Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose eller fjellduk


ebba

Anbefalte innlegg

Hei,tankene begynner å kretse om neste års hytte til hyttetur.Vanligvis har jeg med Fjellduken for to og liggeunderlag,samt en dunjakke og ser meg i en snøhule dersom været skulle tvinge meg til det. Men, så leste jeg nettopp i A-magasinet om de som måtte overnatte i 7 døgn i hule og begynt å lure på om jeg burde ha med sovepose? Sovepose og lett vindsekk? Eller sovepose og fjellduk? Ta med alt sier du kanskje,men husk at dette er en dame på 56 som må ta hensyn til hvor mye hun orker å bære! Takknemlig for vettuge meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Med utgangspunkt i de opplysningene du gir, så er det litt vanskelig å gi noen spesifikke råd.

Det jeg først tenker er;

dersom soveposen er relativt liten og lett så ta med fjellduk.

Hvis posen er forholdsvis stor og tung, ta med lett nødbiuvak.

Men som sagt, vanskelig å gi råd. Dette kommer jo an på faktorer som; gå alene eller i følge, midtvinters eller senvinter, mye besøkt område (av andre turfolk) eller forholdvis lite folk i fjellet, område (snaufjell/skogbevokst).

Antar at du skal følge T-løyper i og med du skriver hytte til hyttetur.

Dersom dere er flere i følge kan det jo være lurt å samkjøre hvem som tar med hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Hvis målet ditt er hyttehopping, og ikke sove ute, så ser jeg ikke helt problemet...

Da skal du likevell sove inne, og da tar du med kun soveposen. Skal du derimot sove ute BØR du ta med begge.

Og når du da tenker på vekt:

Hvis du er ute maks en uke kan du lett pakning.

-Liggeunderlag

-Sovepose

-Jerven (fjellduk)

-Minimalt med klær

Utover de tingene skal du jo ha mat og primus, men styr deg for alt som er kjekt å ha.

Ha et minimum. Foreslår:

-Ull over

-Ull under

-boblejakke

-et ekstra sokkepar (raggsokk)

- Det du skal gå i - Skalldress, sko, netting/superundertøy, undertøy, ullsokker, ull-lue, votter.

Dropp å ta med deg ekstra undertøy og tre ekstra par med sokker. du bytter ikke uansett... Dropp å ta med deg alt

for mye mat annet enn hva du faktisk spiser. Mange hytter har proviant som du kan kjøpe.

Dropp en stor toalettmappe, og ta heller med kun det nødvendigste. Du får nok ikke dusjet, og du trenger ikke såpe. Ta heller med litt antibak.

Tilbake til orginalt spm om pose eller duk:

Jeg tar alltid med meg begge da du fint kan ligge ute under åpen himmel uten å tenke på noe annet enn å sove.

Skal du grave deg ned så sover du bedre med begge. Sover du i duken med klær og boblejakke vil jeg tro at du sender all fuktigheten i klærne ut i posen og jakka. Da blir til slutt alt fuktig. Kle deg minimalt og sov i pose og jervenduk. Alternativt. Legg duken dobbelt under liggeunderlaget så holder du varmen og komforten MYE bedre.

Mitt tips: BEGGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons.

Var nok litt uklar i formuleringene: Det gjelder hytte-til hyttetur og da trenger jeg bare lakenpose for å sove, men skrekkscenarioet er uvær der en må grave seg ned. Er det DA greit nok med Jerven dobbel (for to),liggeunderlag og ekstra dynejakke (jeg har selvfølgelg mere tøy i sekken). Itillegg har jeg med et "aluminium"laken for å reflektere varmen og unngå varmetap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Jeg er ikke fan av lakeposer.. Da er det bedre med en god sove pose og- eller jervenduk.

Når du sover på hyttene ville jeg holde meg til en vanlig sovepose og heller åpnet den for ventilasjon om det blir for varmt.

Om du skulle komme ut for dårlig vær å måtte grave deg ned, så klarer du absolutt å overleve med jerven, liggeunderlag, klær og folieduk. Da skal det bli mange minus før du dør :) Men om det er noe komf er en annen ting. Men ja, du klarer deg. Bare husk at liggeunderlaget skal inni jerven. Da får du minst varmetap. ;)

Men som sakt så ville jeg droppa vekt i klær + lakenpose og bytta det ut med en god sovepose...

