Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva hadde du pakket? (3 mnd overlevelses-tur)


zimzimmma

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål til folk med erfaring.

Hva hadde du pakket om du skulle overleve 3 måneder i fjellet, vinterstid?

Jeg ønsker en detaljert beskrivelse....alt fra klær til utstyr, til vekt-beregning, valg av sekk, telt, sovepose osv...scenarioet er altså å skulle overleve i fjellet i 3 måneder, vinterstid, uten noen form for "hjelp" fra omverdenen.

Grunnen til at jeg spør egentlig, er for at jeg vil vite hvordan man kan forberede seg på å overleve så lenge som mulig på verst tenkelig tid på året, om man plutselig måtte rømme hus og hjem, ved en nasjonal eller global krise, feks naturkatastrofer eller krig el.l...

Er man ikke forberedt for en slik krise, vet jeg, har man ingen sjans til å overleve i fri natur, om det skulle være nødvendig...alternativ nr 2, vil jo være å følge flokken, som kommer til å ta tilflukt i bombe-rom, og kjellere...og i mer eller mindre organiserte former måtte rette seg inn under myndighetenes måte å håndtere ting på...og hvis ting blir riktig ille, så ser jeg for meg "konsetrasjons-leirer" eller militært lukkede bysoner hvor man er avhengig av daglige matrasjoner for å overleve, kontrollert av den rådende militær-makt, om det er Forsvaret, eller fienden, så vil jeg helst slippe det uansett...det motsatte av militærkontroll vil jo være total lovløshet, hvor kriminelle råder, og desperate folk gjør hva som helst for en matbit...nei, da vil jeg heller være på fjellet, ved et vann, med en fiskestang, og ei rifle...til å skyte bjørn og elg altså...

...men så var det den harde vintern da...er det i det hele tatt mulig å overleve den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannbørste, isbor, isfiskeutstyr (kan jo strengt tatt bruke en pinne med litt sene på) øks og sag er kjekt å ha.

I en sånn situasjon er det kanskje like greit å bryte seg inn på ei hytte i forhold til å bruke telt. Men selvsagt så blir det større sjanse for å bli oppdaget. Om telt så ha med mulighet for vedfyring på en eller annen måte slik at man får tørket klær. Kan jo stikke til ei hytte når man skal ordne tørking også. Så lenge man holder seg tørr og med minimalt med mat overlever man. Gode klær og soveposer er en selvfølge. Hva som egentlig trengs er jo strengt tatt ikke så mye :arrow: Men det krever litt flaks med helsa. Det er det ikke så mye man får gjort noe med.

Ei hytte inne på krokskogen vi jobber på nå for tiden ble satt opp under krigen og ble rett etterpå tatt i bruk av en millorg mann med hans familie på 5. De slapp da å flykte til sverige. De bodde der over ett år. på 24m2

Tyskerne var vist ikke langt unna fra å finne dem men det gikk bra. Dette er under en km fra Løvlisætra for de som er kjent i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose, underlag, presenning, fiskeutstyr, øks, sag, tau (3slått hvit fortøyning 8mm) Mausern og noen hundre skudd, ski og klær nok til å holde varmen, nødvendig kropsvedlikeholdsutstyr. tørrmat for to uker.

Dette hvis jeg skulle rømme til fots.

Hadde jeg kunnet bruke bil, så hadde jeg laget meg endel depoter. en liten bensinprimus, og en parafinprimus f.eks 111 med bråkebrenner. 2 liter bensin, to liter parafin, to liter 95% drikkesprit.

Vintertelt, eller kneppteltduker 5 stk.

og masse hermetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse konspirasjonstider er vel dette et spennende tema...

Mange hensyn å ta, og mange store spørsmål å tenke i gjennom.

1. Type katastrofe.

- Er man psykisk klar for å se sine nærmeste dukke under mens en selv stikker?

*Er dine nærmeste (familie, kone/barn) klar over dine tanker rundt dette?

- Flere tenker som du, er man klar for å ta en kamp på liv og død for å f.eks sikre seg et fremkomstmiddel til en evt flukt?

- Kommer trusselen fra sjøen?

- Atomkraft ulykke i sør- Sverige, hvilke hensyn må man ta?

- Atomkraft ulykke i Nord Russland, hvilke hensyn må man ta?

- Atomkraft ulykke i ubåt nær kysten, hvilke hensyn må man ta?

- Tsunami, hvilke hensyn må man ta?

- Krig, hvilke hensyn må man ta? Vil man bli jaktet på?

