Gå til innhold
  • Bli medlem

jaktstøvler


Apollon85

Anbefalte innlegg

har begitt meg ut på den uendelige jakten på den perfekte jaktstøvel!

Ser nå etter noen dagers leting at det blir vanskelig å bestemme seg.

har kokt det ned til noen få sko, som jeg lurer på om det er noen som kan gi tips til valg???

* Varg Isogaisa

* Varg Rastagaisa

* Scarpa army

Støvlene skal brukes i ulendt terreng, vår, sommer og høst. Vi bli oppakning på 20-30 kg, og gjerne over lengre tid.

Har kokt det ned til disse, da jeg ikke vil ha membran støvler, men gode gamle lærstøvler.

Har prøvd alle tre modellene, og alle sitter bra på foten (har bred lest og måtte ta hensyn til det.)

Har hørt mye bra om Varg modellene men hørt lite om Scarpa Armyen. Den satt godt på foten, litt lettere enn de to andre, og en del mykere i skinnet, men samtidig stabil rundt ankelen.

Rastagaisaen var ganske stiv, spørsmålet er bare om den er FOR stiv for mitt bruk. (er rundt 80 kg selv)

Lurer i tillegg på om noen har råd til hvordan behandle lærstøvler best mulig, tenker da på voksing (hvor ofte, med hva) og andre tips???

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som jakter med støvler uten membran bruker Varg. Litt variabelt om de bruker Iso eller Rasta.

Ser de noen på bra tilbud så stikker de og kjøper "neste par" da før det andre er slitt ut. Ingen som har gått vekk fra de.

Selv driver jeg stort sett med post på duer, rådyr i marka i lettere terreng og uten oppakning. Ergo valgte jeg en membranstøvel som er litt lettere og har litt mykere såle enn du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte om tips til behandling av lærstøvler. Jeg kan i allefall si hva jeg pleier å gjøre.

På høye jaktstøvler er det et poeng i at læret ikke skal bli for mykt, jeg tenker da på skaftet som lett kan sige og bli for mykt. Ergo er det en idé å unngå produkter med mye bivoks eller andre remedier som gjør læret veldig mykt.

Jeg bruker mest NikWax. Men produkter som SnoSeal, Tierowa, Lærbalsam, Kiwi Beeswax, Lundhags egen med tjære etc. funker også, men flere av disse gjør læret vel mykt.

Sko uten membran krever litt mer tilsyn ut over tørking, men ikke mye.

Første prioritet er å få vekk skitt og lort. Det enkleste er å spyle av skoene med hageslange og en piasavakost mens man har de på føttene, men har man ikke mulighet til det funker det å ta en tur i dusjen med skoene og en børste når man kommer hjem. Deretter tar jeg ut sålene og stapper i avispapir og lar de tørke i romteperatur noen dager. En kveld jeg har tid går jeg over de med en porsjon NikWax. Her bruker jeg som regel bare fingeren, men om man kan jo bruke en svamp eller klut eller noe. Vips. Klar til neste dyst. Shining med skocreme og børste og klut er jo i stor grad en estetisk faktor, og emm. ikke nødvendig på fjellsko. Dette gjør jeg som regel mellom hver tur, jo oftere jo bedre.

Noen ganger har man blitt skikkelig våt på føttene og man MÅ ha skoene klar til neste dag. Unngå direkte varme fra badegulv/ovner etc. såfremt det lar seg gjøre, læret har ikke godt av det. Avispapir en en reddende engel. Voks kan også smøres på mens læret er vått om nødvendig.

Ang oppbevaring. Ekspertene sier man ikke skal oppbevare skoene med avispair i etter at skoene er tørre, da det lett tar opp fukt fra omgivelsene. Dem om det.

post-6557-13347472914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom Vargstøvler passer foten din så kan jeg på det varmeste anbefale dette.

Har hatt mine Isogaisa i 4 år og er meget fornøyd.

Se link:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21497&highlight=varg+isogaisa

På sidene våre over utstyrserfaringer ligger det omtale av Rastegaisa.

Jeg kommer definitivt til å kjøpe nye når de jeg har begynner å synge på siste verset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar!

ser ut til at det er en kunst det å hold skoene i rett stand, men man må vel bare føle seg fram og ta imot tips og råd.

I butikken jeg var, fikk jeg også beskjed om at man ikke bare måtte bruke bivoks, men de begrunnet det med at da ble skoene svært stive, ikke myke. Kilden deres var visst en skomaker med noen år på baken. Ble anbefalt å bruke vanlig skosverte en gang iblant for å få avveksling.

Ser at du (martin) kjøpte Rastagaisa til din samboer, er jo veldig stive støvler, det gikk fint? fikk ikke den slålomstøvel følelsen???

Blir nok Isogaisa, tenker jeg ikke har behovet for de stive rastagaisa, og siden det da står mellom to som tilsynelatende virker like gode på foten, tar jeg den med best omtale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Rastegaisa er noe stivere og litt tyngre (ikke mye) enn Isogaisa.

Grunnen til valget av Rastegaisa til sambo var at hun er plaget med slarkete ankel og derav overtråkk.

Problemet ble eliminert ved bruk av disse støvlene.

