Gå til innhold
  • Bli medlem

kite over hardangervidda


scheele93

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har sammen med noen venner planer om å kite over hardangervidda. Vi er 3 stk, de jeg planlegger å dra sammen med gjorde dette i fjor, uten problemer, men jeg liker å vite at det er trygt. det jeg er mest bekymret for er hvis det plutselig blåser opp mens vi kiter vil vi da klare å få ned kitene, og kanskje enda viktigere vil vi klare å slå opp teltet?

og når på året tror dere dette er tryggest? påsken?

kan man komme ut for slike vinder(

) på vidda? hvordan skal man slå opp teltet hvis man havner i en slik situasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt mange usikkerhetsmomenter her synes jeg, du spør om du greier å få ned kiten, hvor mye har du kitet?

Du spør om det er mulig å få opp teltet, hvor mye har du teltet på vinteren?

Hadde du vert en erfaren kiter som lurte på å ta med teltet på kitetur så hadde det vert en annen sak, eller en erfaren telter som ville ta med kiten på tur.

For å si det slik, hvis du ikke har mulighet til å kjøre videre med kite så må du telte, og når du ikke telter så må du kjøre kite.

Beklager hvis negativ..:-)

Ta et par helgeturer til fks finse, en med kite og en med telt, test ut selv, det er nok det beste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er helt klar over at jeg ikke er klar for en slik tur enda, derfor legger jeg ut disse spørsmålene slik at jeg kan forberede meg. Jeg er forøvrig veldig vant til å overnatte ute i streng kulde, det er bare vind, som er delvis fremmed for meg, har kitet litt, men ikke mye, noe jeg også planlegger å gjøre noe med før evnt. avreise, det jeg egentlig er mest bekymret for er det med teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein følger med på horisonten i vest, er det ingen grunn til at kraftig vind skal koma overraskande på ein. Og då gjeld det sjølvsagt å få opp teltet før vinden er kraftigare enn det ein taklar. Å setje opp telt i vind er forøvrig noko du bør trene på før ein slik tur.

Det viktigaste med heile teltoppsettinga er å ikkje miste teltet i vinden. Sjølv lar eg alltid ei av plugghempene som skal stå mot vinden, vera pakka nærast åpningen i teltposen. I denne hempa heng det ein karabin som eg enkelt kan hekte fast i noko som ikkje vinden kan reise med. Kor nøye eg er på denne forankringa er veldig avhengig av vinden. Er det mykje vind, er dette viktig. Så er det bare å la vinden folde ut teltet. Med tunelltelt er det enklast å la halve stengane ligge i stangkanalane ved transport (i pulk). Då er det bare å stramme opp, sette i pluggar og fyre primus. Det gjer du på få minutt. Sjølv brukar eg eit kuppeltelt frå Hilleberg no. Dette har ikkje stangkanalar, men krokar. Då startar eg med å setje ned pluggane i alle hjørner, så sett i i stengene og til slutt bardunane. Dette tar mykje lenger tid enn tunellteltmetoden, men er likevel rettfram sjølv med vindvotter i sterk vind. Men å reise på langtur utan å ha prøvd det i vind, er ikkje noko eg kan anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gøy ut. Det viktigste er vel at du er sikker på at de du drar sammen med holder seg i nærheten av deg. Hvis de klarer å ta ned kitene, så kan jo de lære deg...

Jeg trente på å setteopp og sove i telt utenfor hytta - fungerer bra. Enig med tipset her om å ha barduneringssnorene hengende ut slik at teltet kan festes før man ruller det ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein følger med på horisonten i vest, er det ingen grunn til at kraftig vind skal koma overraskande på ein. Og då gjeld det sjølvsagt å få opp teltet før vinden er kraftigare enn det ein taklar. Å setje opp telt i vind er forøvrig noko du bør trene på før ein slik tur.

Dette vil jeg være uenig i.. Med kiten høyt i luften kan man selvsagt bli overrasket av vind. Det kan ta litt tid å få ned kitene, samlet folk og så finne leirplass.

Selv har jeg bare skiseil, men problemene man møter blir de samme. Det er de stedene vinden tar ekstra som er de minst egnede å telte, men med økende seileerfaring blir man også mer oppmerksom på hvor man kan finne vind og hvor det er lite. Det er ofte ikke så veldig langt å gå for å finne en mye bedre leirplass. Kiting på vidda, hvor det ikke er så bratt, gjør at man kan telte over alt. Der hvor snøen er løs tar vinden lite, altså et godt sted å telte. Må man gi opp seilingen og søke le pleier jeg som regel å gå med vinden for ikke å bruke unødige krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta kitespørsmålet først: Det er viktig at derer holder visuell kontakt med hverandre hele tiden. Dette høres opplagt ut, men kan i praksis være vanskelig med mindre man er veldig oppmerksom på dette. Som regel er ikke alle i gruppen identisk rigget. Radio kan være lurt. I motsetning til en skitur vil man på kitetur ikke være på prateavstand.

