Gå til innhold
  • Bli medlem

Skarvflyløyfttinden


morten

Anbefalte innlegg

I tilleggslister er den navnløse toppen øst for Austre Leirungstinden oppgitt til 2240 moh, men synes det virker lite sannsynlig. Jeg legger ved to bilder fra forskjellige vinkler, og på begge to virker denne toppen like høy eller høyere enn Skarvflyløyfttinden. Noen kommentarer? Noen som kjenner seg igjen? Noen som har kontemplert problemstillingen. De fleste farer nok fornuftig nok bare over her og fokuserer i stedet på den storslagne utsikten.

post-3-13347438851_thumb.jpg

post-3-133474388514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å skrive til Eraker om høyden på denne toppen mellom Østre Leirungstind og skarvflyløyftinden. Den har neppe særlig høy primærfaktor, kanskje 10-12m. Sommeren 2003 målte jeg denne toppen til 2263m med GPS. Vanligvis er ikke GPS noe særlig å måle topper med, men jeg hadde målinger på de andre på heholdsvis 2289 og 2251 hvis jeg ikke husker helt feil. Fra alle toppene i omerådet rundt ser man at den er endel høyere enn Skarvflyløyfttinden. Sjekk også bilde fra Vestre Leirungstind mot Østre på bildeserien fra Knutholstindtraversen på Kim Dahlens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarvflya.jpg

Dette bildet viser også at toppen må være klart høyere enn Skarvflyløyfttinden. 2260 tror jeg ikke er noen dårlig avrunding. Når det gjelder GPS har jeg tidvis opplevd rare resultater, men også bemerkelsesverdig gode resultater noen ganger. Kvaliteten varierer også fra modell til modell.

Primærfaktoren er nok garantert 10 meter, kanskje så mye som 20. Det er ingen 30 meterstopp. Du målte ikke høyden i skaret i samme slengen da?

Tror i alle fall jeg inkluderer den i lista i boka. Tror jeg oppgir den med en ca. høyde på 2260 moh, dersom ingen har ytterligere supplerende opplysninger. Begynner uansett å bli skremt av alle turene som må gjennomføres neste år bl.a. for å sjekke alternative ruter, skaffe bedre bilder eller bare sjekke opp ting. Mange ting blir det likevel ikke tid til, og et nytt besøk til den toppen der blir neppe prioritert...

PS! Har i min villfarelse den gangen for øvrig tekstet bildet feil, Skarvflyløyfttinden ses jo knapt og jeg har slengt dens navn på den omtalte navnløse toppen :D

Takk for svar Morten!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe at den har en høyde mellom 2250 og 2260. Det er ikke lett å bestemme nøyaktige høyder ut i fra bilder, ei heller om toppen er høyere enn Skarvflyløyfttinden. Det at ikke N50 kartet har 2260-kurven betyr ikke at toppen ikke bikker denne grensen. Kartene har unøyaktighet på flere meter. Men om du bruker 2260 på denne toppen, Morten, så skal iallfall ikke jeg komme med rettelser i ettertid :D

Når det gjelder de andre toppene/taggene i lia sørøst for Skarvflyløyfttinden er det vel mer usikkerhet :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket høyden på denne høyeste toppen mellom Østre Leirungstinden og Skarvflyløyfttinden for noen år tilbake mens jeg arbeidet med egen toppliste. På høydefolien i det originale konstruksjonsmaterialet for kartbladet (1617 IV Gjende), er toppunktet fotogrammetrisk målt til 2256 m o.h., altså 6 m høyere enn selve Skarvflyløyfttinden.

Til info kan jeg opplyse at sentrale deler av Jotunheimen ble flyfotografert 10. august i år i forbindelse med prosjektet "Norge i bilder". Billedmålestokken er 1:40000, og høyder kan måles i DFA med ca. 1 m nøyaktighet. Skal etterhvert forsøke å framskaffe høyder for topper som mangler høydetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond: Er noe av dette materialet offentlig tilgjengelig? Det ville jo vært for dumt å oppgi en rekke gale høyder, som vi ellers vil komme til å gjøre, dersom dette er unødvendig. Det er jo en laaang rekke topper som pr. i dag figurerer med ca. høyder.

For å nevne noen: Øst og midttoppen på Store Memurutinden, nålene på Knutseggen, Sørligste Austanbotntinden, flere av Svartdalspiggan, og mange mange andre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim: Du er slett ikke så verst til å gjette!

Morten: Ja, jeg er klar over de mange 2000 m toppene som dessverre mangler høydetall på de offisielle kartene (NORGE 1:50000). På de gamle høydefoliene fins det endel flere høyder enn de som er kommet med på de trykte kartene. Har som før nevnt registrert disse, men likevel mangler det ganske mye!

