Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur Jotunheimen slutten av høstferien (uke 40), nå med bilder!


limvingen

Anbefalte innlegg

De siste dagene har det vel vært skikkelig ruskevær i Jotunheimen, og det har vel snødd en del på toppene. Men i slutten av uka er det nå spådd full sol :roll:

Har veldig lyst å ta en relativ grei topptur, og en av alternativene som jeg er lysten på er Besshøe. Lurer dermed på hva dere mener om forholdene på en slik topp nå, først og fremst om snømengden, om det blir tungt å gå, glatt, fare for tryn osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut

Er interessert i akkurat det samme. Har lite erfaring med turer på denne tiden av året - spesielt når det går fra bar bakke til snøkledd topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen svar, men lurer på det samme. Jeg har foreløpig to alternativer:

1. Toppturer med Olavsbu som utgangspunkt. Skardalseggji, Snøholstind, Raudalseggje er mulige mål. Tenkte i så fall å gå fra Fondsbu.

2. Hestbrepiggane med Lundadalen som utgangspunkt. Kan forhåpentligvis kjøre opp til Heimste Lundadalsæter.

Tenkte å reise fredag 8.10 og komme inn til utgangspunktet enten i løpet av fredagen eller lørdagen.

Er det noen som har vært i disse områdene i det siste? Tenker på snøforhold og dybde (truger, evt ski på sekken?) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tur på meg! Startet fra Bessheim fredag 08.10 kl 07.30 i helt skyfritt vær. Oppe på Bessvatnet hadde vi en strålende utsikt mot Besshøe. Ble noe bekymret over mengden med snø, men hadde jo gamasjer med:

DSC02286.jpg

Litt senere fikk vi et nesten like praktfullt syn over Bessvatnet mot Besseggen:

DSC02299.jpg

Da vi nådde snøgrensen på Besshøe viste det seg å være steinhard snø som det ikke var mulig å sette skoa nedi, steinene var også dekt med speilblank stålis, så i mangel på stegjern og isøks måtte vi snu. Bestemte oss for å skrå over på nedsiden av Besshøbrean for å få med oss Russvatnet og litt utsikt mot nord vest. Slik så det ut på veien over dit:

DSC02344.jpg

Og over kanten:

DSC02318.jpg

Bonus bilde (Nautgardstinden):

DSC02282.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige høststemninger. Det er lov å glise når man får oppleve slike høstdager i høyfjellet. Og snøen er ofte bare en bonus, i alle fall en visuell bonus. Dere opplevde samme snøforhold som vi gjorde litt lenger vest i Jotunheimen i går. Speilblank og hard snø. Var mulig å få kanta skoa inn, men det var krevende og slurvet man litt skulle det ingenting før man seilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flotte bilder, Limvingen! Det var virkelig en nydelig helg i fjellet.

Ja, det ble tur på meg også. Kjørte til Heimste Lundadalsætre og gikk inn på kvelden til Yste Lundadalssetræ ca. 4 km hvor jeg lånte hytte av Magne Forberg i Skjåk. Hadde tre nydelige dager der inne med toppturer hver dag. DNT broen over elven Skjøle var desverre allerede tatt ned, men det fantes alternativ vading. Lørdagen ble det flott tur til Hestdalshøgde uten behov for hverken truger eller stegjern. Søndagen sto Store (Nørdre) Hestbrepiggen og Nord for Midtre Hestbrepigg på programmet. Her var forholdene nøyaktig som beskrevet under Besshøe av Limvingen. Heldigvis hadde jeg med stegjern etter å ha fattet mistanke om at dette var påkrevd fra Hestdalshøgde dagen før. Uten hadde det ikke gått. Mandagen var turen kommet til Hesthøe og kandidattoppen Hesthøe Øst, en helt grei tur uten behov for stegjern. Mer fyldig rapport med bilder følger senere :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Hvordan får du til å legge til bilder på den måten du har gjort det i rapporten din? De fleste av oss andre får bare lagt inn mindre bilder som det må klikkes på for å få opp i full størrelse :x:?:

Bildene hans ligger på photobucket, en ekstern nettside. Da kan han integrere dem i teksten med "IMG" tag når han skriver innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.