Gå til innhold
  • Bli medlem

Selvbetjeningavdelingene på de betjente hyttene


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har lenge lurt på hvorfor selvbetjeningavdelingene på de betjente hyttene er stengt når den betjente hytta er åpen. Kan noen forklare det ?

Hilsen SGR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Penger! De som driver de betjente hyttene har jo dette som sin næring og levevei, ikker engang så veldig fett på alle hyttene. Hvis folk kunne stelle for seg selv samtidig ville det jo undergrave næringsvirksomheten til hytteierne. Så det forstår jeg godt.

Det jeg mindre godt forstår, er hvorfor de selvbetjente hyttene offisielt er stengt fra 15.10 - 15.02. Det kan være en magisk flott tid i fjellet, men samtidig er det den tøffeste tiden, en tid hvor ikke alle drømmer om å ligge i telt. Nettopp i denne tiden er det jo viktig å ha tilgang til hytter. Hvorfor stenger DNT hyttene i denne fine tiden? Er de for gjerrige på veden??? Jeg har en gang hørt argumenter om at det gjøres for å holde folk unna høyfjellet, fordi forholdene er for krevende, men noen annen forklaring har jeg aldri hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpningstider og økonomi ved turisthyttene i fjellet

Forklaringene som "il C" og "morten" gir kan jeg forstå, men ikke akseptere.

Turisthyttene har monopol på hyttedrift i fjellet, Ingen andre kan etablere en konkurrerende hytte på samme sted eller like i næheten. Hyttene kan derfor sette de prisene som må til for å opprettholde en lønnsom drift. Og hvorfor er det så mye vanskeligere å ha en selvbetjeninsavdeling på de norske hyttene enn det er på de svenske fjellstasjonene som er motstykket til våre betjente hytter. Der "funkar" dette "dobbeltsystemet" helt fint slik jeg har opplevet det. De som vil ha tre retters middag med rødvin ++ i restauranten kan få det og de som vil tilberede sine "kjøttbullar med potetmos" ( og kanskje en "Pripps" til som de kjøper i butikken) kan gjøre det.

Forholdene ligger ikke dårligere til rette for et slikt system i Norge enn i Sverige. Jeg sier ikke at det skal være slik på alle de betjente hyttene, men jeg kan ikke se annet enn at i alle fall de som har lett adkomst for varetransport, skulle kunne gjøre det. På flere steder ligger jo de bygningsmessige forhold allerede vel til rette for begge "systemer". Hyttene burde i alle fall være villige til å prøve det ! Det er først da vi får en test på om det er "økonomi" i systemet. Jeg føler meg langt fra sikker på at omsetningen totalt sett ville gå ned. Prisene på hyttene har nå kommet så høyt at det ikke er særlig stor forskjell til private fjellstuer og pensjonater. Turistforeningene har jo som sin fremste målsetting å gjøre fjellet tilgjengelig på enklest mulig vis for flest muig og til overkommelige priser. Mye annet av det foreningene driver med er sekundært i forhold til dette. Derfor kan det ikke være et mål i seg selv å tjene mest mulig penger på hyttedriften.

Jeg er ellers enig med "morten" i at jeg ikke kan skjønne hvorfor selvbetjeningshyttene og selvbetjeningsavdelingene på de betjente hytene skal være stengt så stor del av året. Jeg er kjent med at noen hytter holdes stengt i kalvingsperiden for reinen, og det får vi finne oss i, men det gjelder bare for enkelte områder. I Sverige er, etter det jeg vet, samtlige "fjellstugor" åpne for hvem som helst hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål: er det bare i Jotunheimen de selvbetjente hyttene er stengt, eller er de stengt i alle fjellområdene i norge ?

Hva med de ubtjente hyttene ? er de også stengt ?

Hei Panda !

I Jotunheimen er det vel bare to selvbetjeningshytter, Olavsbu og Yksendalsbu, og selvbetjeningsavdeling - når den betjente hytta er stengt - på Glitterheim, Gjendebu og Skogadalsbøen.