Når det gjelder "Norge i bilder", produseres det i disse dager såkalte ortofoto som snart vil bli tilgjengelige på nettet, kanskje i løpet av desember. Ortofoto er vertikalbilder som blant annet er korrigert for terrenghøyder, og har egenskaper tilsvarende et kart.

Man kan imidlertid ikke måle terrenghøyder i et ortofoto. Da må flybildene orienteres riktig i forhold til hverandre. Siden bildene overlapper hverandre med ca. 60 % i flyretningen, sees det samme terrenget i minst to ulike bilder. Man får da dannet såkalte stereomodeller i instrumentet (DFA = digital fotogrammetrisk arbeidsstasjon) hvor målingene kan foretas.

Siden jeg ikke sitter ved et slik instrument selv, er jeg avhengig av andre for å få målt topper. Problemet er at de få som har denne arbeidsoppgaven er ganske opptatt med sine egne prosjekter og antagelig må bruke av sin fritid for å få gjort slike høydemålinger....

------------------

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norge i bilder" er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk institutt for jordbruk- og skogbruksforskning (NIJOS), Statens vegvesen (SVV) og Statens kartverk (SK). Det legges inn nye ortofoto etterhvert. Foreløpig er blant annet hele Vestfold fylke dekket, og i nærmeste framtid vil sentrale deler av Jotunheimen komme til - et belte fra vest mot øst på høyde med Galdhøpiggen og Glittertind.

Følg med på: http://www.norgeibilder.no

:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre målte jeg ikke skaret imellom fordi det rett og slett ikke interreserte meg og finne ut, og jeg hadde heller ikke det rette utstyret. den eneste grunnen til at jeg målte var at både turkammeraten min og jeg syntes denne toppen virket endel høyere enn selve toppen på Skarvflyløyftinden. Blir spennende å se hva målingene fra Norge i bilder vil vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaret Morten S. Næss nevner i forrige innlegg, bør være på nærmere 20 meter utifra høydekurvene og høydemålingene på 2256 og 2263 nevnt tidligere i denne tråden. Men nå skal man vel ikke stole 100% på høydekurvene akkurat da, og ei heller ikke på GPS-målinger etter hva jeg har skjønt. Men at det er mer enn 10, er vel rimelig sikkert. :!: Selv husker jeg ikke så mye av dybden på dette skaret da vi "feide" over denne omtalte mellomtoppen i 1997.

De fleste farer nok fornuftig nok bare over her og fokuserer i stedet på den storslagne utsikten.

Det var nok tilfelle for oss ja. :)

Jeg har lagt ved et bilde av skaret mellom ø. Leirungstind (2288 moh) og denne navnløse omtalte toppen, sett fra vesle Knutsholstind:

post-42-133474388516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av sør-norge i desember?

Du må være en utålmodig kar, Svein :):?

Det vil nok ta litt lengre tid. Tror vi snakker om år heller enn uker og måneder før landet er dekket. Men jeg kan ihvertfall glede deg med at det før omtalte området av Jotunheimen er kommet på plass nå. :D

Ellers er jo sesongen for opptak av vertikalbilder på våre høye breddegrader nokså kort. Det kreves tross alt en viss solhøyde for at skyggepartiene ikke skal bli altfor dominerende. Særlig gjelder dette i "lettkupert terreng" som fjellheimene våre. Det meste av slik fotografering foregår følgelig i tidsrommet april-september.

Prøvde litt testing på "norgeibilder" nå nettopp, men det var en god del av funksjonene jeg ikke fikk til å fungere tilfredsstillende. Portalen er ganske fersk, så man kan vel ikke vente at alt skal fungere perfekt heller.

Iallefall er det et pluss at det er mulig å rapportere tilbake om forhold man måtte ønske en forandring på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 3 år senere...

Jeg er en av disse tullete :wink: samlerne av 2000 meter topper med PF 10. For ca 10 år siden gikk jeg over Austre Leirungstind til Skarvflyløyftinden.

Det jeg lurer på er om eggen over der er såpass skarp at jeg nærmest måtte gå over toppen som ligger mellom de to nevnte? På den tiden var jeg bare sånn "halvbevisst" på dette med å gå oppom slike "kanditater" så jeg føler meg ikke 100% trygg på at jeg gjorde nettop det. Husker desverre lite av akkurat dette punktet. Utav bildene kan det se ut som veivalget logisk går rett over toppunktet.

Ett teit spørsmål kanskje men jeg gir det ett forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.