Dersom det blåser opp er det lurt å stoppe før vinden blir for drøy. Har man problemer med å få ned kiten er det ofte fordi man fortsatte for lenge.

Et triks for å få ned kite i veldig sterk vind er å ta den ned mens du kjører mot kiten. Da kompenser du for vinden. Øv på dette og lær deg å flagge ut kiten sidelengs, dvs. at kiten på bakken ligger med siden mot vinden i stedet for med trailing edge mot vinden. Da utgjør kiten mindre vindfang. Du gjør dette med å dra en sideline hardt inn noen meter.

Vær forsiktig med å forankre kiten i pulken. Pulken gir så pass stor motstand at dersom kiten tar av risikerer du å miste pulken. Et snøanker er best men en ski stukket ned i snøen funker også. Hvor du skal forankre beror litt på hvilken kite du bruker, men en karabin i en sideline er ofte ok.

Ikke baser deg på hjelp fra de andre. Blir været ille vil alle ha nok med å håndtere egen kite.

Min kommentarer er forresten basert på at du bruker foilkite. (Bruker du tubekite vil du måtte bruke releasen når viden blir så sterk at du ikke får til en self-landing. Det er i det hele tatt mer pes å bruke tubekite på tur.)

Når det gjelder oppsett av telt i sterk vind så vil dette bero veldig på hvilket telt du har. I den videoen du linket til var faktisk ikke vinden så veldig sterk. Jeg baserer dette på det faktum at de faktisk fikk til å filme. Jeg har forsøkt å filme mitt telt veldig kraftig vind og det var ikke mulig ettersom snø blåste linsen tett umiddelbart. Jeg tipper på liten kulig pluss i det klippet. Til sammenligning har jeg opplevd sterk kuling med storm i kastene på kitetur over Hardangervidda i påsken. Da var vi værfaste i et par dager.

Ved oppsett av telt bør man ha gode rutiner og man bør øve på disse. Poenget er å unngå å have i en situasjon hvor teltet kan blåse bort. I så måte er det et poeng at vinden ikke får tak under teltet.

Jeg foretrekker følgende metode på mitt tunelltelt fra Hilleberg: Pakk teltet slik at det første som kommer ut at posen er en kortside. denne plugges godt fast MOT vinden, gjerne med skistaver eller noe annet langt. (Ski er ikke så bra siden stålkantene kan kutte festet.) For sikkerhets skyld kan gjerne en person sitte på kne oppå teltet på den siden. Da vil ikke vinden kunne få tak. Deretter tar jeg ut resten av teltet MED vinden og plugger det fast. Teltet vil da ligge flat og fastplugget på bakken. Så setter jeg inn stengene og fester bardunene. Hele operasjonen kan altså gjennomføres uten at vinden gis mulighet for å ta tak i telet. Husk at den mest kritiske fasen er helt i starten.

Det er greit å sette opp teltet på denne måten selv om det er lite vind. Da får man øvd seg slik at det sitter når man virkelig trenger det. Som kiter får man mye erfaring med store ting i vind, og sånn sett burde teltoppsett i sterk vind være en grei sak å lære.

Beste tiden på året er trolig omkring påske. Men vær klar over at kitetur er veldig vindavhengig. Kryssingen av vidda kan ta alt fra 1 til veldig mange dager. Du bør ha en del dager til rådighet før du legger ut.

Når det gjelder utstyr for øvrig så anbefaler jeg pulk foran sekk. Sekk med en viss tyngde forykker tyngdepunktet og gjør kitingen mye vanskeligere og tyngre. Som pulk bruker du 2 parispulker som festes sammen til en katamaran. En vanlig pulk vil velte og være veldig irriterende. Taudrag på ca 8 m er bra. GPS kan med fordel festes på armen. Det er knotete å fiske frem en GPS fra lomma mens du kiter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempebra svar, planen var å bruke pulk ja, men vil ikke pulkene bli tomme hvis man bare bruker 2? jeg har et helsport svalbard 5-mans (i realiteten bare 3-4 mans) dette teltet bør være vindstabilt nok, men det er litt krunglete å settte opp grunnet kuppelen på midten. pluggen på den ene siden av teltstangen har også en tendens til å henge seg fast i sokken. noen som har samme erfaring, og evnt. en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, pulkene vil bli ganske tomme når du bruker to på en så pass kort tur. Men å bruke en pulk er håpløst på kitetur.

Har ikke erfaring med ditt telt. Jeg byttet til tunnelltelt pga. lett oppsett på lengre turer. Vet ikke om det funker med ditt telt, men på mitt kan jeg ha stengene i teltet og bare rulle det rundt stengene. Sparer en del tid på oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.