Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags fjellplaner har folk i sommer?


morten

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

I sommer skal jeg i Juli først en fire-fem dager på Hardangervidda. Vurderer å gå innover ved Numedalslågen, eller litt lenger sør ved Jønndalen. Først og fremst en fisketur, men blir nok også noe gåing.

I august skal jeg gå fra Hallingdal (Ål) til Lærdal. En tur som tar oss gjennom store deler av Skarvheimen, med et sist toppunkt på Store Hånosi 1836 moh. Når jeg merker opp ruta på inatur.no får jeg ca. 7 mil. Hvor mange dager tror folket her at det tar å gå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha en ukes tur til Jotunheimen i år, noe som tydlighvis ganske mange også skal :)

I år er det satt en uke med telt på en kort etappe med fiskestang og topp turer på ruteplanen.

Vi skal gå fra Eidsbugarden - Gjendesheim via Gjendebu og Memurubu. Over Besseggen selvfølgelig.

Det kan se ut til vi kan treffe på flere av dere på denne turen.

Dette er den planlagte turen så får jeg ta toppturene etterhvert og se ann vær og vind på hvor mange det blir av de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I august skal jeg gå fra Hallingdal (Ål) til Lærdal. En tur som tar oss gjennom store deler av Skarvheimen, med et sist toppunkt på Store Hånosi 1836 moh. Når jeg merker opp ruta på inatur.no får jeg ca. 7 mil. Hvor mange dager tror folket her at det tar å gå ?

Frå Toviki til Hånosi har eg brukt snaue 2 dagar. http://home.no.net/afeten/nordfjella/2_17Opp_der_sola_g_aa_r.php

Frå Frønningen til austsida av Reineskarvet har eg brukt 4 og ein halv dagar med forstua ankel. Men denne turen vart nok noko lenger enn 7 mil. http://home.no.net/afeten/nordfjella/2_19Nordfjella_p_aa_tvers.php

Når det gjeld kor mange dagar du brukar, vert dette veldig avhengig av kor mange timar du brukar til å gå kvar dag. Dersom du skal ligge i telt, kan du jo gå akkurat så lenge du vil. Dersom du har tenkt å overnatte i hytter, må du nesten bestemme deg for kor langt du skal gå kvar dag. I statsallmenningane er det fleire åpne hytter.

Eg ser ikkje heilt bort frå at eg er i området sjølv ein gong i løpet av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Interessant å lese det der. =)

To dager fra Toviki til Hånosi høres bra ut. Noen anelse om hvor lang tid man ville brukt ned fra området rundt Hånosi til bånd av dalen? Ser iallefall for meg at vi bruker rundt fem dager totalt. Fra Ål til Fødalen er det et stykke, så tre dager høres ok ut for den biten. Vi sover i telt. Kan hende vi tar en natt på Iungsdalshytta hvis vi kommer ditt på et tidspunkt det egner seg å sove der. Vet du om det er mye sau i området innover Fødalen og mot Hånosi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gå rundt Hardangerjøkulen i midten av September. Fra Finse eller Hallingskeid, og tilbake til Finse.

Har ikke bestemt meg helt for rute eller retning enda, kanskje noen har lyst til å dele erfaringer herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde opprinnelig tenkt Styggedalstindane og Gjertvasstind etter Sentraltind, men med de dårlige snøforholdene som denne vinteren har sørget for, frister ikke Gjertvasskaret.

Hei,

jeg hadde selv tenkt på en tur via Gjertvasskaret i sommer. Kan du si litt mer om hva du mener?...

:D

- Ha, mens jeg skrev dette måtte jeg kikke på datoen på innlegget, fikk det ikke helt til å stemme med dårlige snøforhold, men i allefall: Hva skal til for at det blir gode forhold ? Kan det bli gode forhold i år pga mye snø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg hadde selv tenkt på en tur via Gjertvasskaret i sommer. Kan du si litt mer om hva du mener?...

:D

- Ha, mens jeg skrev dette måtte jeg kikke på datoen på innlegget, fikk det ikke helt til å stemme med dårlige snøforhold, men i allefall: Hva skal til for at det blir gode forhold ? Kan det bli gode forhold i år pga mye snø?

Hehe, ja dette skrev jeg i 2003 gitt. Etter hva jeg husker var det lite snø den våren, og dermed stor sjangs for tidlig avsmelting i Gjertvasskaret. Med andre ord, is fra skaret og opp til Gjertvasstind. Mye snø der vil gjøre oppgangen enklere, ihvertfall for en som ikke liker seg spesielt i bratte isbakker. :) Føler meg mer fortrolig med å tråkke trinn i nokså dyp snø, slik vi gjorde høsten 2004 da vi besteg Styggedalstindane via Gjertvassbreen og Gjertvasskaret.

