Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hodelykt til markabruk maks 1200


Pia_C

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det som er kjipt med Magicshine fra DX er at ledningene er av plastikk og ryker lett i kulde. Burfjord sport har fått laget en Arctic Edition av lykten, og del selges i disse dager til en meget hyggelig pris!

Sjekk ut mer info her: http://stiansturer.blogspot.com/2010/11/supertilbud-pa-hodelykt-til-skikjring-i.html

PS! På grunn av stor pågang har forhandleren hatt muligheten til å sette prisen ytterlige ned, til 899, ikke 950 som det står på plakaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led Lenser H7 er litt utdatert, finnes plenty med bedre lykter tror nå jeg.

Jankj; Enig med deg, tror nok at HP20 er ekstremt bra for skibruk. Men du må huske at Fenix HP20 sin lysstyrke måles ved ANSI lumen (dvs EKTE OTF lumen etter 3 minutter skrudd på). Fenix HP20 bruker ansi lumen, og gir 230 ANSI lumens. 230 ANSI lumen kan fort være det samme som 300 OTF lumen, og det samme som 500 Emitter lumen. (Led Lenser bruker Emitter lumen) Så regn rundt 110-130 ANSI lumen på H7 og 160-180 på H14 vil jeg tro, og at den dimmes ned for hvert minutt fordi den ikke er lysregulert (Fenix, Zebra og slikt er regulerte, konstant lysstyrke hele veien. Dessuten er H14 ganske dyr og.. HP10 leverer vel ca 180 ANSI lumen vil jeg tro..

Kan med glede fortelle at DiKi.no og Lightman.no får inn Fenix HP20 snart, og den koster rundt 1000lappen. Bra pris med tanke på god kvalitet, veldig bra lysstyrke og fantastisk brenntid.

Sjekk denne linken for torturtest av HP20:

http://v.youku.com/v_show/id_XMjA4MDI5Njk2.html

LL H7 er faktisk ikke helt vanntett, og har en tendens til å brekke i vippinga (Tro meg!) Har blandede erfaringer med H7 og Led Lenser P,T,H og K serien.

Tikka2 XP leverer vel kanskje ikke topp brenntid og bra lysstyrke på den prisen? Vet nå ikke jeg, men.

Vil forresten anbefale den ''Magicshine Arctic Edition'' Veldig god pris til å være i Norge, godt at de har fått fiksa ledningen sin til å tåle ekstremt vær. Men ikke regn 900 lumen fra den, men 550-600 Ansi. Har selv fått sjekket opp dette. Merk at MagicShine lykta bare leverte 50 lumen mindre enn LUpine Tesla X som koster rundt 3500 kr! MAgicShine er et SVÆRT godt kjøp hvis man skal ha rå styrke

Mitt råd for lykt til generelt bruk med god lysstyrke og bra brenntid: Fenix HP20 eller MAgicShine Arctic Edition, men hvis den skal være med på turer som varer over flere dager hadde jeg kanskje gått for HP20 over MagicShine Arctic edition, pga at jeg bare kan ta med 4 Lithium AA batterier i reserve. (Du kan jo selfvølgelig også kjøpe en ekstra batteripakke til MagicShine for 200 kr da :wink:

De lyktene nevnt over har allerede bra fokus på lykta, så den har et stramt spot i midten som lyser godt, med fin spredning rundt. Det går også an å kjøpe diffuser filter til Fenix HP20 og HP10, for mye spredning.

Grunnen til at mange produsenter ikke bruker fokuserbare linser er fordi det mistes mye lumen i optikken, så de satser heller på allerede maskinert fokus.

Fokus er ofte waste of lumen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Led lenser h14 er regulert. Kan hende de andre er bedre. Det aner jeg ikke noe om.