Hovedforskjellen mellom Isogaisa og Rastegaisa er annerledes løsning på skaft på støvlene samt høyere gummikalosjering på Rastegaisa, i oppbygging for øvrig er de ganske like (lik såle/snøringssystem/pløs).

Samboer er meget fornøyd på alle måter, både når det gjelder varme, slitestyrke og passform.

Rastegaisa anbefales til menn da små størrelser gjerne blir ganske så stive, men sambo har sine i str. 40 og er som sagt happy as can be.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kjøpt Varg Rastagaisa, har selv brukt den og den var god på min fot, men liker at de er litt tunge og beskytter ankelen godt.

har ingen problen å annbefale den.

selv bruker jeg nå en støvel med mebran La Sportiva Elk anfibio gtx, grunnen til at jeg bruker den er at jeg har litt problem med sko som passer min fot , dette var den som passet best, men Varg Rastagaisa kommer på en god 2 plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, kanskje jeg skal se litt mer på raste da, anklene mine er ikke av den beste sorten! Men fikk litt følelse av å gå med slalomstøvler da jeg prøvde rasta... men blir vel mykere med tiden

hvordan gikk det å gå inn skoene? tips til hvordan?

Mange sverger til å bløte dem og gå, andre å gå litt og litt til de sitter...... tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er ikke videre begeistret for "militærmetoden" med å gå inn støvlene våte. "Min" skomaker mener læret ikke har godt av dette, forkorter støvelens levetid i bøyningspunker.

Det er lurere å mette læret med f.eks. BeesWax eller liknende før man tar dem i bruk.

Jeg anbefaler heller å bytte ut innleggsålen som følger med med f.eks. Sole-såler samt å plastre utsatte områder på foten med Tensoplast når du skal gå dem inn. Sambo brukte enten Tensoplast eller sportsteip i begynnelsen.

Selv har jeg aldri plastret/teipet mine føtter ved bruk av Isogaisa, og gikk vel 1,5 mil første gang jeg tok dem i bruk, litt øm i føttene ja, men ikke noen gnagsår e.l.

Isogaisa gir for øvrig mer enn god nok støtte til ankel etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for gode svar!

I butikken jeg var, fikk jeg også beskjed om at man ikke bare måtte bruke bivoks, men de begrunnet det med at da ble skoene svært stive, ikke myke. Kilden deres var visst en skomaker med noen år på baken. Ble anbefalt å bruke vanlig skosverte en gang iblant for å få avveksling.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Ren bivvoks vil hardne læret i kald tilstand, mens den i varm tilstand (30 grader pluss) vil gjøre det veldig mykt og føyelig. Oftest inneholder alle skoprodukter med bivoks ett eller annet lurium som holder bivoksen myk og nær flytende, og dertil læret mykt og vel føyelig. Konklusjonen jeg har trukket ut av dette er at et bivoksprodukt som du nesten må varme opp for å være i stand til å smøre er gode ting (f.eks sno-seal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har Scarpa Army. Dem har litt smallere lest og passer godt til mine føter.

Såler er desvere laget av litt for myk gummiblanding og sklir lett på våte steiner.

Hvis du går mye i steinura velg andre støvler, hvis du blir mest i skogen kan dem fungere greit.

Jeg skal kjøpe andre støvler neste gang.

Mine forige støvler var Crispi.

Dem fungerte bra, men produsenten lager et liten vindu i kunstig lær med logo rett over hælen. Denne slites mye raskere en resten av støvel som er i lær.

Dette var grunn, hvorfor jeg skal ikke kjøpe mer Crispi med denne pynt som ødelegger elles gode støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såler er desvere laget av litt for myk gummiblanding og sklir lett på våte steiner.

Det argumentet har eg aldri sett før. For alle oss andre, er det for hard gummi som er årsaken til at det vert glatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ganske bred lest, så ble overrasket da scarpa army passet. Var ganske mye bredere enn andre søreuropeiske støvler!

Var veldig myk såle på de ja, tenker at det må slites fort hvis man går mye på berg og fjell???

Er vel ike bare mykheten på sålen som bestemmer feste på stein, men komponentene i gummien kanskje? har noen la sportiva som er ganske harde, sitter som limt til berg og stein!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som jakter med støvler uten membran bruker Varg. Litt variabelt om de bruker Iso eller Rasta.

Ser de noen på bra tilbud så stikker de og kjøper "neste par" da før det andre er slitt ut. Ingen som har gått vekk fra de.

Det har jeg.. Hadde et par Isogaisa jeg likte veldig godt, men sålene ble slitt ut så de ble myke og begynte å lekke under (!). Sålene lot seg ikke skifte. Ser at de har andre såler nå.

Ville ikke handlet før jeg også hadde prøvd Lundhags Syncro. Det skal bli mine neste støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg.. Hadde et par Isogaisa jeg likte veldig godt, men sålene ble slitt ut så de ble myke og begynte å lekke under (!). Sålene lot seg ikke skifte. Ser at de har andre såler nå.

Ville ikke handlet før jeg også hadde prøvd Lundhags Syncro. Det skal bli mine neste støvler.

Lundhags syncro går jeg god for...liker at de fungerer som skallsko som du kan regulere med sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.