Du har sikkert tatt en slik tur før så det har du nok god erfaring med din egen plan. Da har jeg hvertfall prøvdå svare på "overlevelsen" i spørsmålet ditt. God tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig er det bare en måte å finne et skikkelig svar på dette, og det er at du selv frivillig tar ei natt i snøfonna... (det å fryse er veldig individuelt, derfor har det begrenset verdi å høre hva andre har frosset i).

Jeg synes det høres ut som om du er veldig bra utstyrt, med fjellduk og dunjakke i tillegg til andre klær. Uansett tror jeg det realistiske er å innse at all overnatting på høyfjellet vinterstid uten skikkelig vintersovepose og et nattely som holder relativt høy standard (skikkelig snøhule eller vintertelt) betyr at man etter hvert blir kald - det er bare et spørsmål om å ligge der lenge nok. Men med utstyret du beskriver - og i tillegg to personer som kan varme hverandre og holde humøret oppe - vil man klare seg ganske lenge. Mye lengre enn du tror.

Til nødbruk - altså ikke vanlig overnatting - er min personlige vurdering at du er bedre utstyrt enn de fleste og vil klare deg forbausende bra. Men komfortabelt blir det ikke.

A propos sånn redningsfolie: Jeg har et lite korstog mot den "90% reflektert varme" - reklamen fordi selv om den er villedende i forhold til det varmetapet som betyr noe (fordamping og vind), selv om det fysisk sett er riktig at 90% av varmestrålingen reflekteres... Gevinsten av å pakke seg inn i ly for vind og nedbør tar man uansett ikke fra deg. Jeg ville vært svært skeptisk om folien var det eneste du hadde med deg, men som backup og forsterkning til fjellduken er folien fin-fin: Det gir et ekstra stillestående luftlag rundt deg, hvilket er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Selv om du skal sove inne skal du ta med utstyr for å sove ute. Ingen tvil!

Så du mener at å bytte ut lakenposen med en god sovepose ikke er å være forberedt eller tar jeg feil?

Som jeg sa så ville jeg tatt med meg både sovepose og jerven. På hyttene mener jeg det er bedre med sovepose enn noe annet og derav utsagnet

"Da skal du likevell sove inne, og da tar du med kun soveposen. Skal du derimot sove ute BØR du ta med begge.".

Hjelper å lese hele innlegget ;)

Skal være enig at ordlyden ble litt kronglete da heheheh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for sovepose og en vindsekk/jervenduk. Soveposen bruker du på hytta, og kan erstatte lakenposen. Da blir ikke ekstravekta så stor. Man trenger ikke en minus 30-pose for å klare seg i ei snøhule, men det øker jo komforten..

Et annet alternativ er å ta med en fleece innerpose i stedet for lakenposen. Det gir i alle fall litt mer varme.. Det kommer jo også an på hva slags underlag du har. Et tynt skumplastunderlag taper utrolig mye kroppsvarme mot snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Takk for svar!

Apropos Jerven/vindsekk: Er det noen som har erfart hvordan det oppleves å sitte i en vindsekk som eneste beskyttelse mot uvær i fjellet? Da tenker jeg ikke på ubehagelig vind når en har pauser,men der du virkelig har vært NØDT til å ta vindsekken rundt deg for å klare deg, og ikke har hatt tid/nok snø til å lage hule eller mur? Sitter man liksom bare der og venter på at det skal gli over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Uten å påstå noe her, ville jeg ihvertfall ikke bare satt meg ned. Med så store vindpåkjennigner som jeg tror du snakker om så klarer ikke en jerven å holde deg varm såpass lenge at vinden gir seg og du kan gå videre. Trekk i såfall jerven over som poncho, dra igjen glidlåsene så mye som mulig og hold deg i bevegelse. Da holder du blodsirkulasjon igang holder varmen.