På full guffe, ''210'' lumen? isåfall, hvor har du fått det ifra? :wink:

Vet bare at den er regulert på et langt mindre modus enn 210 lumen (tror det var rundt 170 lumen)

-Simen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er flere enn meg som er skeptiske til LedLenser, som jeg er ekstremt forutinntatt mot... Vet det er mange fornøyde brukere, men det er ingenting for meg. Jeg pleier ikke slenge dritt om utstyr jeg ikke liker - det kan passe bra for andre og alt det der - så jeg tror vi stopper der.

Det er såpass mange måter å oppgi lumens at det nesten er som dengang vi guttunger lot oss imponere av det høyeste tallet på speedometerne til de ulike biltypene. Kjører du en lysdiode av generasjon slik-og-sånn så hardt som den skal tåle så får du uansett en viss mengde lumens. Med full spiker med den samme dioden, moderne styringselektronikk og batterier som klarer å levere så får du samme mengde lys, uavhengig av hvem som har laget lykta.

Jeg ser heller på slike ting som:

- Fornuftig batteriutrustning (3*AAA er IKKE noen god batteriutrustning for å gi masse lys lenge.)

- Regulert (konstant) v.s. uregulert (avtagende) lys når batteriet tappes ned

(begge deler er bra, men for høy fart og mye lys vil jeg ha regulert).

(Og 3*AAA er en bra pekepinn på at lykta ikke er regulert.)

- Bra omtaler fra de kildene jeg stoler på.

- Byggekvalitet

- Lysfordeling (strølys/hotspot) tilpasset bruksområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På full guffe, ''210'' lumen? isåfall, hvor har du fått det ifra? :D

Vet bare at den er regulert på et langt mindre modus enn 210 lumen (tror det var rundt 170 lumen)

-Simen

Den skal vist falle ned til 60% etter 2min. Kan ikke si jeg merker at det skjer så jeg smiler og er fornøyd. Det jeg er sikker på er at den lyser over 200m selv etter å vært slått på i 20min og gir en brukbar spredning uten den irriterende hotspot. Alle har sin smak og sitt behov. Jeg er i allefall fornøyd :wink:

Presiserer tilslutt at H14 har 4xAA ikke 3Xaaa som H7 hadde. Virker generelt til å være solidere lykt og mye bedre zom funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter den har falt 60 % er den regulert? Trodde ikke den falt så mye, må nok søke litt på CPF her ja :D Mente å ha sett den var på 170 L regulert.. MEnmen :wink:

Hvis du har H7, hvordan er vippinga på H14 mot H7? Den knekken i H7 jeg snakket om, vet du. Tror H14 er bygget i noe hardere plast.

Ingen tvil om at Led Lenser har forbedret seg på kvaliteten siden de ga ut sin forrige ''kolleksjon'' i 2007-2008, men så er de så forbanna trege med å få de nye lyktene sine på det Norske markedet at jeg ikke venter på at den kommer på den lokale sjappa for å teste ut den, så jeg handler heller noe annet fra nett. Her snakker jeg selvfølgelig om den nye ''M'' Serien fra Led Lenser, fordi M7R ser ut som en greit lykt å ha i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trege veit jeg ikke. Nesten ingen andre land som har de enn norge foreløpig. Stort sett samtlige nettbutikker jeg har fuinnet i verden sier desember.

Har ikke H7 så kan ikke sammenligne, En jeg kjenner som har. Går ikke med følelse av at den skal knekke når som helst i allefall så det gjennstår å se. Kan sikkert fikse ett bilde om det er interessant?

Er etter manualen regulert etter 60%

Det er også en strømspare modus der den først går ned til 50% så til 15%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Så det var 60 % ja, var jo en del det, men hvis du kan lyse 200 meter på 60 % styrke? hvor i langt kan du da lyse med 100 %?!

Kan ikke tenke meg at den kan lyse 200 meter på 60 %, men selvfølgelig på 100 %.. wow.

Et bilde hadde vært fint det ja :wink:

Strømsparemoduset er en smart løsning det :)

En av mine Zebralight lykter kan stå på i ca 20 dager på ett stykk batteri, og fortsatt ha plenty med lys for å drive rundt om i campen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at den er annerledes enn H7, ser ut som LL har forbedret H7 kraftig, og samtidig satt i en mer effektiv diode.

