Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin 62s


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer med den nye tungvektern til garmin?

Har sett en annen tråd her, men synes det var lite konkret som kom fram...

Hvilke fordeler har den i forhold til gamle 60csx? (eller eventuelt ulemper?)

Min ble stjålet for ei stund sia, og har tenkt å kjøpe ny. Har sett etter brukte 60csx, men folk syns tydeligvis det er helt ok å kreve mere spenn for en som er brukt, enn det koster for en ny... Skjønner ikke helt dette jeg da men... Nok om det!

Vil ha info om nye 62s ettersom det virker logisk å gå for de nye, for prise nvar jo ikke så gæærn heller.. eller?

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min knirker ikke.

Synes den virker bra så langt. Savner tastelås!! Har opplevd at jeg har skrudd den av når jeg har tatt den opp av lomma, og det er ikke noe særlig. Dessuten synes jeg at funksjonen for total stigning ikke er optimal. Høyden flicker litt, og dermed blir tallet for høydemeter tilbakelagt unaturlig stort. Å lage en ny rute synes jeg er litt for omstendelig, ikke helt optimal løsning.

I tillegg er 20 timer på to batteri i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hatt 62s en liten stund nå, og veldig fornøyd. Når sant skal sies så har jeg ikke erfaring med garmin fra tidligere, så vet ikke om den er bedre eller ikke.

Men synes tre-aksede kompasset er veldig greit. bare løfte litt på den mens man går, og kontrollere retning, trenger ikke holde den helt i "vater". savner tastelås jeg og, selv om det skal litt til for å slå den av med uhell.

20 timer batt tid må være regnet hvis alt surrer og går. Har hatt i batt én gang (lithium) og den har vært på i mer enn 10 timer, og ikke no endring på batterimåleren.

Er utrolig mange funskjoner og "datafelt" man kan velge. Noen som vil si hva de har av bilder og "datafelt" og hvorfor det er valgt??? greit med litt tips!

Bilder: datafelt:

*kart * hastighet og heading

*kart (mens navigere) * stor retningspil

*tripkomputer * tid til best sted, moh, tripteller, avstand til neste punkt

*ruter

*satelitter

*stoppeklokke

*hovedmeny

*høydeplott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man forandre farger på ting på kartet??? tenker på feks stiene, kan man velge hvilke farge disse skal vises i??? er en sånn lys grå de vises i (har noen gamle topo kart), og er veldig vanskelig å se. Kunne tenkt meg rød, slik de ofte er på 50:000 kart...

Kanske det går i mapsource???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min knirker ikke.

Synes den virker bra så langt. Savner tastelås!! Har opplevd at jeg har skrudd den av når jeg har tatt den opp av lomma, og det er ikke noe særlig. Dessuten synes jeg at funksjonen for total stigning ikke er optimal. Høyden flicker litt, og dermed blir tallet for høydemeter tilbakelagt unaturlig stort. Å lage en ny rute synes jeg er litt for omstendelig, ikke helt optimal løsning.

I tillegg er 20 timer på to batteri i minste laget.

Men det er verdt å bruke de ekstra kronene på denne, istedenfor å gå for 60csx?

Var veldig fornøyd med den, bortsett fra at det tok evig lang tid å få tegnet opp kartene når man zoomet inn/ut... Noen bedring på dette?

Er den like robust som den gamle??

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er verdt å bruke de ekstra kronene på denne, istedenfor å gå for 60csx?

Var veldig fornøyd med den, bortsett fra at det tok evig lang tid å få tegnet opp kartene når man zoomet inn/ut... Noen bedring på dette?

Er den like robust som den gamle??

-Joar

Jeg har 60csx og vurderte å bytte men skrinla det når jeg leste at den nye har samme (dårlige) oppløsning på skjermen og ikke har tastelås. Når det gjelder tastelås så skjønner jeg ikke hvorfor Garmin ikke har implementert dette for lenge siden da dette enkelt kan løses i firmware.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 62s og er ikke helt fornøyd med følgende etter 2 dager fisketur og 3 dager på jakt:

- Trip odometer viser feil hvis man går sakte. Ca halvparten av gått distanse ble registrert. (Vistnok fikset i siste betafirmware)

- Kompasset må rekalibreres hele tiden for å ikke vise totalt feil. (Muligens også relatert til å bevege seg sakte, vet ikke)

- Kart er kjempedyrt (men det gjelder vel alle merker og modeller)

- Detaljer blir fjernet fra kartet altfor tidlig når man zoomer ut. Jeg ønsker meg en separat instilling for detaljnivå som var uavhengig av zoomlevel. (Jeg har bare brukt topo pro i norge og friluftskartan pro i sverige, så kan hende andre kart er bedre på dette)

- Det er veldig tregt å kopiere kart over til gps'en

- GUI er ganske klønete, men det er jo som det pleier med Garmin.