Om du graver deg ned eller går så holder du ihvertfall varmen. Mister du sikt, så vær ops på hvor du tråkker. Hold deg til merkede løyper og ikke avvik fra dem. Husk fjellvettreglene så skulle ting gå greit.

Men det er klart; hvis du skulle havne så i møkka som du er bekymret for så bør du planlegge godt :D sjekk motto :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyfjellet vinterstid er det en hel røys med scenarier der det ikke er mulig å gå videre. Selv om det er et bra tips å minske vindavkjølingen ved å bruke jervenduken som poncho så må man være innstilt på at det ikke alltid er mulig å fortsette.

Spade - må man søke nødly et vindutsatt sted så skal det ikke så mange spadetak til for å forbedre situasjonen radikalt.

Har man muligheten så kan det å utnytte terrenget gi stor effekt. Ofte trenger man ikke gå langt for å finne et sted som i hvert fall er LITT mindre vindutsatt. Men dette er ikke alltid mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dette i at det er veldig mye å vinne på å utnytte terrenget. Er man på skitur og det blåser skikkelig, så vil alltid snøen ha fokket seg på visse steder. Da bør det være nok til å kunne grave seg inn, i alle fall nok til å lage seg et skikkelig le.

På toppturer er det ikke alltid er mulig å få til dette, siden le gjerne betyr det samme som stup. Det er også mindre snø på toppene Men siden det her er snakk om hytte til hytte så er sjansene langt bedre for å kunne finne le. Store steiner lager for eksempel ofte turbulens bak. Selve gropa som er dannet av vinden gir ikke så godt le, men skavlene som bygges opp på sidene vil gjerne være dype nok til å grave en nødhule i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
:) Takk for svar!

Apropos Jerven/vindsekk: Er det noen som har erfart hvordan det oppleves å sitte i en vindsekk som eneste beskyttelse mot uvær i fjellet? Da tenker jeg ikke på ubehagelig vind når en har pauser,men der du virkelig har vært NØDT til å ta vindsekken rundt deg for å klare deg, og ikke har hatt tid/nok snø til å lage hule eller mur? Sitter man liksom bare der og venter på at det skal gli over?

Yes, og det er stort sett bare kos.

Nettop i slike scenarioer mener jeg (for min del) at fjellduken er obligatorisk på (så og si) alle fjellturer, og spesiellt på vinteren. Jeg pleier å ha en forholdsvis lett sovepose, liggeunderlag og fjellduken thermo hunter eller hva den nå heter. Som oftest ender jeg opp med å sove godt og varmt, og noen ganger blir det til og med for varmt. Har dog ikke testet ut denne komboen i ekstrem kulde, da ville jeg nok hatt en tjukk og varm pose.

Et lite tips som du kanskje er klar over er å putte liggeudnerlaget i fjellduken, da du ikke våkner opp uten liggeunderlag.

Hva gjode folk før jervenposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Før jerven klarte man seg fint.

Jeg syns den er unødvendig. Fleste jeg kjenner som har den tar med sovepose uansett. Det jeg mener jerven er til er kombinert pose, telt, nød-bivi.. Og blir litt for tynn om vintern. Må ha en pose i tillegg, så jerven blir upraktisk å dra på. Men er det en som ikke er foret, som kun er en nød-bivi, den er bedre pga mindre vekt.. Jeg ville aldri erstattet pose med jerven. Men det er min preferanse.

Jeg syns sovepose og en nødbivi (vanlig type, maks 500kr) holder i fjellet. Det er alt for mye utstyr som prakkes på en nå for tiden. Og det er kjempelett å bli forvirra. En viktig ting med tur i fjellet må være å ha i tankene om hva slags tempraturer man kan bli utsatt for. Og ta med deretter. Ting som vil være varmt nok, samt et lag utenpå der som beskytter mot vind. Og vi er ulike der, jeg er ofte litt lettfryst. Så kanskje jeg har med litt mer klær enn en annen kar. Men enig med Barsk, er ofte man ikke skifter klæra.

Så alle her har jo rett, men blir mye smak og behag. Jeg prøver klare meg uten alt for mye på tur. Blir litt mer eventyr av sånt :D Er ikke gramjeger, men mer praktisk anlagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.