H14 sin vipp ser kraftigere ut enn H7 sin.

Er spent på rapport om kastelengden på H14, du får skritte opp for å være nøyaktig :D

HP20 er gaktisk godkjent av ANSI til å lyse 167 meter, så når jeg tenker meg om; Skulle ikke forundre meg om H14 klarer 200 meter, men mye lengre enn det har jeg dessverre litt vanskelig å tro, ikke mer enn 250 ihvertfall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppmåling på norge i bilder har jeg en åker nedenfor huset på 205m fra treklynge til treklynge. Det stemmer ganske bra med skrittene mine også. Gikk med lykta på fult med de nesten tomme batteriene, fra huset til enden av åkern. 5-6min. Lyste da over åkern. Satte i nye batterier og kan ikke se noe forskjell. Har heller aldri sett at den går ned noe i styrke av seg selv. Det skal visstnok være en 130% boost funksjon men ser ikke ut som det gir noe nevneverdig forbedring av lyslengde det heller. Så for meg virker det som den er på 100% hele tiden selv om den egentlig ikke skal være det. Å manuelt sette ned styrken fungerer som bare det. Om det er tilfelle at den er på 100% er jo det supert :-)

Lyset på 205m er da slik at man kan skimte hva det er man ser/lyser på. Man kan nok se at man lyser på noe enda lengre unna men det har liten verdi. på 150-160m begynner lyset å bli ganske bra. Dette er da på mørke grantrær. Bjørka på 170m lyser opp som bare det. Litt snødrev i lufta som sikkert ikke gjør noe bra for lyset heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Har ledlenser H7 og enkelte kommenterer at den er dårlig,det er bare pisspreik,den er veldig bra til prisen,under 500 kr og har bra batteritid 53 timer ,og lyser 180-190 meter og har mange funksjoner,focus zoom .

jeg har byttet uten problem 2 lykter som jeg har hatt i nesten ett år pga at ledninga får brudd nede ved batteri,dette har foretningen(jernia)vist at det var en svakhet og bytte har ikke vert problem.

Den siste h7 jeg byttet for ca 2 uker siden er blitt forbedret i området der bruddene var før,kommet noe ekstra rundt hullet og ledninga så brudd dær trur jeg ikke vil komme nå!

Led lenser H14 er veldig bra(

)

virker veldig mye bedre enn h7 på alle områder,som:

Headlamp w/ Variable Light Output Technology

4AA batterier

sitter bedre på hodet med en 3 reim

extra ledning for å pytte batteripack feks i lomma osv

mere lumen

13 timer lystid på max sier noe info

10 års garanti,det er jo veldig bra

bedre bøy på selve hodet

http://komplettfritid.no/product/led-lenser-h14-hodelykt

Jeg er selvfølgelig åpen til om det er andre lykter som kan gjøre det samme til samme pris:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er H7 også forbedret? godt :D

Men; du sier at den har fått brudd flere ganger(ødelagt) og at den fortsatt er så sjukt bra? Jeg vil gjerne ha en som ikke svikter når jeg som mest trenger det jeg.. :) Men du får si ifra hvis det skjer noe med den H7'en din som er blitt forbedret. 53 timer lys er sant det, men det er ikke på 100 %.

H14 har ikke 13 timer på HØY, men 2-3 timer tror jeg vi har snakket om litt over her(regulert på litt lavere lys enn 210 lumen)

Tror nok det blir litt kamp mellom Fenix HP20 og Led Lenser H14, HP20 er en del kraftigere(som sagt før, og nå igjen; ansi) ca like lang brenntid som H14 på regulert høy. H14 har dog fokus effekt.

H14 er vel en kraftig forbedring av H7 på omtrent alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H14 har ikke 13 timer på HØY, men 2-3 timer tror jeg vi har snakket om litt over her(regulert på litt lavere lys enn 210 lumen)

Jepp. Det som irriterer meg med mest med LedLenser er at det er fysisk umulig for batteriene å levere strøm til maks belysning i mer enn noen timer. Likevel tuter man på med reklame for XXX lumen, YY timer selv om den ene spesifikasjonen (maks lys) slår den andre (lang batterilevetid) i hjel.