Positive ting:

- Den er raskere enn 60CSx.

- Skjermen er ok selv om den er liten.

- Den virker solid

- Ok lagringskapasitet

Totalt sett er jeg fornøyd med valget og tror ikke jeg ville valgt noe annet hvis jeg skulle kjøpe idag. Stor touchskjerm bruker dessverre for mye batteri og er for utsatt til å knuse for min smak (Oregon modellene). Jeg venter spent på oppdatert firmware.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 62s før jakta starta og må si at jeg er fornøyd. Har kun erfaring fra en lånt oregon 450 (som slukte batteri) fra før.

- batteriene varer i 18-20 timer med gode oppladbare batterier, nesten nok til 2 dager med trasking i terrenget.

- min knirker litt, men det er kun når jeg skal slå den av eller på.

- skjermen synes jeg er bra, fungerer helt fint i alt fra strålende solskinn til helt mørkt.

- triptelleren fungerer bra i normal gangfart, ikke så bra når man går sakte (smygjakt/støkkjakt), men avstandene blir såklart riktige når man overfører sporet til pc'en (bruker basecamp)

- kompasset har fungert som det skal, men må såklart kalibreres når man bytter batteri.

- høydemåleren (barometerbasert) som viser 1 meter høyder er litt varierende. Hvis jeg kalibrerer den hjemme og lar den ligge på over natta så har høyden endret seg opp til 30-40 meter over natta, vet ikke helt hvordan dette er påtenkt at det skal fungere. den kalibrerer seg automatisk når du går over punkter på kartet der høyden er kjent. Dette blir også rettet opp i når man overfører sporet over til basecamp.

ellers synes jeg den fungerer bra så fort man blir kjent med menyene. lengre ruter har jeg satt opp på pc'en før tur da det ikke akkurat er optimalt å gjøre det på gps'en.

Kommer nok til å ha med denne på de fleste turer fremover som en backup til kartet og kompasset på steder der man ikke er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemåleren virker på lufttrykket så om det forandrer seg så vises høyden forskjellig. Den er sikkert ment for å kunne se små høydeforandringer og lage høydeprofiler etc men vil over tid være ustabil på grunn av varierende lufttrykk. På topo kartene kan man jo uansett finne høyden direkte på kartet så om man vil vite nøyaktig høyde er det bedre å kikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydemåleren virker på lufttrykket så om det forandrer seg så vises høyden forskjellig. Den er sikkert ment for å kunne se små høydeforandringer og lage høydeprofiler etc men vil over tid være ustabil på grunn av varierende lufttrykk. På topo kartene kan man jo uansett finne høyden direkte på kartet så om man vil vite nøyaktig høyde er det bedre å kikke på det.

Nå kjenner ikke jeg systemet i 62s, men i bl.a. flygps så bruker man kun innsatt lufttrykk dersom man får inn 5 eller færre satelitter, men dersom man får inn 6 eller flere så er barometertrykk overflødig for å kunne beregne høyden (tredimmensjonal posisjon)

Uten å vite noe om det, så vil jeg anta at 62s har mulighet for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man forandre farger på ting på kartet??? tenker på feks stiene, kan man velge hvilke farge disse skal vises i??? er en sånn lys grå de vises i (har noen gamle topo kart), og er veldig vanskelig å se. Kunne tenkt meg rød, slik de ofte er på 50:000 kart...

Kanske det går i mapsource???

Ja, du kan relativt greit endre det meste (farger, størrelser på stier, hus, detaljnivå, polygons m.m.) Har selv endret : stier -rød farge/mer bredde), breer - tydeligere farge, hus - minimalisert, Urban area - ny farge, Nattmodus - endret farge osv.

Alle endringer foretas i TYP. fila (beskriver stilsettet) som hører sammen med IMG. fila som Mapsource laster inn.

På nettet ligger en editor som kan benyttes -> http://ati.land.cz/gps/typdecomp/editor.cgi

Litt info : http://www.cferrero.net/maps/guide_to_TYPs.html, http://sites.google.com/site/cypherman1/gentyp, http://www.gpsfiledepot.com/tools/ (forum siden)

Deretter må du laste opp endringen. Lenge siden jeg gjorde dette, men mener jeg brukte IMG2GPS, Mapsend20, Mapset toolkit. Sjekk internet for tips.

PS1 Er lurt å ta en backup av original TYP fila. Ingen Garmin garanti på slik mekking.

PS2 Når du endrer farge må du sjekke at det blir riktig på GPS, da Mapsource har flere farger som GPS ikke støtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.