Gå til innhold
  • Bli medlem

kite kurs. hvor?


Anbefalte innlegg

vi er noen som har tenkt prøve kitekurs i vinter.

her er det sikkert en del erfaringer.

hvilken kursleverandør kan anbefales?

hvor er beste sted for kitekurs? her betyr jo vind-garanti mye, men selvfølgelig også omgivelsene.

og bør la brettet være hjemme, og bruke alpin ski for å få mest utbytte?

takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nylig omtalt i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=22403

Ellers er det å anbefale å søke på "kitekurs" i google så kommer stort sett alle kurstilbyderne i Norge frem.

Gode steder i Sør Norge kan være(fra nord til sør):

Røros, Oppdal, Tyin, Hemsedalsfjell, Geilo(Hardangervidda), Norefjell, Haukeli. Alle disse stedene arrangeres det kurs.

Ellers sjekk at kursinstruktør er IKO godkjent, altså har gjennomgått et litt større instruktørkurs.

List over de finner du her: http://www.ikointl.com/iko.php?page=iko-instructors.php&current_menu_area=33

Bruk alpinski ja. Brettet kommer til sin rett når du har fått kontrol på kiten. Lykke til med kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt kurssted ut fra vindforholdene. Selv tok jeg kurs gjennom fluid.no for en del år siden og synes det var et bra opplegg. Kurset ble avholdt på Hardangervidda med utgangspunkt fra Haugastøl og vi hadde bra forhold. Utbyttet av kitekurs er naturlig nok veldig væravhengig. Det bør ikke blåse for mye og ikke for lite.

Jeg ville ikke vært så opptatt av at instruktøren har tatt IKO-kurs, men heller valgt en av de seriøse aktørene. De har alle gode instruktører.

På kurs ville jeg valgt ski i stedet for snowboard. Da er man mer stabil i alle retninger og kan konsentere seg mer om selve dragen. Snowboarderne tryner gjerne litt mer enn skifolka på kurs, og da mister man verdifull kitetid.

Dersom man ikke er så mange kan det være en idé å avvente kurspåmelding inntil værmeldingen er relativt klar. Da kan man velge sted og dato ut fra dette, men faren er selvsagt at kurset kan være fulltegnet da. Vindstyrke mellom 5 m/s og 10 m/s er bra for kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ønsker å bli kjent med sporten er det ikke alltid lett å finne frem i kursjungelen. Helt enig at en kan få et godt kurs fra hvem som helst som forholdene er gode. Men det er utrolig mange kursholdere i Norge. Det er også noe utskifting på instruktører foran hver vinter hos noen kursleverandører. At kursholder har IKO sertifisering er ihvertfall et av de konkrete tingene man kan se på for å finne ut om dette er en seriøs kursholder. Dette blir det samme som for brekurs, hvor NF standarden gjelder. Det anbefales ikke brekurs hvor kursholder ikke er NF godkjent.

Man JA, et kitekurs blir utrolig gøy når vinden er perfekt(ikke for svak, ikke for sterk). God vind finner du mange steder i Norge, og alle stedene som jeg nevnte i forrige innlegg gjelder i høyeste grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.