- Rekker man å komme seg unna med utstyr?

*Hva er optimalvekta på en evt nød/overlevelses-sekk?

- Hvordan kommer man seg avsted, hva er tilgjengelig?

- hvordan skaffer man seg livsnødvendig informasjon i krise?

2. Forberedelser.

- Punktene over har selv de mest topptrente på overlevelse problemer med å få oversikt over. Dette er svært dynamiske scenarioer med ufattelige mange variabler, så mye avhenger av om man er tilpasningsdyktig, kanskje fra minutt til minutt, samt sterk psykisk og fysisk.

- Forberedelsene og planene man snakker om her er meget omfattende, tidskrevende og kostbare.

Man får bare håpe, hvis nå dritten skulle treffe vifta, at vi er på tur allerede, og den sjansen er hvertfall stor for mange her på FF B)

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende emne. Passe paranoid. Vet ikke om jeg klarer å sove i natt og tiden framover. Dette vil jeg pakke:

Jervenduk er en fin sak. Landminer. Snubletråd. Piggtrådgjerde. Samuraisverd. Geigerteller. Vannrensutstyr (i fall FI heller parafin i vannet). Stor slem hund som kan bite FI når du sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dntfjellsport.no/rana/article.php?ar_id=6749&fo_id=5507

det er en av mange lister som du kan finne på nett, selv bruker jeg ikke mye liste lenger, har lært hva jeg skal ta med eller ikke.

villmarksboka til lars monsen har også en ganske grei liste, men syntes han kan ta med litt mye, selv har jeg aldri hatt brukt for sjakk når jeg er alene i naturen.

Det er veldig viktig å forbrede seg først, se hvor mye du klarer å være alene og hvor mye kulde du klarer.

Også viktig å klare å fange fisk og jakte, er ikke gøy å kunn leve på tørmat.

har selv levd lenge på tørmat, jeg klarte nesten ikke å spise det til slutt, ble dritt lei den maten.

bruk pc og lag en god pakkliste som du kan forandre på etter at du kommer på nye ting.

ps. noe godt å drikke på hjelper for varmen og søvna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips, råd og tanker!

Hadde ønsket en litt mer detaljert liste men...Jeg antar at det blir opp til meg selv å spesifisere min egen pakk-liste...selv med liten erfaring...:roll:

Et annet spørsmål jeg har lurt på, er, hvor??

Vet noen om store områder med bare skog og mark? Der man ikke blir funnet lett av tilfeldig turgåere...Der man kan finne seg sin egen lille plass, og være ganske trygg på at man ikke blir funnet av noen...Store skog- og fjell- områder!?

Har lurt på om jeg ikke skal finne meg en slik plass først som sist, slik at jeg har en konkret destinasjon som jeg kan finne ved hjelp av kart og kompass...kanskje grave en liten hule el.l...lagre no hermetikkmat, og andre tunge ting (verktøy o.l.)....

hehe, noen tenker sikkert jeg er litt over-paranoid, men det er jeg absolutt IKKE :-), bare så det er sagt...men jeg tror faktisk at en atom-krig er like rundt hjørnet...og jeg anbefaler de fleste å forberede seg...fatter ikke hvorfor regjeringen ikke sender ut noen brosjyrer til alle husstander om hvordan å hverfall være LITT forberedt i tilfelle noe slikt skulle skje. noe slags STANDARD-EMERGENCY-KIT eller lignende...men men...typisk den norske stat, å ta konsekvensen etterpå, istedet for å forebygge...det ser man jo på vei-forbedrings-strategien dems...setter ikke opp et skilt, før noen har dævva! (kanskje litt å ta i, men du skjønte poenget)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det er minimum en halvtime unna vei, Litt skog å hjemme seg i og gjerne i nærheten av ett vann. så har man kommet langt. Om det blir en type wwII krig så må man regne med en del patruljering og man må ha litt flaks for å ikke bli tatt uansett hvor man skulle hjemme seg. Sjangsen for at de flyr over deg med varmeslkende kamera er også stor og det er det ikke lett å slippe unna. Men jo lengre man er unna der folk normalt ferdes jo bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..typisk den norske stat, å ta konsekvensen etterpå, istedet for å forebygge...det ser man jo på vei-forbedrings-strategien dems...setter ikke opp et skilt, før noen har dævva! (kanskje litt å ta i, men du skjønte poenget)...