Forøvrig ble det aldri noen tur opp til Gjertvasstind fra Gjertvasskaret. Den tinden ble nådd fra øst, da tåka stoppet oss etter Styggedalstindane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Interessant å lese det der. =)

To dager fra Toviki til Hånosi høres bra ut. Noen anelse om hvor lang tid man ville brukt ned fra området rundt Hånosi til bånd av dalen? Ser iallefall for meg at vi bruker rundt fem dager totalt. Fra Ål til Fødalen er det et stykke, så tre dager høres ok ut for den biten. Vi sover i telt. Kan hende vi tar en natt på Iungsdalshytta hvis vi kommer ditt på et tidspunkt det egner seg å sove der. Vet du om det er mye sau i området innover Fødalen og mot Hånosi ?

Eg har aldri gått ned til Lærdal, så eg skal ikkje påstå noko om tidsbruk. Avstandane er ikkje så lange, men det ser bratt ut mange stader, så dersom du er uheldig med vegvalg, kan det fort bli lange omvegar som kan ta mykje tid.

I Fødalen er det mykje sau, nokre av desse beiter innover på Flågrunnane og Djupeskard. På Øljubotnan er det også noko sau. Dette er hamn som høyrer til Iungsdalen. Vestover frå fylkesgrensa kjem du ikkje til å sjå ein einaste sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri gått ned til Lærdal, så eg skal ikkje påstå noko om tidsbruk. Avstandane er ikkje så lange, men det ser bratt ut mange stader, så dersom du er uheldig med vegvalg, kan det fort bli lange omvegar som kan ta mykje tid.

I Fødalen er det mykje sau, nokre av desse beiter innover på Flågrunnane og Djupeskard. På Øljubotnan er det også noko sau. Dette er hamn som høyrer til Iungsdalen. Vestover frå fylkesgrensa kjem du ikkje til å sjå ein einaste sau.

Dette er sjølvsagt veldig avhengig av kor raskt ein går/sprek ein er. Men held ein eit bra tempo så går det 2-3 timar frå varden på Hånosi og ned på Tønjum (ikkje så langt oppanfor tunnelinnslaget til Lærdalstunnelen). Ettersom det ser ut til at du skal bruke ganske god tid over, så ville eg rekna 3 timar.

Hvis du likar å fiske så er det for øvrig gode fiskemuligheter i mange av vatna over der (f.eks. Kvevatnet, Flågrunnane, Hilmsvatnet og Bubottvatnet etc.).

Det kan nok være at du ser ein sau eller tre på vestsida av fylkesgrensa også, så ikkje få sjokk hvis det kjem ein snikande inn på deg for å leite etter salt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper på mange turer i fjellet med fiskestang og telt. Det vi prøver å få til er en ukes tur, men som sikkert de fleste

sliter med er å få ting til å klaffe :)

Nå som isen har forsvunnet fra vannene har suget etter fiske kommet for fullt, var for et par dager siden å dro en ørret på

land, 2,2kg.

For de som har en Shimano Goregonus vet hvordan det er å få fisk på en slik stang, det var morsomt :D

post-1089-133474549849_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade tänkt mig ända upp till fyra resor; nu blir det troligen två.

Den första skulle ha gått till Skottland i början av maj. Jag hade köpt kartor, och planerat en

tur. Maj är rätt bra årstid för att slippa knott. Den 12 februari kl. 9.58 blev jag påkörd av en bil på en cykelöverfart och ådrog mig bl a en stabil bäckenfraktur och en kraftig försvagning av vänster sätesmuskel. Med tanke på

den förväntade läkningstiden och all nödvändig

rehabilitering (man kan inte ens träna muskeln meddetsamma, eftersom det skulle göra ont)

ställde jag genast in den turen.

Likväl var jag i maj såpass återtälld att jag kunde göra en fyradagars övningstur

på det sydsvenska låglandet. Det gav mig mod att planera nästa tur, som ska gå till Pyreneerna för sjätte gången. Det ska bli några enklare turer i öst innan snösmältningen nått så långt att jag kan genomföra den viktigaste

och bäst planerade turen, i väst. Jag hoppas, som förra året, att tillbringa ett minimum av nätter under tak (det blev en sådan natt på 16+5 dagar). Jag kommer aldrig mer att göra en 31-dagarstur som jag gjorde 2005

(jag är snart 64 år).

Eftersom jag inte vet när jag kommer hem har jag inte planerat ngn fjälltur i större detalj.

Jag har en tid att passa, rättegången den 19 augusti (jag är målsägare, bilisten är åtalad),

och måste alltså klara av en sådan tur under de första veckorna i augusti.

Det kan tänkas att jag reser till Ammarnäs i Väserbotten och tar mig genom Vindelfjällen till Ranafjellene och vidare upp i Saltfjellet och vidare, i riktning Sulitjelma. Jag har också haft funderingar i riktning mot fjällen ovanför Lustrafjorden, helt utanför lederna.

Den fjärde resan, som verkar troligare, skulle gå efter rättegången, till Östalperna för första gången

på 14 år. Ungefär Val Müstair i Schweiz, Stelvio, Obernegadin i Schweiz ånyo, Valmalenco och Le Orobie.

Jag hoppas på tre veckor. Det är en bra årstid. Förra året gick jag en 11-dagarstur i Sydalperna 23/8-2/9.

De första försöiktiga turerna i Pyreneerna får bli en fingervisning om vad kroppen klarar.

