Gå til innhold
  • Bli medlem

To soveposar i kvarandre, men hvilken?


Magnus T

Anbefalte innlegg

Heisann, eg skal skaffe meg ny dunpose til bruk på kjølege vinternettar, men er litt i tvil om kven eg skal velge. Valget står mellom Ajungilak Altitude Winter eller Altitude Extreme. Grunnen til at eg spør er at eg blant anna skal på tidagars tur i telt med toppturar i fokus. Skulen eg skal på anbefalar ei løysing med to posar og denne løysinga bør tåle ned til -20 til -25 grader.

Eg har ein 10 år gamal Kompakt Spring til bruk på topptur og treng ein tjukk pose i teltet der eg brukar Springen som suplemang på ekstra kalde netter. Vil Altitude Winter være varm nok for ein frysepinn?

Vanlegvis ville eg nok valgt Extreme posen, men denne combo-løysinga gjer meg litt usikker.

Veldig takksam for svar.

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja. Eg ser sjølvsagt poenget ditt, men halve vitsen med "lefsa" var å ha han med på toppturane av sikkerhetshensyn, f.eks. ved skade og liknande.

Eg drassas ikkje med meg over 2kg me sovepose på kvar einaste topp for å sei det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i rådet fra skolen din. To poser i hverandre gir masse ekstra vekt, mens varmen fort kan bli dårligere enn en pose ett eller to nummer høyere opp på skalaen. De puster dårligere og gir generelt en klammere opplevelse. Bedre med en lett dunpose som heller er hakket for varm, så kan man ventilere i kragen ved behov. Så ville jeg også vurdert mange andre merker før jeg kjøpte ajungilak. Helt klart bra produkter de lager, men de ligger etter ift. flere andre dunposeprodusenter, særlig når det gjelder vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen sak med dobbel poseløsning hvor den ene posen er med dun, er at duna fort blir trykket flate, noe som ødelegger isolasjonsevnen.

Velkommen til fjellforum forresten! :D

Høres ut som en knallbra måte å studere på det du skal til med :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare ut fra mine egne erfaringer det halvåret jeg var elev på øytun.

Jeg hadde en to-pose løsning som fungerte veldig bra for meg. Som innerpose brukte jeg en ME Helium 400, mens ytterposen var en Marmot Helium.

Tror ikke vi opplevde temperaturer så mye under -15 nattestid, selv ikke i Sarek. De laveste temperaturene var på ukesturen i lyngen.

Jeg vet ikke hvilken linje du går/skal gå, men jeg kjøpte marmot posen min i Kanada for slikk og ingenting.

Må opplyse at jeg ikke er en frossenpinne, heller det motsatte. Jeg vil tro min løsning fungerer komfortabelt nok for min del, ned mot 20 kalde.

Da benyttet jeg meg av begge posene og et tynt sett ullundertøy på kroppen, samt dunsokker og lue.

Blir det kaldere kan du bare ta dunjakka å legge over deg, samt fylle varmtvann i en flaske å stikke ned i fotenden.

En ting å tenke på, er at det kan være litt ekstra mas hver morgen å pakke ned "tynnsoveposen" for å ha med på topptur.

Gled deg, det blir en bra vinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett og kjenne igjen Øytun elever, ja! Jeg gikk på Offpiste i fjor, og da var vi nedi -30 på Rotsund turen. Jeg bruker faktisk en 3-poseløsning med tre lette poser. Marmot Atom innerst, Ferrino Downmicro Highlab i midten, og Marmot Pounder (syntet ytterst). Kjøpte den ytterste syntetposen i stor str slik at de andre posene ikke skulle klemmes sammen. Denne komboen fungerte helt utmerket, selv ned til -30. Ikke hør på de her som sier at en 2-poseløsning ikke fungerer. Det er tull. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt Ferrino 750 Duvet (pleier å være fellesbestillinger på disse på Øytun til meget gunstig pris. Tror vi var 50 stk som kjøpte i fjor), eller en annen skikkelig lett pose som Marmot Atom, Marmot Helium osv som toppturpose, og så heller en ned mot -15 i tillegg. Husk at det er ikke den ekstra soveposen inni som isolerer, men luften i mellom.