Enig.. samme med innvandringspolitikken, politiet og helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle bli atomkrig, så tror jeg sjansene dine er like bra i telt på fjellet isolert i -30 som hjemme i din egen kåk. Tror du heller skal satse på å grave deg en bunkers med blyvegger, minst 4meter tykke. Hermetikk er jo fin sak, lang holdbarhet. Husk å bunkre rikelig med vann. Lesestoff kan hjelpe på dødtiden. Se til at du har treningsmuligheter - fort å miste muskelmasse. Det trengs hvis noen kommer for å ta deg i bunkersen. Sanitære forhold med wc og rikelig med dopapir. Pass på å kjøpe inn lambi. Etc...

Hvis dette er tanker (se bort fra mine usaklige kommentarer) som gjør at du sliter i hverdagen. Tankekaos, lite søvn, paranoid på mat/drikke - bør du søke hjelp før manko på søvn og mat og sosiale impulser gjør deg psykotisk. Ta da evnt kontakt med fastlegen din snarest. (siste dønn seriøst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tanker (se bort fra mine usaklige kommentarer) som gjør at du sliter i hverdagen. Tankekaos, lite søvn, paranoid på mat/drikke - bør du søke hjelp før manko på søvn og mat og sosiale impulser gjør deg psykotisk. Ta da evnt kontakt med fastlegen din snarest. (siste dønn seriøst)

Hehe, jepp, skjønner mistanken...og takker for omtanken...men ellers takk...

Om ikke fastlegen kan skrive ut en resept på en godt gravd og skjult liten hule i fjellet, er det nok lite mer han kan hjelpe meg med...

Mine tanker om en atomkrig, er vel-begrunnet, og meget realistiske! Noe som har kommet klarere frem i nyhetene den siste tiden...

Jeg er nok hva folk vil kalle en konspirasjons-"teoretiker"...og det er mange som meg både i Norge og verden...og i USA spesiellt er det mange...og veldig mange som forbereder seg på at noe stort er i ferd med å skje...bare ta et søk på youtube..så finner du fort ut av det..

Nå er det ikke slik at jeg tror at Norge vil bli direkte angrepet med atomvåpen...men jeg tror det kan bli krig, eller militær-kontroll for det, om og når krigen skulle begynne...Dette har sammenheng med at økonomien vil jo bli alldeles forkrøplet, og sikkert mange andre faktorer...

Egentlig så TROR jeg ikke at noe vil skje. Jeg VET...men jeg vet bare ikke helt HVA og HVORDAN. Derfor er det greit å være så godt forberedt som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal komme deg bort fra militæret er det lurt å lære hvordan de tenker, husk og tren mye på å holde deg skjult i skog og fjell.

Men om det er atombomber og andre bomber, er det mulig å gjemme seg i huler og grotter, men kan være lurt med et klatre kurs.

Det er lettere å holde seg skult på vinteren, lage snø hulere og det er ofte vanskeligere å komme seg frem ditt du er av andre mennesker.

Men det viktigste er, selv om du får det beste pakklister og råd, er det bare en ting som kan få deg til å overleve det er erfaring om hvordan naturen fungerer hele året, hva du kan spise om du mister maten din.

det er ikke bare å flytte ut å tenke at det går bra, det er mange som dør på fjellet vært år, ofte personer uten erfaring om naturen.

om du ikke trener på hvordan det er i naturen før du drar, tror jeg du faktisk er trygere i et bomberom.

Mange som ser på naturprogram og alt ser så lett og fint ut, men husk at de oftest har med seg alt av nød utstyr og kan ta tlf om det er noe som har skjedd.

Så faktisk et program fra USA en gang om en som skulle klare seg lenge i naturen, det som jeg ble mest opptatt av var at han hadde nesten nye sko hver uke, det viste seg at nye sko ble flydd inn fordi han hadde fått gnagsår og de skoene han hadde ikke var så veldig bra.

DU har muligheten nå i vinter å komme deg ut i vinterfjellet, om du bruker truger eller fjellski kan du finne ut av selv.

HVOR MYE HAR DU VÆRT UTE I NATUREN ELLER FJELLET TIDLIGERE?

Er mye av konspirasjons teorier ute og går om dagen, noen av de verste og morsomste er chemtrails, folk mener at staten og store firmaer sprayer gift i luften for å forandre vårt dna og gjøre oss syke slik at vi sikter energi og må føye oss etter hva de sier, også mange andre grunner til at de gjør det.

folk ser skyer som de mener er rester etter sprayingen, Mener de skulle fulgt litt mer i naturtimen og lært at skyer ofte kan lage mange fine former helt naturlig.

har snakket med mennesker som ikke går ut fordi de er redde for at de kan dø og bli skadet, for dem er dette virkelighet.