Men at reklamen er villedende gjør ikke H7 til en dårlig lykt. Det finnes masse fornøyde H7-brukere. Spørs hva du bruker den til og alt det der.

Fint om H14 er bedre på alle felter. Det er ikke akkurat overflod på markedet av gode, kraftige hodelykter til en overkommelig pris.

Men jeg ville nok satset på Fenix ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg på den ja, hadde vært bedre om de hadde skrevet slikt som dette; X antall lumen i Y antall timer.

Er jo flere lyktemerker som også reklamerer slikt, som Petzl og Silva. Kommer ikke på noen fler i farten, men de mer ''ukjente'' og ofte kraftigere lyktene, gir mye info om ant lumen og timer.

Hvis du sammenligner H7 med ''vanlige'' lykter, så er H7 en knall lykt, mange av hodelyktene nå for tiden leveres jo fortsatt med 5mm LEDs, som gir svært dårlig lys sammenlignet med Cree, SSC, Luminus osv. Av mer ukjente merker, så er det en del nyere lykter som er en god del kraftigere enn både Testvinnerne som ofte er i blader, tv program osv.

LED teknologien har jo nådd fryktelig langt på ca 10 år, hvis du tenker at en diger Silva 20W halogen lykt som var og er en veldig populær hodelykt gir 250-300 lumen, og da med svært batteri og reflektor. For eksempel; Min ZebraLight H31 gir ca 260 lumen med 1 Oppladbart CR123 batteri(3,7V) og 220 lumen på et vanlig CR123.

H51 gir rundt 200. At 4 W LED chipper allerede overgår 20W halogen er imponerende (4W chip med TO 3V batterier)

XM-L kan vel gi rundt 300 på 1 CR123 hvis vi er heldige.

Ingen tvil om at det er altfor lite GODE hodelykter på markedet, mye er bare skit med 5mm LEDs osv. ''Dessverre'' har Led Lenser nærmest fått monopol på high-tech lykter hvis man tenker på lokale og fysiske butikker.

Meste i Norge går vel i Maglite og Led Lenser. Her om dagen kom det en kar til meg og fortalte at han hadde fått en sykt kraftig EDC lykt.. MAGLITE SOLITAIRE?! 2,5 lumen på 1AAA :) Var vel ikke akkurat imponerende, men jeg holdt kjeft :D

''Testvinnere'' er ikke alltid best heller, ta for eks; Petzl Tikka2 XP vant hodelykt testen til TV2 hjelper deg. Super lykt, den er fin den, eneste som plager meg er prisen. Hadde den vært priset likt som de andre mindre Petzl lyktene ville jeg definitivt kjøpt den.. Men 6-700 kr? glem det.

Støtter deg, hadde gått for Fenix HP20 jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om denne ?lurer på om den er bra?:

http://www.burfjordsport.com/

Her er en annen ny lykt som er kommet på markedet som æ lurer på om er bra?

Lupine Piko X 550 :

http://nettbutikk.lupine.no/product/571026/Lupine_Piko-X-550-lumen-hodelykt.html

Hvilke hodelykt av alle som er på markedet gir lengst stråle,lyser lengst meter?

For mange av de dyre lyktene har vel ikke zoom/focus kontroll som feks ledlenser har?

Det jeg egentlig vil ha av ei lykt er at den lyser bredt og langt,og at man har mulighet til å ha extra batterier tilgjengelig for lengre tids bruk.max pris for meg er rundt 3000 kr for ei hode lykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pleiadene!

Har faktisk begge to, både MagicShine og Lupine Piko X. Sistnevnte ankom i dag, så skal gi rapport om den i kveld vs Magicshine! :) Følg med på tråden, det kommer :)

Hvis du skal ha noe som lyser langt, så er en lommelykt et langt bedre alternativ, men Led Lenser H14 og Fenix HP20 lyser langt! :) H14 lyser noe lengre. Ellers, MagicShine lyser også langt.

