Gå til innhold
  • Bli medlem

Motorolje + klatretau??


Emil

Anbefalte innlegg

Da jeg finner det for lite utfordrende å klatre opp klipper med tørt tau og kalkede never, så duppa jeg heltauet i motorolje.

Neida.

Men en lei lekasje fra defekt kork på oljekanne førte til oljesøl på tauet. Heltauet brukes kun innendørs eller på boltede ruter i crag, ikke på fjellruter.

Har vaska tauet med Milo, men det tar ikke knekken på oljen, som tyter ut av tauet når det passerer bremsen under belastning.

Da jeg ikke har snøring på hvordan dette påvirker tauets styrke, så er dette noe utpsykende under lange runouts.

Sølet er konsentrert på 3-4 punkt på tauets lengde, der hvert punkt er 20-30cm langt. Har da på forhånd kappet av tauet for å kvitte meg med en oljeinfisert ende.

Det er nå snart to mnd siden uhellet.

Er det noen som vet om dette påvirker et fullimpregnert 10.2mm heltau i nevnverdig grad? Er det noe trix for å få trekt ut/kvitte seg med oljen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke peiling på klatretau, men alle typer tauverk blir vel påvirket av kontakt med olje, kjemikalier etc..

Om du trygt kan fortsette å bruke det har jeg ingen fomening om, men oljen kan nok tære på tauet, kan jeg tenke meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje påvirker og tærer hvertfall på syntetiske fiber i større eller mindre grad. Mineralolje forkorter også levetiden og styrken til en del naturfiber eks. bomull. Er nok litt avhengig av type olje og type tau. Hvis jeg ikke hadde fått et tips fra noen som kan betegnes som kyndige og som jeg hadde stolt på, hadde jeg nok pensjonert tauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også en mer detaljert mail fra AAk i etterkant. Om tauet hadde vært i industriell bruk så ville det blitt kassert.(Da man ikke gambler med sikkerheten)

Så her er det fremdeles litt åpent. For å bli kvitt oljen trengs det kjemikalier som skader tauet, så det er uansett utelukket.

Kjipt å være litt usikker på noe som i værste fall kan få fatale konsekvenser. Får vel bare pensjonere tauet for klatrebruk og omdøpe det til slepetau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Lurt å være forsiktig med dette! ta det heller på reiseforsikringen din eller noe om pengene er viktigere en helsa!

her står det litt om petrokjemi og tau : http://theuiaa.org/upload_area/files/1/About_Ageing_of_Climbing_Ropes.pdf

Tauet er ikke lenger i bruk. Tør ikke ta sjangsen på en evt ulykke, det værste hadde vært om noen andre hadde gått i gulvet.

Har skåret bort de infiserte delene og har da mye tau til rapelanker og dilldall. Med et annet tau jeg tidligere har kassert så blir det ca 90 m tilsammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.