Jeg tror litt frisk luft, gode lange turer i naturen og litt kunnskap om natur og dyr, kan få de fleste på beina igjen. kan være jeg er litt naiv, men slik tror jeg det er :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om en atomkrig, er vel-begrunnet, og meget realistiske!

Om du nå skulle ha rett (noe du ikke har) er det vel ikke noe å bråke om? En atomkrig tar knekken på oss alle uansett. En enkelt atombombe i f.eks. Syd Korea påvirker oss derimot lite eller ingenting i Norge.

Størst risiko er det nok for en skitten bombe i London eller New York. Det påvirker også bare lokalt etter hva jeg forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en verdensomspennende atomkrig ville jeg foretrukket å gå med i den første ildkula for ved et slikt tilfelle er det slutt på en eller annen måte uansett :roll:

-Frikk

Så sant så sant. Dette minner meg på en knakandes god film jeg så for en stund tilbake. Threads het den, og handlet om konsekvensene for befolkningen i en engelsk industriby ved full atomkrig på 80-tallet. Depressive saker. Dog ett rimelig utenkelig scenario for min generasjon, det første vi lærte om den røde fare var jo glasnost og perestrojka og masse glade tyskere på tv når berlinmuren falt. Har man en reel redsel for atomkrig idag ville jeg anbefale å slutte lese nettsider som nyhetsspeilet, og heller finne seg en hobby som ikke går ut på å skremme seg selv ved å lese gallen til rablende gale "samfunnskritikere" og ubegrunnet synsing.

edit: Okei, den ble kansje litt krass. Beklager det, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ok.. jeg skal ta deg seriøst.. siden det ikke kan skade å tenke på dette.

Har du tenkt på løsningen eller bare problemene?

Gitt atomkrig, hvem ville være involvert.. hvem hadde vært konstruktive nok til å forsøke å få slutt på krigen og begynne å bygge på nytt?

I tilfelle sammenbrudd av banksystem, valutasystem o.l. hvordan ville dette utspilt seg frem til at ting blir bedre?

Jeg forstår at det er enkelt å bare se avgrunnen, men sannheten er at etter bunnen så er man på vei opp igjen.. matrasjonering i norge ville nok blitt i verksatt, heldigvis har alle nok vann i Norge - rensing av vann kunne vært aktuelt fra militæret sin side.

Ville smelting av gull og sølv være nok til å stable ny "økonomi" på bena igjen, som tidligere? Hvordan ville dette foregå?

Hadde jeg vært deg hadde nok mitt utgangspunkt være å forsøke å få tak i en kriseberedskapsplan til Norge for å få en pekepinn på hvordan dette ville utspilt seg. Deretter laget en skisse ut fra dette. Videre ville det største problemet kanskje faktisk bli å skape deg selv et levegrunnlag som ikke innebærer konsum av vilt i lengre tid.

For alt du vet har kanskje bomberom i norge allerede blitt fylt med matrasjoner for 1 år frem i tid. Da ville det nok ikke ha vært optimalt for deg å sitte ut i skauuen med radioaktiv fisk og grønne selvlysende gnagere? :)

Så over til noen tanker rundt mulige farer:

1. Bank og valutasystemet vil ikke bryte sammen - enorme forandringer kan og vil skje, økonomisk vekst vil fortsatt kanskje gå over i depresjon og tempoet på verden kan slakke ned. Muligens et skifte til helt andre valutaer? Hadde det uansett blitt et sammenbrudd så ville det nok bli iverksatt sikkerhetsrutiner som åpner for reelle verdier i bytte mot varer.

Tenker du på hvordan verden er nå så gjør du en jobb for å få 00101000111010100011 i et system som viser at du har "penger". Eiendom og skriftlige beviser vil også vise at du har relle verdier. Dokumentasjon på hva som er eid av hvem må oppbevares trygt. Selv mener jeg trygg oppbevaring av utstyr og dokumentasjon på eiendom vil være langt viktigere enn å sikre seg i gull.

2. Atomkrig er ikke lenger trolig mener jeg utenfor terror og religion. Store byer i vestlige land ser vi i avisen er i faresonen. Land med religion som åpner for krig finner du i midtøsten, dette ville egentlig ikke utgjøre den store faren for Norge rent fysisk sett. Atombomben ble faktisk brukt til å avslutte en krig, ikke å starte en.

