Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindtett ullgenser fra Magasinet


Geb

Anbefalte innlegg

Annonse

Var å tittet på denne for et par år siden, men husker ikke helt hvordan denne var i vindtettheten.

Men har andre vindtette ullgensere fra andre steder, da er det en vindtett membran på innsiden av plagget, de jeg har er dette i noe som virker til å være et nylon materiale.

Fungere som vindstopper men det blir nok mer brukt på biltur enn fottur, er ikke akkurat fuktighets transportende de som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull som är riktigt tät står ju mot vind riktigt bra. Vet inte om det är 100% vindtätt, men närapå.

Jag har aldrig förstått mig på tanken med ett vindtätt membran innanför det isolerande lagret?! Omulig att ventilera till och börja med. Som att ha vindjackan närmast kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull som är riktigt tät står ju mot vind riktigt bra. Vet inte om det är 100% vindtätt, men närapå.

Jag har aldrig förstått mig på tanken med ett vindtätt membran innanför det isolerande lagret?! Omulig att ventilera till och börja med. Som att ha vindjackan närmast kroppen. :)

Helt enig! Har den erfaring med en fleecejakke...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har aldrig förstått mig på tanken med ett vindtätt membran innanför det isolerande lagret?! Omulig att ventilera till och börja med. Som att ha vindjackan närmast kroppen. :wink:

Enig. Helt på trynet i forhold til prinsippet om isolering. Denne stillestående luften du skal fange i det isolerende sjiktet og varme opp blåser her bort.

Personlig ville jeg heller gått for en vanlig ullgenser/villmarksgenser, og dratt på meg en jakke om det skulle blåse for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dyrene har jo pelsen utenpå det vindtette skinnet... Etter teorien ovenfor burde disse ha pelsen på innsiden... De fleste klær med pels har hårene på utsiden. Jeg ville ha forsøkt en slik genser jeg. Kanskje ikke i regnvær men ellers burde dette fungere.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr har vel pelsen rett på huden, på samme måte som vi bruker ull rett på huden med god effekt :wink:

Kan ikke helt se for meg noe dyr som har et vindtett lag mellom sin egen hud og pels, med luftrom i mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dyrene har jo pelsen utenpå det vindtette skinnet... Etter teorien ovenfor burde disse ha pelsen på innsiden... De fleste klær med pels har hårene på utsiden. Jeg ville ha forsøkt en slik genser jeg. Kanskje ikke i regnvær men ellers burde dette fungere.

Tore

Dyrene har ikke en vindtett membran mellom skinnet og pelsen vet du.

Blir som sagt over her samme som at vi bruker ull som dyrene bruker pels. En membran utenpå ulla derimot, velprøvd og funnet fungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en lignende ullgenser fra "sportmann" for noen år siden, makan til klam genser har jeg aldri hatt! Det var nærmest en tynn "plastfolie" som skulle sørge for att den var vindtett, og vindtett var den jo til en viss grad.

Det finnes kanskje bedre løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.