Når det er sagt må du også huske på at liggeunderlag er like, hvis ikke viktigere, enn en varm sovepose. Her vil jeg, og sikkert de fleste andre på dette forumet anbefale deg Exped Downmat! Bare spør Marius eller Eirik (stippene) så er de nok helt enig!

Kos deg masse resten av året på Øytun! Det blir bare bedre og bedre og slutter så altfor brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde heller ikke brukt dobbel poseløsning, er mye bedre å kjøpe en god og varm sovepose og sove med noe ullundertøy og en jakke om det blir veldig kaldt.

personlig hadde jeg kjøpt denne http://www.isbjorn.no/janmayen.html

Hvorfor er det bedre med en god og varm sovepose? Han må uansett ha med seg en liten, lett sovepose i sekken på alle dagsturene. Så hvis du ikke mener han skal gå på topptur med en sovepose som veier 3 kg? Jeg ville aldri kjøpt en sovepose til det bruket som veier så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv veksler jeg mellom å bruke dobbelpose og enkelpose. Da jeg gikk i Arktis-klassen brukte jeg stort sett en dunposekombinasjon med ajungilak taiga summer (+5 comf) og ascent 3 season (-5 comf). (De to spesifikke modellene er desverre ikke lenger på markedet) Det holdt meg varm hele den vinteren. Da jeg gikk cirkum polare alaska brukte jeg samme kombo en stund men byttet ut ascent-posen med en litt varmere mountain hardwear lamina 0 for en god pris i Fairbanks. Dobbelpose kan anbefales på det varmeste for å si det slik :-) Selv kjenner jeg ikke igjen ulempene som er beskrevet i tidligere innlegg, du skal ha en trang ytterste pose før duna klemmes flate. Husk at underlag er ekstremt viktig, særlig ved bruk av dunpose!

Ikke bekymre deg for mye for vinteren, det skjer hvert år at elever er bekymret for valg av utstyr som sovepose, dunjakke/ullgenser, fotposer/skaller og slikt men det er egentlig ikke noe man trenger å bekymre seg så mye over. Det meste fungerer. Begge løsningene du vurderer er helt greie løsninger for vinterbruk. Hvilken du velger blir det nok desverre opp til deg å velge da ingen andre vet hva som er din komfortgrense. :) En god tommelregel er å velge en pose som tåler litt under det du tror du skal ut i. Det er godt å ha marginer. For min del vil jeg også som regel heller tåle litt mer vekt og slippe å fryse enn motsatt.

Håper du får et bra år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd dobbel pose mange ganger, men syntes ofte det blir klamt og tar plass , noen ganger pleier jeg ta med en fjellduk om jeg skal utenfor camp, det er kunn om jeg vet det kan bli langt å gå, det tar liten plass å kan brukes til mye og tørker fort når den blir våt.

Har vært mye ute på vintern, og ofte det som har vært redningen er godt unnderlag, spesielt om du bruker dun, det er noe av grunnen jeg gikk over til syntetisk pose.

Jeg bruker de gode gammle liggeundrelagene uten luft, da det fungerer bedre når det er kaldt og du slipper å tenke på at det kan bli hull mm.

heller noen eksta vekt enn å slippe å fryse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder liggeunderlag må jeg også få skryte av Exped downmat. Min 9 DLX Pump er den beste utstyrsinvesteringen jeg har gjort noen gang.

