Gå til innhold
  • Bli medlem

en døgnflue eller fremtiden


jason

Anbefalte innlegg

Har lest noe om dette før, men kom over denne nå.

http://www.polartec.com/#/warmth/polartec%C2%AE-heat%C2%AE/

Er fremtiden tøy som holder deg varm med støm, dette plagget holder deg varm med batterier.

Selv er jeg ikke overbevist, men har ikke prøvd de.

tenker at mange ikke vill ta med nok

tøy og den dagen tøyet slutter og virke kan man virkelig slite om man er på vinterfjellet eller på polene.

Holder tøyet deg varm uten strøm.

Nei det blir nok ull på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er fremtiden tøy som holder deg varm med støm, dette plagget holder deg var med batterier.

Mulig jeg er litt konservativ, men mye sysadmin-jobbing har gjort at jeg er glad i ting som er kjedelige. Ting som bare virker. Ting som ikke gir overraskelser, som å slippe ut den magiske blå røyken akkurat når man minst trenger det.

Jeg tror jeg skal ta med meg disse erfaringene også når jeg velger turklær. En ullgenser er jo fint kjedelig plagg. Den holder deg varm, og gir ikke de helt store overraskelsene. Ryken en søm, så kan man fikse. Har man ikke nål og tråd, så kan man improvisere. Skal mye til før en ullgenser ikke har noe å tilføre.

Jeg kan ikke heeelt se for meg at jeg får den samme tilliten til hverken batteripakke eller trådløs fjernkontroll. Tror ikke det ville vært like lett å reparere på tur heller.

Og tur i kaldt vær er jo nettopp en sånn tur hvor man virkelig ikke vil at noe skal streike. Ikke har jeg veldig lyst til å ta med meg både klær og backup-klær i tilfelle batteripakka dør heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sikkert jævlig fint nedi soveposen ei kald natt når det fungerer :) En jeg kjenner som hadde fått tak i en blekksprut sak i fra forsvaret. Den minnet litt om skotørkeren i gangen. 4 slanger, en til hvert bein og arm. og en liten boks med batteri-vifte og brennpatron i. Dette er produkter vi bare vil se mere av framover da batteriteknologien blir bedre og bedre. Kanskje om 10 år vi kan skvise 100timer med oppvarmet sovepose ut av 3-400gram batteri Hadde vært fint det. Eller i ytterste drømmesituasjon å bare kunne fylle på vann men det er langt fram om det overhode blir mulig en dag. Ev lade opp med solenergi på dagen. Hvem veit. Men å gjøre seg avhengig av sånt er derimot idiotisk en plass langt fra folk uten andre muligheter til å få varmet seg. Da er low tec ullgenseren det soleklare valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert fremtiden ja. Folk kjøper jo hva som helst. Etter at alle hytter er stappet fulle av hvitevarer, hjemmekino, boblebad og varme i alle gulv er det naturlige neste skritt at folk forventer samme standard som hjemme i teltet også.

For min del vil det fortsette å være ull, fysisk aktivitet og kanskje en primus som hindrer frysing på tur og jeg kommer til å le av de jeg møter som fryser fordi de er tomme for strøm på batteriene sine :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg kommer til å le av de jeg møter som fryser fordi de er tomme for strøm på batteriene sine :D

-Frikk

Eller av de som utøver noe i nærheten av breakdance i ei steinur fordi de har for MYE strøm kombinert med dårlig isolerte ledninger. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genial idé! :D

Og når batteriet er utbrukt har du en vanlig jakke som er litt tungere å bære på enn nødvendig. Etter noen vask kan du helt sikkert oppleve at noen ledninger eller koblinger blir litt utslitt og så får du kortslutning. De fleste vet sikkert at kortslutning i et likestrømsanlegg vil gi en del mer varme enn det som er ønskelig og da kan nok jakken bli litt varmere enn det som er bra for helsa. Da blir det nok ganske tydelig at uttrykket "å stå i lys lue" ikke har noe med hodeplagg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig ikke noe nytt. Jeg har to sett med varmeapparat til alpinstøvlene. Funker veldig bra. Riktignok blir batteriene transport oppover ved hjelp av heisen og nedover ved hjelp av tygdekraften slik at det ikke er noe av min egen energi som går med til transporten. Men prinsippet er det samme.

Jeg skulle gjerne hatt en eller annen form for varmeplate i soveposen midtvinters. Det må være digg å slå den på k. 4 om morgenen når kroppen er som kaldest.

Jeg kan egentlig ikke se den prinsipielle forskjellen mellom å bære med seg oppladbare batterier til å fyre opp ett eller annen varmeelement og å bære parafin/gass/bensin til å fyre opp primusen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når batteriet er tomt så er det tomt, men like tungt, og du står der i ei jakke full av metalltråder som leder varme bort fra kroppen.

Mener å ha sett noe liknende i salg for 20-30 år siden, en slags heldekkende dress med innlagte varmetråder. En døgnflue det også.

Ull og flytende brensel har alltid fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha sett noe liknende i salg for 20-30 år siden, en slags heldekkende dress med innlagte varmetråder.

Sånne heldekkende dresser med varmeelementer er vel gjerne til motorsykkel og snøskuterbruk og tilkobling rett til doningens elanlegg. Det er hakket mer brukbart.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste måtte jo være varmekabler i teltbunnen, og tillegg til batteri kunne det også følge med kabler, slik at man kunne koble seg direkte til høyspenten. Et adapter for å få volten på et behagelig nivå må jo følge med så det ikke blir så ampere stemning i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.