Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter lemen i Rondane


rotehodet

Anbefalte innlegg

På fredag tok vi en snarvisitt opp til Rondane, turen i seg selv var hverken lang eller spesielt begivenhetsrik på andre måter, men... Bikja vår ble gal etter Lemen.

Det som først var søtt og nusselig endte opp som bestialske mord på slutten av turen(legger på litt for kjentfolk!!). Hvor mange han stampet ihjel er uvisst, men jeg tipper det lå et sted mellom 15 og 20.

Hvor normalt, eller unormalt er dette ?

Video (NB! sterke bilder, barn bes å ha voksnes tillatelse)

- og her er det noen bilder fra turen

IMG_1370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På fredag tok vi en snarvisitt opp til Rondane, turen i seg selv var hverken lang eller spesielt begivenhetsrik på andre måter, men... Bikja vår ble gal etter Lemen.

Det som først var søtt og nusselig endte opp som bestialske mord på slutten av turen(legger på litt for kjentfolk!!). Hvor mange han stampet ihjel er uvisst, men jeg tipper det lå et sted mellom 15 og 20.

Hvor normalt, eller unormalt er dette ?

Video (NB! sterke bilder, barn bes å ha voksnes tillatelse)

- og her er det noen bilder fra turen

IMG_1370

Jeg tror det er svært unormalt at hundeeiere ikke har bikkja i bånd hvis den er/kan være til plage for dyrelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gammle gutten du har, vakker hund.

Er nok ganske normalt at de vil leke med de, har selv en gutt som elsker det, han pleier å bite naken av jordrotter i hagen, ser ikke pent ut.

Men har ikke tatt han med på lemen år, tror det ikke hadde blitt et pent syn.

Men tror det er viktig for hunden å kune bruke noe av innstinktet sitt, ser ikke problemet med at han tar livet av noen gnagere. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Redd jeg ikke har så mange motforestillinger at pelsen stamper ihjel noen gnagere selv. Spesielt ikke når det var gnagere bak enhver stein vi gikk forbi!

Pelsen er bare 17 måneder og skal vokse et lite år til, så jeg skåner han litt for kløvingen i år. Men på sikt så vil det bli andre boller, så jeg slipper å bare med alt :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er svært unormalt at hundeeiere ikke har bikkja i bånd hvis den er/kan være til plage for dyrelivet.

For noe svada! Skal vi holde hundene i bånd for å beskytte lemen og mus i fjellet?

Hva blir det neste? Max 40 km/t i fartsgrense for å unngå å mose fluer og andre innsekter på frontruta...

Til trådstarter:

Min erfaring fra fuglehunder er at hvis de først får smaken/sansen for lemen-jakt så er det omtrent håpløst å få dem til å slutte (på humant vis ihvertfall). Da vil søk etter fugl stadig bli avbrutt av lukt/lyd/syn av lemen. Har hunden først bikket over en grense er det bare å gi opp jakt i lemen-terreng den høsten. Det er heldigvis mange år til neste smågnagerår.

Når jeg har unghunder i lemen-år er jeg veldig påpasselig med å korrigere ("NEI!") så snart jeg har mistanke om lemen-interesse. Noen mener det er en stor sjanse å ta i tilfelle det f.eks er en fot hunden jobber med. Det har jeg aldri hatt problemer med og jeg har klart å unngå lemen-jakt i fjellet med mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe svada! Skal vi holde hundene i bånd for å beskytte lemen og mus i fjellet?

Hva blir det neste? Max 40 km/t i fartsgrense for å unngå å mose fluer og andre innsekter på frontruta...

Jeg liker bare ikke at folk lar hundene sine plage og/eller drepe andre dyr ute i naturen. Jeg liker ikke å se at dyr lider unødig. Men jeg skjønner at mange synes dette er ok.

Jeg har ikke noe imot matauk (det vil si ordinær jakt) og regulering av bestander ved jakt. Hunden derimot har ingen naturlig plass i matkjeden i det aktuelle fjellområde. Dessuten spiser den ikke dyrene som den dreper. Det er ren forlystelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med Marmolejo her. Det er sikkert dobbeltmoral men det føles bedre om hundeeieren ikke står å ser på at bikkja plager dyrene unødvendig. Hadde det vært ett menneske som sto der å trampet på lemmenen så hadde det vært avisartikkel med en gang. Samtidig syns jeg man skal få lov til å ha bikkja laus og den vil helt sikkert gjøre dette på egenhånd noen hundre meter fra eieren også, for det er jo tross alt veldig gøy. Men 2 meter unna eieren uten at eieren gjør noe blir litt dumt syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bikkja tar lemen er helt normalt. Min ville i alle fall ha gjort det! Om det er riktig å la bikkja leke med smådyr er en helt annen diskusjon.

Ellers stussa jeg litt på noe i videoen. Det virker som om du snakker til bikkja for å få den til å komme. Bikkja ser på deg litt og fortsetter så med leken, uten at du gjør noe. (min tolkning av situasjonen, mulig fakta var noe annet). Dette vil i så fall være å belønne bikkja for uønsket adferd, noe som ikke er spesielt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke belønning fra min side, jeg snudde det andre kinnet til og ignorerte situasjon - foruten å si at han skulle komme, slik som jeg oftest pleier å gjøre når den gjør dumme ting.

Så langt har den oppdragelsen fungert fint, uten å ha måtte ta harde skyts til bruk.

Når det er sagt, det er en Bullmastiff på 17 måneder med så godt som null - niks jaktinstinkt. Dette var hans første møte med lemen, og siden lemenet fyrte opp til fight? så ble det naturligvis ekstra spennende denne turen. Skulle det på sikt vise seg at han ikke har noen annen interesse enn å lete etter gnagere så blir det nok til litt korrigering. Enn så lenge så syntes jeg det var harmløst.

Ja, jeg sier meg enig i at videoen kan mistolkes siden dama står og filmer et par meter i fra han. Det er ikke normen for å si det slik.

Artig var det le`ll :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ingen ting å si på motet til den Lemenen, lurer på hvor stor den tror den er?

Den hadde vel ikke noe særlig valg enn å være så modig som mulig.

Det virker som om bikkja knakk den ene benet til den (haltet sånn mot slutten av videoen), så den kommer nok til å lide en langsom og smerteful død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Hei

Vet ikke hvordan det er i Rondane, men enkelte andre steder i Norge kan hunden bli bestemt avlivet for å forstyrre det naturlige dyrelivet på en slik måte.

FYI.

st

Vet ikke helt hva du legger i "... på en slik måte." men hvis en hund som dreper lemen i fjellet kan bli avlivet med loven i hånd må jeg si jeg tviler sterkt. Har du referanse til en sak der dette har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.