Gå til innhold
  • Bli medlem

gps til mobiltelefon


Rudix

Anbefalte innlegg

Annonse

Norgeskart er superflotte turkart, men ikke før navigasjon. Andnav2 er navigasjon basert på openmap, ikke overbevisende med tanke på navigasjon, men mye detaljer på stier, ogsã gratis. Ellers har jeg hørt om en hack til googlemap, slik at det fungerer med turn by turn i norge også, men ikke fått testet det. Ellers kjenner jeg til en betalingsapp, men har glemt navnet i farta, den skal bare grei, ca 200 eller noe sånt. Om du går på forumet til mobizmag.no, så finner du litt med info. En stund siden jeg har sjekket ut, men de store og kjente merkene har latt vente på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innstallert 3000 km2 i sensommer. Kjøpte via lommekjent.no. 390 kr er vel ikke helt avskrekkende ?

Fortsatt ikke veldig mye erfaring , men synes det fungerer utmerket. Brukt det litt som backup i marka. Til nå kun vært i tenkestadiet noen år mtp ekte frilufts-gps , men har vel tenkt at man har klart seg godt uten i mange år. Dog blir det kanskje en Garmin etter hvert. I mellomtiden er dette veldig kjekt , og nøyaktighet , oppløsning osv er bra. Man kan lagre sine track , få distanse , høydeforskjeller osv. Dog sikkert ikke alle funksjoner som en rendyrket GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe troa på mobil gps'r lenger etter å ha sett en Htc sak med google maps som skiltet med 5000m nøyaktighet. (den mente vi var midt i steinsfjorden når vi egentlig var inne på krokskogen) Så ut som den sleit veldig når den var utenfor mobildekning. Nokia navigatoren min har dog ikke oppført seg sånn, har dog ikke prøvd den uten dekning men har skrudd av funksjonen for å bruke mobilmastenes posisjon for å få raskere gps posisjon. Den blir da litt treg men har fungert greit med oppmot 50m unøyaktighet.

En annen ting man må huske på med kart som man laster ned etterhvert,er at uten dekning får man ikke noe kart. Fordelen med å laste ned kart etterhvert (for eks google maps) er at de alltid er oppdatert. Regner med kartene man kjøper blir lagret på tlf/minnebrikke så man kan laste ned på forhånd for så å ta med inn på fjellet uten dekning, men lurt å sjekke dette først.

På Nokian min fikk jeg lagt inn Garmin XT som "gjør om" mobilen til en garmin gps. Får i allefall brukt topo kartene :wink: Men dette programmet blir heller ikke solgt lenger. Man finner det sikkert som pirat men det kan man jo ikke anbefale. Hjelper dog lite på androide.

Må jo skryte litt av nokia som man får ferdig installerte kart for hele Europa og mulighet for gratis nedlasting av det meste av resten av verden. Dette er da veikart og til det fungerer de ikke så værst, med navigasjon med stemmer å greier. Men jeg kjøpte en egen GPS da nokian rett og slett ble litt for unøyaktig til geocaching for min del. Til turbruk er jo ikke 50m noe problem. Der har det jo mere å si å finne ut hvilken dal eller topp man er på om man har rotet seg bort. Ellers ser man på papirkartet :D Om man vil så behøver man jo ikke kart på gps i det hele tatt. Er bare å lære seg å overføre koordinatene til papirkartet så veit man hvor man har havnet. Men man vil jo ha det litt bekvemt så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har et eksempel på at PGS og kart fungerer utmerket på en iPhone. Tror jeg.

Jeg har sjø-navigasjonsprogrammet Navionics og det har alltid fungert svært bra og nøyaktig. Den funker på nedlastede sjøkart. Jeg er ikke sikker på hvordan den evt virker sammen med GPS-posisjonering, men jeg brukte den i Hellas i år og i fjor, og det viste temmelig nøyaktig posisjon på tross av at jeg hadde slått av Mobildata. Hvis den da bruker mobildata til å støtte GPS-signaler, da..., men det skulle jeg da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.