Gå til innhold
  • Bli medlem

Grønn sten?


Viking

Anbefalte innlegg

Hei! fant en helt grønn liten sten i underkant av en bre i jotunheimen for en tid tilbake... den lå i leira under brekanten og var av farge sterk mint grønn.... ingen stor sten men lyste voldsomt opp mot den mørke grå leiren fra breen... noen forslag.. hadde vært artig å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En grønn stein kan være så mye og hvis den blir funnet i nærheten av en isbre kan den ha blitt fraktet over lang tid og store avstender. Den dominerende bergarten i Jotunheimen er Gabro, men den er ikke grønn. Det er derimot UNAKITT. Unakitt kan variere fra lys grønn til mellom eller mørk grønn og er ganske vanlig fra Lindesnes og nordover langs store deler av sørnorge. Det er ikke så vanlig å finne ren unakitt, men den er ofte blandet sammen med andre ting og kan være ganske fin til å lage smykker av.

Sev ble jeg lei av å kjøpe dyre blanke stener til min kone siden hun bare la dem i et skrin og glemte dem. Da hun feiret "rundt tall" for et par år siden plukket jeg med meg et stykke unakitt fra Lyseheiene, like sør for Lysefjorden, og fikk laget smykke av. Billig presang og full klaff hos bursdagsbarnet.

Legger også med bilder av noen andre grønne steiner så kan du se hva du tror.

post-4379-133474727657_thumb.jpg

post-4379-133474727668_thumb.jpg

post-4379-133474727669_thumb.jpg

post-4379-13347472767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.