraversen?


seventh

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 4 uker senere...

Jag har gjort den ett par gånger på vintern och försökt ännu fler. Det krävs bra väder för att turen ska fungera.

Om man är någorlunda klätterintresserad är det vintern som gäller. På sommaren är turen så lätt att det är mer tinderrangling än klättring. En kompis sprang den på 2 h 46 min Sylstatation till Sylstation på sommaren. Dock behövs det året runt ett 30 m rep för en kort firning.

Om du läser föraren på länken så är det tips för hur den är under vintern. Vill man ha något tekniskt lite mer intressant men kortare så rekommenderar jag Djävulskammen. Kräver inte riktigt lika bra väder. Kolla länken ovan.

Klättringen på Syltraversen är så pass lätt att den som behärskar tekniken gör i stort sett allt med kortrepsteknik. Ett vant par gör den då på cirka sex timmar medan den som inte är van högfjällsklättring och klättrar grad II uppdelat i replängder kan räkna med den dubbla tiden. På vintern har nästan alla skidor med sig men om snön är hård kan man även gå. En smaksak, men jag föredrar ett par lätta och korta skidor.

Vet inte om man lätt når Sylarna från Norge nu när det är mellansäsong, men infarten från Sverige, via Storuvån och sedan 16 km promenad är just nu inte så bra. Vägen in till Storulvån är stängd och öppnar i februari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.