Gå til innhold
  • Bli medlem

Vesteggen på Neådalssnota (1621 moh), 06.10.10


Gjeldnes

Anbefalte innlegg

Endelig var tiden kommet for å gå vesteggen på Neådalssnota. Dette er en tur jeg har gått og tenkt på i hele sommer, men som har blitt utsatt og utsatt til fordel for andre fjellturer. Jeg hadde nesten slått meg til ro med at denne måtte utsettes til neste år, men med de siste par ukers finvær, og spesielt de siste dagene med landvind og over 20ºC nede i bygda hadde feid all tvil og snø til side.

Det var ikke meldt kjempevær denne dagen men jeg og en kompis startet med friskt mot fra Kårvatn kl 0900. Vi fulgte turistlinja mellom Kårvatn og Trollheimshytta inn til Naustådalsvatnet, der tok vi av til høyre (sør) og brøt oss opp knappe 600 høydemeter med bratt motbakke (mest ur og litt grasskledde skråninger, bilde 4). Når vi kom opp på eggen (1397 moh, bilde 5) fikk vi værmeldinga til yr rimelig midt i fleisen, frisk bris fra sørøst, på med jakke, lue og hansker. Ble lite actionbilder fra selve eggen grunnet meget kalde fingre og meget frisk bris. Et par punkt som var litt friske, hvertfall med såpass mye vind, spesielt der eggen er så skarp at man aker seg fram med en rompeball i neådalen og en i naustådalen (satt litt på spissen!). Ellers er det litt klyving her og der før man kommer seg til topps. Ble litt spising og fotografering i ly av varden på toppen (1621 moh), men det var ikke noe blivende sted så vi satte snuten mot Snotvatnet (1191 moh) og Naustådalen. Sparer sikkert en time (minst) på nedturen om man går eggen ned igjen også, men det frista ikke spesielt mye i vindkastene. Vi traska bort til nødbua i Naustådalen og fikk i oss litt næring før vi fulgte turistlinja tilbake til Kårvatn i fint høstvær (i sterk kontrast til været på toppen).

Selv med mye vind ble det en super tur, regnværet kunne sees både til nord, sør, øst og vest men det glimret heldigvis med sitt fravær.

post-2658-133474728047_thumb.jpg

post-2658-133474728114_thumb.jpg

post-2658-133474728507_thumb.jpg

post-2658-133474728569_thumb.jpg

post-2658-133474728878_thumb.jpg

post-2658-133474728939_thumb.jpg

post-2658-133474729002_thumb.jpg

post-2658-133474729065_thumb.jpg

post-2658-133474729128_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja den snødde vel strengt tatt ned også, men en liten indian summer fikset biffen for en treiging som meg.

Ellers er det litt surt med lite bilder fra de morsomte partiene ja, frisk vinterstid denne eggen tror jeg..

Lite fislukt tror jeg, de fikk heller kortvarige liv, skrangla godt i bjella på toppvarden denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott tur dette. Skulle ønske formen var slik at jeg våget å prøve dette, men får vel trene litt mer først :D

Gjeldnes skrev

Når vi kom opp på eggen (1397 moh, bilde 5) fikk vi værmeldinga til yr rimelig midt i fleisen

Det skal du få meg til å tro; Jeg tok i går en rask ettermiddagstur opp på Trulsen, den høyeste delen av Jervfjellet i Malvik med sine 504 m, og kviet meg for å gå opp på toppen på grunn av vinden.

Selv om jeg begrenser meg til turer i nærmarkene for øyeblikket, har det flotte høstværet gitt en rekke fine turopplevelser. Selv om jeg venter på skiføret, håper jeg dette været varer noen dager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Vi har også planlagt denne turen, hvordan er denne eggen i forhold til Skjerdingfjellet?

haldis

Mindre klyving enn eggen over Skjerdingfjellet vil jeg påstå, flere valgmuligheter. Men der eggen var på det smaleste kan det være litt spent, men så lenge det ikke blåser liten storm går det nok fint !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Da ble det endelig ei helg med finværsmeldinger på Nordmøre og turen til Neådalssnota via eggen ble gjennomført i fin stil:). Gjeldnes; du har rett i at denne var enklere enn Skjerdingfjellet, men turkameraten insisterte på at vi skulle følge eggen hele veien opp til toppen, så det siste bratte stykket opp (etter det smaleste partiet på selve eggen) var etter min mening litt i overkant uten sikring, men artig:) Flott vær med god friksjon under skoa var en forutsetning for å velge denne ruta, ellers så det ut som om vi kunne valgt en enklere rute ut til høyre for selve eggen - eller kanskje en av rennene på venstre side, hvor gikk dere?

Vi overnatta to netter ved Kvennjulfjellvatnet før og etter turen til Neådalssnota, drømmeplass for telting! Etter fire dager med telt og fiskestang i Femundsmarka uten et napp, fikk vi en fin fisk på første kastet, snadder....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha vært ei nydelig helg å tilbringe på fjellet, fullmåne og greier. Vi fulgte eggen et stykke oppover før vi tok rennene til venstre, var i overkant med vind så det virka mest fornuftig. Dere gikk ned igjen samme veien også?

Fattern var på Kvennjulfjellvatnet for noen helger siden, fikk noen fine fisker han også. Idyllisk plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott helg i Todalsfjella ja:)

Vi gikk ned et stykke "normalveien" mot sør, da vi kom på det flate partiet på ca 1400 moh skrådde vi ned i retning øvre Neådalsvatnet, fulgte etterhvert ca 1000meterskota i fjellsida mot Kvannjulfjellvatnet.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.