Gå til innhold
  • Bli medlem

Småturer i Klæbu 08.10.2010


andersno

Anbefalte innlegg

I Sør-Trøndelag har vi en turkampanje som er opplagt som en konkurranse mellom kommunene om å være mest aktive. På grunn av størrelsen havner Trondheim langt ned på lista, men jeg gjør så godt jeg kan for å sanke poeng for kommunen. Derfor tok jeg etter et par mislykkede forsøk tak i de 4 postene i Klæbu igjen, men denne gangen uten sykkelen som transportmiddel.

Første post lå oppe ved Hallsetdammen i marka opp for Klæbu sentrum så jeg parkerte inne på det gamle institusjonsområdet på Hallset og fulgte en sti jeg hadde funnet på kartet. Det gikk bratt nok oppover i begynnelsen og jeg valgte en rute rundt Brattåsen oppover mens jeg tok en merket snarvei nedover. Det var et kjempeflott vær, og jeg koste meg mens jeg hev etter pusten og svetten silte. Vel oppe var det riktig idyllisk og jeg koste meg med matpakka og nøt solen. Det ble 6,9 km og en god del høydemeter. Se bilde av gps-sporet.

Vel nede ved bilen så jeg at jeg kanskje kunne rekke enda en post før middagen ventet der hjemme og kursen ble lagt over Ståggån(den gamle sledeveien mellom Selbu og Trondheim som har fått navnet som følge av graden av stigning) inn til Selbusjøen. Der går det en kultursti som starter ved parkeringen for Klæbu bygdemuseum på Teigen. En trivelig og snill sti som starter med å passere et gammelt vannhjul med tilhørende renne under et uthus - se bilder. Det er satt opp informasjoner om de forskjellige husmannsplassene man passerer og underlaget er behagelig mot føttene. Posten lå ca. havveis på kulturstien, og lå på et av de få stedene der det var utsikt mot Selbusjøen og Brungmarka. Men middagen ventet og jeg satte kursen heimover uten å fullføre kulturstien. Nye 3 km, men ikke særlig mange høydemeter.

Etter middag og en vel fortjent avslapping tok jeg på nytt turen til Kæbu for å lete etter en post nede ved Nidelva som jeg ikke fant på sykkelekspedisjonen min i sommer. Denne gangen hadde jeg forberedt meg bedre og fikk en kort og kjapp tur langs en lysløypetrasé og stier ned til elva ca. midtveis mellom Tanembrua og Svean. I ettermiddagssola var det et idyllist sted og en flott avslutning på dagen. Det går da an å ha det trivelig i nærmiljøet også :)

post-474-133474729167_thumb.jpg

post-474-133474729179_thumb.jpg

post-474-13347472919_thumb.jpg

post-474-133474729204_thumb.jpg

post-474-133474729215_thumb.jpg

post-474-133474729231_thumb.jpg

post-474-133474729243_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.