Gå til innhold
  • Bli medlem

Fersk Omnifuel-eier trenger kjelesett. Lurer også på hvilket drivstoff?


Geb

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet meg omnifuel, har tidligere kun erfaring med stormkjøkken. En ting jeg liker veldig godt med stormkjøkken er måten det hele pakkes sammen, alle delene passer oppi hverandre. Finnes det tilsvarende kjelesett til omnifuel, slik at alt kan pakkes sammen på en grei måte, det hadde jo vært ypperlig hvis f.eks omnifuelen kunne ligge inne en gryte som også beskytter den?

(jada, jeg er som sagt veldig glad i denne "patenten" til Trangia)

Hele kjelesettet bør ikke veie for mye, jeg er ute etter et sett med kaffekjele, gryte og helst steikepanne, i ca samme størrelse som kjelene som er vanlige til stormkjøkken. (bruker ikke kaffekjele til annet enn kaffe/te, slik som enkelte andre gjør, vil derfor ha vanlig "gryte" i tillegg)

Noen forslag til kjelesett?

I tillegg holder jeg på med å gruble meg ihjel angående valg av drivstoff. Tidligere har jeg jo bare brukt rødsprit, men i min nyanskaffete Omnifuel er det jo mange muligheter.

Argumenter jeg legger mye vekt på er et drivstoff som soter minimalt, og dermed er driftssikkert over lengre tid (minst mulig vedlikehold) og jeg ser det også som en stor fordel å bruke det samme drivstoffet til forvarming. (for å slippe en ekstra liten flaske rødsprit f.eks)

Foreløpig står valget mellom miljøbensin og tennvæske, men er usikker på om tennvæske går greit å forvarme med?

Under har jeg prøvd å liste opp drivstofftyper som jeg har forkastet, fint om dere kommenterer hvis dere er uenig:

-Gass har jeg valgt vekk pga det er dårlig i kulde. (skal til Finse i helgen)

-Div. spesialfuel fra sportsforretninger er sikkert bra, men jeg gidder ikke betale 100 kr for 1 liter.

-Parafin soter vel litt mere enn bensin, og så var det det med forvarming..?

-Jetfuel A-1 ville vært en kandidat, men det skal jo fåes fatt i, og det koster vel? I tillegg så var det dette med forvarming

-Diesel er ikke vurdert engang

PS: I kjelleren har jeg noen liter miljøbensin som jeg bruker til motorsagen, men denne er tilsatt 2T-olje. Antar at dette er fy-fy i en primus, og vil føre til mye sot/avleiringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett omnifuelen i Stormkjøkkenet ditt da :) Jeg har det lille stormkjøkkenet og uten kaffekjel går brenneren greit nedi der. Flasken med pumpe oppbevarer du annet sted. her er adapteret http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/adapter-til-nova-og-nova-1009479 Bor større hull og skru av beina på brenneren. Skru så brenneren på adapteret og klikk på plass. Slangen kan du legge under eller så må du finne på noe lurt.

Forøvrig klarte ikke jeg å se noe effektøkning kontra medfølgende vindskjerm i svak vind.

Drivstoff

Renset bensin 4.takt Felleskjøpet eller Statoil. (vistnok samme produkt)

Tennveske skal være veldig bra (ikke så brannfarlig som bensin heller)

Jeg har brukt parafin rett fra pumpe og ikke merket noe galt i det og ikke noe problem med forvarming i pluss grader i allefall (forvarmer med parafin) Lukter og soter litt mer enn bensin men ikke noe stort problem syns jeg.

Les forøvrig på forumet. Dette er tatt opp mange ganger og du vil finne masse god informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter stormkjøkkentrikset.

Hva du enn gjør, ikke forrvarm med parafin, soter som bare det. Rødsprit er knallbra til å forrvarme, skaff en egen flaske type oljetut.

Personlig så bruker jeg en primus etapower 2,9L kjele, er greit med litt størrelse om man skal smelte snø.

Man kan ikke ha noe inni denne typen kjele siden den har et sånt belegg av no slag "tror jeg ihvertfall".

Brennstoffet jeg har valg til slutt er Alkylatbensinen til statoil, 4 takt alkylatbensin altså.

Kan egentlig ikke si noe annet enn at det er billig og bra, så lenge man lærer seg å bruke den riktig.

Forøvrig kan man vell også forrvarme med bensin men vet ikke helt hvor mye det soter.

Når det gjelder gass så fungerer den vel til -15 sånn ca eller noe i denn duren, bruker gass så lenge det går pga ingen forrvarming og veier lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass funker greit hvis det ikke er altfor kaldt. Det skal gode kuldegrader til at det virker dårlig. Gass er det reneste og enkleste.

Men hvis du "standardiserer" på bensin får du jo en enklere (sikrere) verden, men jeg bruker faktisk gass også i norsk vinter, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et enda bedre adapter beregnet på Nova som tilpasses Omnifuel ved å borre et litt større hull. Jeg bruker det og det fungerer meget bra. Se bilder i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9905&highlight=

Det adapteret ser bedre ut da det er tett og vil skjerme mye bedre for vind. Men det er vanskeligere å få tak i da dette normalt bare selges som en del av Nova brenneren ferdig tilpasset til trangia. Men bør være mulig å få tak i som en reservedel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den til 129 er det samme adapteret som jeg lenket til.

Det er "Koppen"/adapteret på denne http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/multifuelbrenner-1031922 _OS_ snakker om. Når jeg skulle teste ut dette så fant jeg ikke noen som hadde denne løst. Var noen som mente de kunne få tak i den, så ville satset på det om du ikke har det travelt. Ellers fungere den til 129kr også men tror du får bedre effekt i vind med den andre. Konklusjonen min med 129kr adapteret var at med stormkjøkkenløsningen ble det litt mere styr og litt tyngre uten noe særlig effektøkning. Men samtidig er det en fine måte å få pakket sammen sakene på. Veit dog ikke om du vil få brenneren ned i kaffekjelen. Det kan du jo prøve selv først. Ta multiverktøyet som følger med å skru ut skruen i bunnen for å ta av "koppen" med beina. Så kan du se om du får den nedi kjelen din. Om du har litt plass til overs så er det kanskje mulig å få den nedi med adapteret også.

Jeg endte opp med en helt annen primus som favoritt primus men det er en annen sak :D Omnifuelen er god den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

+1 til Gass for enkelthet/praktiskhet

+1 til Bensin for lengre turer og helårs bruk

Jeg bruker begge på min omnifuel og det er bærre lekkert (skal bytte dyse når du bytter drivstoff).

Var ute denne helgen og da hadde jeg gasslykta + den bittelille gassbrenneren til Primus - og omnifuelen. Så hadde jeg mulighet til å stadig forsyne barn og voksne med varmt vann til drikke mens det ble stekt mat :arrow:

+1 til etapower kjele - den bruker jeg sammen med trangia sin "gourmet" stekepanne.

Jeg kunne nok tenkt meg en kjele til, men dette holder for det meste.

Har tilberedt indrefilet + bernaise saus + bakte poteter m/mas og rømme + ostegratinerte tomater - samt blåbærpai til dessert, med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.