Hva er langt for deg? 50 m? 500 m? :)

De fleste hodelykter har ikke fokus funksjon, selv synes jeg ikke dette er veldig nødvendig(Mister lys i optikken+tar ekstra plass). Led LEnser og eldre Petzl hodelykter er de jeg kommer på som er fokuserbare

Magicshine og Piko X er SVÆRT bra, hvis du ikke har hatt erfaring med høyintensivitets LED lykter før, så vil du bli overrasket.

Lupine Piko X er EKSTREMT liten, jeg merker ikke at den sitter på hodet, men den bruker et eksternt batteri.

som sagt; rapport kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og testet MagicShine ''900'' lumen hodelykta mot Lupine Piko X. Slang med en Zebralight H31 og.

Kraftigste lykter, i rekkefølge:

Magicshine 900 lumen

Lupine Piko X

Zebralight H31

Minste lykter, i rekkefølge:

Zebralight H31

Lupine Piko X (Piko X er mindre enn H31 å ha på hodet, men batteripakken tar litt plass, men den er liten!)

MAgicShine

Kanskje ikke så veldig overraskende tabell, men MagicShine lykta er ikke mye kraftigere enn Piko X. Jeg tipper 100-150 lumen forskjell, i favør til Magicshine(Som aldri i verden når 900 ekte lumen)

Lupine Piko X er rett og slett fantastisk. Den leverer massivt med lys, og er utrolig liten, og da mener jeg; UTROLIG liten. En halv liten fyrstikkeske er såvidt litt større enn lyktehodet. Den er en lettvekter også, kjenner nærmest ikke at den sitter på hodet. Godt og behagelig hodebånd har den og.

Magicshine lykta lyser lengre enn Piko og H31. Dette er selvfølgelig fordi MAgicshine har en veldig stor reflektor, som konsentrerer lyset i et punkt, men gir god spredning også. Piko X leverer litt annerledes lys. Den leverer et svært ''hotspot'' som dekker det meste av synsfeltet ditt, mens den også leverer brukbart med spredning. Magicshine lyser lengre, og gir såvidt litt bedre spredning enn Piko X. H31 og Piko X leverer ganske lik spredning, mer enn nok for vanlig bruk. Piko X gir det mest brukbare lyset, ingen tvil om det, den gruser Magicshine.

Jeg er kraftig imponert over Piko X, ettersom at den er så liten og såpass kraftig, ville jeg gått for Piko X ovenfor MAgicshine lykta og Lupine Tesla. Magicshine lykta mi ble plutselig gedigen hvis man sammenligner den med piko. Vil si at Magicshine hodet er 2,5 ganger så stort som Piko X sitt.

Brenntiden på Piko X er også fantastisk, 2,5 timer på full! batteriet er veldig lite, nesten dobbelt så lite som Magicshine lykta. Magicshine lykta er oppgitt til å levere 3 timer på fullt lys, men er litt usikker på det, har selv testet til 2,3 timer.

Piko X er definitivt mitt valg for langrenn, jogging og vanlig turbruk. Lupine kvalitet+ekstrem lysstyrke=suksess.

Magicshine er fortsatt en fantastisk lykt, men sammenlignet med Piko X så er den en dinosaur. Den er veldig stor i forhold til Piko, som veier ingenting.

Problemet er, MagicShine lykta kan fåes for rundt 500lappen hos DealExtreme(Moms forekommer) og rundt 1000lappen hos norske forhandlere, mens Piko X koster 2695 kr hos Lightman.no

Er den verdt det?