Jag slutade gå utan krycka den 1 april

och gjorde låglandsturen 8-11 maj. En läkare hade sagt att det skulle ta tre månader innan jag kunde gå utan smärta - han talade definitvt inte om vandringsturer med tält och packning.

Idag kunde jag för första gången springa fem km utan allvarligare känningar.

Läkningen av frakturen har gått oväntat fort. Att träna upp den försvagade muskeln tog c:a två månader, från slutet av mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Planene for sommerferien er vel sånn nesten i boks :)

Begynner med Bitihorn, så bærer det videre opp til Surtningssui. Der etter, så skal jeg en tur til Lofoten. Håper å få med meg noen topper der, kommer litt an på hva jentenen mine orker (6 og 8 år). Så bærer det litt sørover til Handnesøya, må vel opp på toppen der også ;)(Nesna komune), videre til Skålatårnet, Aurlandsdalen og så Hardangerjøkulen :D

Har også planlagt noen turer med jentene utenom Lofotturen :D

Håper jeg får tid til litt til :roll:

Hilsen fra

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Det blir nok en tur på Hardangervidda med familien i begynnelsen av august. Tar med fiskestenger og telt, og holder oss i området rundt Nordmannslågen / Dimmedalen, sånn grovt sett. Det kunne vært artig med noe mere fisk enn i de 2 siste årene.... Er faktisk på leting etter et bra område (familievennlig) hvor man gjerne kan ligge stille noen dager og fiske før man går videre. Kanskje Valdres :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hade tänkt mig ända upp till fyra resor; nu blir det troligen två.

Likväl var jag i maj såpass återtälld att jag kunde göra en fyradagars övningstur

på det sydsvenska låglandet. Det gav mig mod att planera nästa tur, som ska gå till Pyreneerna för sjätte gången. Det ska bli några enklare turer i öst innan snösmältningen nått så långt att jag kan genomföra den viktigaste

och bäst planerade turen, i väst. Jag hoppas, som förra året, att tillbringa ett minimum av nätter under tak (det blev en sådan natt på 16+5 dagar). Jag kommer aldrig mer att göra en 31-dagarstur som jag gjorde 2005

(jag är snart 64 år).

Resan till Pyreneerna är inställd. Det är för mycket snö. Det började bra i maj, sen har det varit skitväder mest hela tiden så att snösmältningen så gott som stannat av. Enligt en stugvärd jag talade med är förhållandena riktigt dåliga och bitvis farliga - t o m risk för laviner på sina håll. Så jag bokade om den sista biljetten efter Paris och beger mig till Västalperna istället. Då kan det bli så att sensommarturen istället går till Västpyreneerna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok av planer. Det blir i hvert fall to uker i Jotunheimen med håp om mange topper i en bue fra nord-øst til sydvest. Hvis kona er riktig snill blir det kanskje en uke i grenseland Frankrike - Italia i begynnelsen av september også: et område jeg til nå kun har besøkt helt nordpå. Det er flotte topper der som Gr. Sassiere, Levanna Occidentale, Pointe Ronce, Rocciamelone og Croce Rossa. Alle så vidt jeg har lest relativt greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å gå traversen rundt Storbrean med utgangspunkt fra P-plassen ved Sletthamnbakkan i retning til klokka.

Greite-Sokse gikk jeg i 2006, så cruxet er St. Smørstabbtind fra Kniven og hammeren på Storbreatind.

Noen her som har peiling på tidsforbruk og omgåelse av hammeren på Storbreatind til Storbreahøe; går det an å komme ned uten å rapellere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utvidet info av spørsmålet ditt Bjarne: http://mineturer.net/jotunheimen/2007/leirdalen.html

Kommer du deg opp Store Smørstabbtind opplever du ikke veien ut fra Storbreatind for noe problem. Det er greit å klyve rett på, og det er vardet i en vegetert nordside også.

Takk for flott veiledning Mayhassen :?:

Har sett på hjemmeside din. Det var tøffe greier; alle smørstabbtinder i en jafs :D

Skjønner cruxet bare blir St. Smørstabbtind fra Kniven. Etter det du skriver var det enten mye løst fjell, eller bratt og utsatt klatring?

Viss vanskelighetsgraden skal sammenlignes med Uranostind fra S, er St. Smørstabbtind så mer vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du skriver var det enten mye løst fjell, eller bratt og utsatt klatring?
Ja, man skal kjenne etter at stenene virkelig sitter, flere som er spøkefulle opp der. Ganske utsatt til tider da du nesten er ut mot Storbrean flere ganger.

Viss vanskelighetsgraden skal sammenlignes med Uranostind fra S, er St. Smørstabbtind så mer vanskelig?
Det skal jeg svare deg på etter neste gang sola har skint i Jotunheimen :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter her og ser på potteplantene som jeg vet vil dø av vannmangel om ikke så lenge... I sommer skal jeg jobbe i en og en halv måned i fjellet. Først i Trollheimen, så Ringebufjellet, Reinheimen og til slutt Hardangervidda. Og da er det jo ikke så lenge til jakta begynner... Innimelom skal jeg ha ferie med bl.a. kanotur og fisketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.