3. Epedemi \ Pandemi - dette er en reell trussel. Globaliseringen gjør at vi ikke lever et liv uten å omgås andre. En ekte pandemi vil kunne bryte ned store deler av økonomi, land, psykologi, helse.

- I en verden som allerede er overbefolket (ref. WWF reportasjen 2 dager siden i nettavisen)

..., som må bygge lagre i gode år for å sikre råvarer i dårlige år så er kanskje pandemi siste utvei for planeten og fremtidige generasjoner. Ser verdens ledere at grensen faktisk er nådd og ingen nye katalysatorer (teknologi etc.) eller muligheter dukker opp så har vi ikke mange valg.

Valg nummer 1:

Populasjonen må reguleres ned mens økonomien opprettholdes best mulig uten nye katalysatorer. Populasjonsvekst må reguleres til 1 unge per familie og landegrenser må stenges ned mot ikke-regulerte land. Ressursbruken må reguleres - behovet for et felles styre eller en overordnet makt i verden er derfor aktuell.

Valg nummer 2:

Pandemi utsletter 1\3 av verdens befolkning, økonomien blir nullstilt og vi starter på nytt med å skape.

Valg nummer 3:

Befolke en ny planet. Ikke aktuelt mht. teknologi og at Mars ikke er en god kandidat.

Ut fra dette så mener jeg pandemi er vår største trussel, ville nok heller investert i gode munnbind, briller og antibakterielle servietter.

Når "svine"influensa kom så løp ikke jeg til skogs.. gjorde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers:

2x Innertøy - ull

Heavy duty regntøy

Heavy duty bommulsbukse og bommulsjakke

Tykk ullgenser

Ull bacalava

Tykk lue

Heavy duty hansker.

Presenning\ fjellduk

Tau - mange meter- helst paracord.

Fallkniven - stor

Vanlig brukskniv til alt fra kutting, skjæring og rensing av fisk og vilt.

Skjerpestål

Leatherman og Swiss army knife (med forstørrelsesglass, pinsett og tannpirker) - aktuelle for alt fra reperasjoner og nødvendige demonteringer for å skaffe deg brensel, tjuvstarte bil etc. etc...

Ståltråd, flere meter.

Fiskeutstyr - alt fra lite til stort - kraftig sen som tåler bruk.

Sytråd, synål (stor og liten).

Vannrense tabletter

Kunnskap for hvordan du leger eget filter.

Flintstål, lighter

Kunnskap om hvilken norske tresorter som etter tørking er enklest å fyre opp med ved friksjon (buedrill, hånd-drill)

Tørkede rasjoner for dagsbehovet til 1\3 av turen.

God og stor sekk som kan frakte mye va dette - tørt

Litt sølvtape for nødreperasjoner

Vaselin (multibruk).

Gode sko som tåler alt og som ikke gir gnagsår.

Ekstra par sko - superlight.

Kompass

Kart - midt og sør - Norge\Sverige -

Led lykt - ekstra batterier.

Signalfløyte

Bok om hvordan du lager primitive våpen og felle konstruksjon.

Kokekar\steikepanne som tåler å sitte på bålet + primus

Omni fuel primus og noen liter brensel (variert type).

Solbriller (heavy duty)

Telt

Munnbind \ evt. bandana (mutlibruk som fatle og kompress bind)

Antibakteriell (evt. drikkesprit 95% med som brensel)

Øks (gerber med hull i stålet er en bra en - kan lage nytt skaft enklere)

Heavy duty drikkeflaske

Notatblokk og blyant

Telt (hadde nok gått for hilleberg i en nødsituasjon)

Grønnsåpe (multibruk)

Kikkert

Kunnskap om naturens tannbørste, naturlig antiseptisk, bruk av naturlige norske urter osv.

Kunnskap om multibruk av en kort-diameter hermetikkboks.

Bok om hva du finner mest av i norsk natur som kan spises. Alt som er spiselig fra sjøen er mest aktuelt i norge.

For lengre opphold: Potet, kålrot, gulrot, blomkål, brokkoli - frø- og kunnskap om hvordan man får frø av grønnsaken og når den skal såes\høstes.

Et rolig sinn med mye kunnskap :)

Førstehjelp sett (egen liste)

**Tann-kit og sy-kit inkludert**

**Kraftig antibiotika og smerte\febernedsettende*

Sikkert noe du mer du kan ha på listen å velge fra.. men dette burde vel holde en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.