Ja, hvis kriterier for en god hodelykt er; God kvalitet, god kundeservice, veldig lav vekt og størrelse, VELDIG bra lysstyrke og bra brenntid. Kan betale mye for lykt. Veldig bra lykt

Nei, hvis kriterier for god hodelykt er; Absolutt godkjent kvalitet(Min magicshine har brudd i ledningen) god kundeservice(hvis du handler fra Norge, hvis du handler fra DealExtreme har man et problem hvis lykta ikke er som den skal, dette har jeg erfart med min Magicshine), Litt bedre lysstyrke enn Piko X, grei vekt og størrelse, bra brenntid. Vil ikke betale fullt så mye for lykt. Veldig bra lykt.

post-8674-133474733176_thumb.jpg

post-8674-133474733187_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for test,men jeg tviler ærlig talt på at den nye Lupine Piko X 550 er så mye bedre at den er verdt 1500 kroner mere enn magicshine,greit at den er mindre,men å kalle magicshine for stor er jo en overdrivelse.

Har du erfaring med eller testet:Mila Nova LED den ser jo rå ut

Og hvor får man kjøpt fenix HP20? i Norge

Jeg vil at lykta skal lyse bra fra 0 meter til rundt 200 meter.da er jeg fornøyd'

Hva om denne lykta som påstås å være verdens beste?:SECA 900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at lykta skal lyse bra fra 0 meter til rundt 200 meter.da er jeg fornøyd'

Hvor godt skal den lyse på 200 meter? Skal du SE det som befinner seg der, eller skal du imponere med at konturene av en grå lysbobleflekk kan nå så langt?

Jeg har ikke prøvd de nyeste feiteste lyktene, men stiller meg skeptisk til at det går greit å se noe særlig av det som befinner seg 200 meter unna, selv med de nyeste og feiteste diodene. Men det avhenger selvsagt av eksakt HVA du ser på og mot hvilken bakgrunn. Skal du se skikkelig på 200m tror jeg du må over på kraftigere skyts, som f.eks. 35w HID eller 100w halogen.

For øvrig har jeg kjempesansen for det Burfjordsport har gjort. (Importert populær kina-lykt (som igjen er billig kopi av en kjempebra lykt), fikset en del svakheter og satt sammen en totalpakke tilpasset bruk i vårt klima og vår måte å bruke terrenget). Gitt at kvaliteten holder mål så burde dette være et knalltilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For normalt bruk hvor man ikke har tenkt å betale altfor mye penger for hodelykt er Magicshine et bedre alternativt, men finnes noen ''Supertrimmere'' som kanskje vil ha en veldig liten og supergod hodelykt :)

Til vanlig bruk hadde jeg antageligvis valgt MAgicShine, men.

Jeg har bare sagt dette: ''Magic er stor i FORHOLD til Piko X''

MAgicshine er slettes ikke stor, den har en fin størrelse, mellomting. Det er slettes ingen overdrivelse at MAgicshine er stor i forhold til Piko, så ikke kommenter slik -.-

Mila Nova har jeg ikke testet, men kan si en ting; Led pærene den bruker (6 Luxeon Rebel) leverer aldri 2000 lumen. Den er veldig kraftig, men på den prisen kjemper den mot Lupine Wilma. Mila Nova er nok kanskje 200 lumen kraftigere enn Wilma X-Pro men Wilma X Pro har en ting som gjør at jeg kunne gått for Wilma i stedet for Mila Nova; Wilma kan oppgraderes, Lupine leverer ca 1 gang i året en oppgradering på LED chipper til hodelykta.

Vanskelig valg dette.

HP20 kan kjøpes hos www.diki.no og snart hos www.lightman.no

Ligger på rundt 1000lappen. HP20 er en motstander mot Led Lenser H14. H14 lyser lengre på stramt spot enn HP20, og vil kunne lyse 200 meter.

HP20 er sertifisert av ANSI til 167 meter. Hp20 er bittelitt kraftigere, ca 30 lumen(Så og si ikke synlig) men H14 er fokuserbar og lyser lengre.

H14 er regulert på 60% styrke.

''Verdens beste'' er rart å kalle noe, men har hørt mye bra om Seca 900 fra Light & Motion.

Litt svakere enn Mila Nova og Wilma, men 500lappen billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.