Det er alltid masse meninger her om ulike løsninger, og mye handler om smak og behag. Har du trua på en løsning eller produkt, er det ofte best å teste det ut og gjøre seg egne erfaringer, det har iallfall jeg alltid gjort :-). Lykke til med toppturene, skulle gjerne hatt tid og mulighet til å bruke et år på sånt selv :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hive meg på diskusjonen jeg også, som gammel jakt og fiske elev på Øytun, tilbake i den tida de begynte å eksperimentere med doble poser, og Ajungilak Tyin Arctic og Winter dominerte teltene. Jeg for min del kom meg gjennom året ute problemer i en Tyin Elite, med 30 minus 6 av 8 netter på hovedfagsturen, men til tross for det, tror jeg definitivt at de som taler for doble poser her har rett. Både fordi sikkerhetskrava til skolen fordrer at man har en pose i sekken under dagsturer, og fordi det gir en rimeligere totalløsning.

Å bære på eliten i en jaktsekk på dagstur krevde tålmodig pakking, jeg vil tippe at det samme gjelder for toppsturer. Siden Tyin posen nå er utslitt går det mot dunpose til vinterbruk for meg også, og jeg tror nok jeg vil basere meg på en topose løsning, fordi kombinasjonsmulighetene blir større.

Men ærlig talt; Exped... hvor søren har dere gjort av reinskinnene ... ingenting er som et teltgulv dekt med reinskinn, dessuten gir det verdifullt tilskudd til havregrøten 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ærlig talt; Exped... hvor søren har dere gjort av reinskinnene ... ingenting er som et teltgulv dekt med reinskinn, dessuten gir det verdifullt tilskudd til havregrøten
¨

Enig i den 8) Reinskinn er varmt, stemningsskapende, miljøvennlig og ikke så tungt som folk skal ha det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flotte svar og tips her ja, og jammen mange Øytun folk! Sjølv skal eg gå på Ski og Skred. Brukte kun Tyin Winter og den typiske blå skummatta under året mitt i Ski og Surf på Nordfjord FHS og fraus til stadighet, så i år tenkte eg å væra betre førebudd.

Som underlag er planen å bruke dobbel unerlag-løysing, eit av skum og eitt med luft. Har igrunn alltid vore veldig skeptisk til opplåsbart, men eg tenkte å teste det ut i år. Prisen på soveposen er igrunn ikkje så vikteg, då eg er så heldeg å få personalprisar i Sport1 butikken her heime. Eg veit dog ikkje kva slag andre merke dei kan ta inn utanom Ajungilak, Nanok og Helsport. Grunnen til at eg var veldig gira på ein av Altitude posane til Ajungilak var fyrst og fremst denne testen.

Tydelegvis mange gode erfaringar her, allikevel føler eg meg usikker, hehe... Bør eg verkeleg byte ut Kompakt Spring posen også? Kor heftig pose er vanleg å ta med seg på dagstur? Eller er det kanskje nok med fjellduken eg har fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig pose som brukes som dagstur og "forsterkningspose" av øytun elever er en dunpose fra Ferrino som holder noen få plussgrader og veier en ca 700 gram. (Elevene får ofte en god pris på denne, via en butikk skolen har avtale med, ring skolen og hør om du ikke kan henge deg med på en eventuell bestilling.)

Kombinasjonen blått Tradex-underlag og Tyin Winter er en løsning jeg også er godt kjent med fra tidligere år. De eldre modellene (før Mammut-tiden) er i hvert fall ganske romslige så kan jo tenkes at du bare kan putte en ekstra pose inn i den? Har gjort det noen ganger selv med min og det har fungert helt ok. Kjenner ikke så godt til Ski og Skred sine turer men om det blir mye pulkdraing for så å ta dagsturer med topptursekk er jo ikke vekt og volum på den største soveposen så ekstremt viktig. Da kan det jo tenkes at du enten kan klare deg med å kjøpe bare inn et nytt underlag. Er mange løsninger. Kan være et godt tips å prøve ut litt rundt juletider eller så før studiet begynner så en finner ut hva man vil ha i god tid :roll: Selv anser jeg en Thermo-variant fra Jerven for å være sikring nok på dagstur men ville hatt med sovepose i tillegg om det var snakk om tynn standard-duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.