Selvbetjeningshyttene og -avdelingene er i 2005 åpne fra 15/2 til 15/10. Jeg siterer her fra DNTOOs brosjyre "Fjellferie vinter". I Dovrefjelltraktene ser jeg at såvel selvbetjente som ubetjente hytter er helårsåpne. Videre kan jeg se at Demmevasshytta (U) er helårsåpen, men der må plass "bestilles" (!) gjennom breguppen DNT. De ubetjente DNT-hyttene i Troms tror jeg er helårsåpne, men det husker jeg ikke sikkert. (Husk DNT-nøkkel !) De står ikke oppført i "Fjellferie vinter" Tilsyn utføres av Troms turlag som sikkert kan gi mer korrekt opplysning.

Hyttene har god DNT-standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de stengt, eller er de stengt? Altså stengt i navnet, eller er de fysisk låst med en annen lås slik at man ikke kommer inn med nøkkel?

Jeg kunne spurt DNT, men de svarer garantert at de er stengt uansett.

Jeg kunne godt tenkt meg en tur til Gjendebu i romjula, men uansett er det vel ikke god fremferd å ta seg inn om det lar seg gjøre dersom DNT sier det er stengt, bare så synd de finner på sånt tull. Gjendebu i romjula må da være en flott opplevelse!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "panda" og "morten" !! Nå spør dere om litt mer enn det jeg kan svare på for jeg har aldri vært på noen hytte utenom åpningstidene. Men jeg har også lurt på om de virkelig er stengt med egen lås, altså en "ikke DNT-lås". Kanskje er det satt på en ekstra lås. Når det gjelder mat så har jeg vanskelig for å forstå at det skulle være noe problem. Det ligger jo bare hermetikk og annen mat som ikke tar skade av litt lang lagring der og hytta tømmes vel ikke for mat når den stenges om høsten og våren vil jeg tro. Men gass er det kanskje mindre av. Ved til oppvarming og koking vil det vel alltid være der. Jeg tror ikke at problemer med etterforsyning av mat etc. er grunnen til at de er stengt, og jeg har også hørt at DNT er redd for å "lokke" folk ut i fjellet utenom åpningstidene. Men den forklaringen kjøper jeg ikke. Den hadde kanskje noe for seg i "gamle dager", men neppe nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har spurt DNT om dette noen ganger. Svaret har vært at de er låst med DNT-nøkkel. Men de kan ikke garantere at det er ved og mat der, fordi de ikke drar inn med forsyninger når det ikke er sesong(for byfolk...). Det er derfor de skriver at det er stengt. Men det er vel sjelden at det er tomt for ved hvertfall.... Uansett kan det jo være greit å ta en telefon for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de stengt, eller er de stengt? Altså stengt i navnet, eller er de fysisk låst med en annen lås slik at man ikke kommer inn med nøkkel?

Jeg kunne spurt DNT, men de svarer garantert at de er stengt uansett.

Jeg kunne godt tenkt meg en tur til Gjendebu i romjula, men uansett er det vel ikke god fremferd å ta seg inn om det lar seg gjøre dersom DNT sier det er stengt, bare så synd de finner på sånt tull. Gjendebu i romjula må da være en flott opplevelse!?

Jeg har selv bodd på selvbetjeningshytta på Gjendebu i romjula, og jeg kan skrive under på at det er flott der! Det er en særlig stemning å returnere ned Veslådalen i måneskinn etter en topptur på f.eks. Slettmarkkampen. Vet også om folk som brukte Olavsbu på denne årstiden. Begge hyttene var avlåst med vanlig DNT-nøkkel den gang for ca. 3 år siden.

Jeg spurte DNT på forhånd om det var greit at jeg brukte hyttene i denne perioden selv om de formelt var stengt. (Erklærte meg innforstått med at det kanskje ikke var brensel og/eller proviant til stede.) Da fikk jeg til svar at hyttene ikke ble disponert av DNT i denne perioden, og at det således formelt sett ikke var opp til dem å gi meg tillatelse. Hyttene kunne i prinsippet også være avlåst med andre låser og av andre enn DNT i denne perioden. Vet ikke om dette faktisk er sant. Ei heller i hvilke lover og forskrifter dette eventuelt er regulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig !

Det du skriver syns jeg er meget interessant. Det er oppløftende å se at det er mulig å bruke hyttene også i den perioden de offisielt er stengt.

Jeg har i min enfoldighet alltid trodd at alle DNT-hytter er DNTs eiendom, men der kan jeg selvfølgelig ta feil. Hvis imidlertid din samtale med DNT bare dreide seg om Gjendebu kan vi kanskje ikke se bort fra at det foreligger en misforståelde ett eller annet sted. Selvbetjeningsavdelingen på Gjendebu ligger jo i en egen bygning et stykke fra "hovedbølet". Den gjorde i alle fall det da jeg var der for to år siden. Jeg lurer på om den bygningen kanskje er i privat eie og utleid til DNT i perioder av året eller på åremål. Den er en gammel bygning og ser ikke ut som en "DNT-hytte". Dette er ren gjetning fra min side, men kan eventuelt gi en plausibel forklaring på de opplysningene du har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priser og service på DNTOOs hytter

Hei alle sammen !! Jeg har sveipet over hjemmesidene til noen av de andre lokalforeningene i DNT (landsforeningen) og finner tildels vesentlige forskjeller til ugunst for DNTOO. Både medlemsavgiften og mat- og overrnattingspriser ligger lavere. Og,NB!, hyttene er i stor grad åpne hele året, også de som ligger ganske så uveisomt til. Eksempler: Hadlaskard, Hallingskeid og Stavali (Bergen turlag, Hardangervidda) og flere hytter i Dovrefjelltraktene og Trollheimen. De ubetjente hyttene i indre Troms står også åpne hele året. Se selv !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ubetjente hyttene i indre Troms står også åpne hele året

Skulle bare fylle på med en liten faktaopplysning ang Troms sine hytter:

Alle hyttene er åpne hele året, men 3-4 måneder midt på vinteren er én av hyttene på hvert "hyttested" i Indre Troms stengt pga innsparing av ved og gass. Hytta er stengt med egen nøkkel slik at man ikke skal kunne ta seg inn. I år er det satt opp sikringsnøkkel i boks på utsiden så man skal slippe å knuse vinduer ved brann el.l. :) Den andre hytta er åpen med vanlig DNT-nøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle STF hyttene i Ryfylkeheiene, Setesdalsheiene og Austheiene er ihvertfall åpne hele året. Ingen av hyttene i hele landet som ligger borte fra veiene blir fysisk låst med nøkkel, trodde jeg. Fjellvandrere skal kunne ta seg inn når som helst.

Men bruene blir lagt inn når sesongen er over, så et tips er alltid å stikke innom Turistforeningen før du tar ut på eventyr.

God tur - hele året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare fylle på med en liten faktaopplysning ang Troms sine hytter:

Alle hyttene er åpne hele året, men 3-4 måneder midt på vinteren er én av hyttene på hvert "hyttested" i Indre Troms stengt pga innsparing av ved og gass. Hytta er stengt med egen nøkkel slik at man ikke skal kunne ta seg inn. I år er det satt opp sikringsnøkkel i boks på utsiden så man skal slippe å knuse vinduer ved brann el.l. :) Den andre hytta er åpen med vanlig DNT-nøkkel.

En faktaopplysning til om hyttene i indre Troms. De fleste eies faktisk av DNT Oslo og Omegn. Disse er: Dividal,Gappo, Lappjord, Rosta og Vouma.

Troms Turlag fører tilsyn med hyttene. Hvem som eier Golda og Dærta vet jeg ikke. Alle sammen er skikkelig gode hytter.

Vi kan spørre: Hvorfor kan ikke DNTOOs hytter i sør stå åpne hele året når hyttene i Troms er åpne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.