Gå til innhold
  • Bli medlem

Samletråd Garmin Oregon 450


SuperTed

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ingen som kan gi meg tips ang. ovenstående spørsmål??

Og mens jeg venter - her kommer ett spørsmål til:

På tur i går og i dag logget gps'n hhv. 11 km. og 5 km.

Når jeg ovf. turene til pc med garmin.connect viser loggen kun 9,4 km. og 3,6 km. Det er STOR prosentvis differanse. Noen som har peiling på hvorfor dette skjer? Fredagens tur ble korrekt ovf. til garmin.connect og jeg kan ikke helt se at jeg gjør noe annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kan gi meg tips ang. ovenstående spørsmål??

Og mens jeg venter - her kommer ett spørsmål til:

På tur i går og i dag logget gps'n hhv. 11 km. og 5 km.

Når jeg ovf. turene til pc med garmin.connect viser loggen kun 9,4 km. og 3,6 km. Det er STOR prosentvis differanse. Noen som har peiling på hvorfor dette skjer? Fredagens tur ble korrekt ovf. til garmin.connect og jeg kan ikke helt se at jeg gjør noe annerledes.

Sporlogg og odometer kalkulerer forskjellig. Tripmåler tar med "alt", mens sporloggen fjerner en god del punkter, basert på en eller annen algoritme. Spesielt ved lav fart, "dårlig dekning", pauser eller mye svinger så "fjernes" mange punkter i sporloggen for å "glatte" ut sporet.

Lagret spor på GPS (angitt distanse) og distanse på spor på PC bør være likt.

Oregon serien har kommet med nyere firmare som skal gjøre forskjellen mindre, men det er fortsatt innlegg på fora om distanser og at pausene som oregon registerer er feil (ved lavere hastigheter).

Anbefaler deg å laste ned siste software, lage ny sporlogg og deretter zoome opp sporet på PC for å se om det stemmer med faktisk rute i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det klokke på 450`n, som kan vises samtidig med kartet? Gidder ikke å ta med mobilen da det ikke er dekning der jeg skal?(har ikke armbåndsur)

Har sett igjennom menyene, men finner ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kartet trykker du på en av boksene øverst å velger klokke...

(der hvor den viser sporlengde, høyde over havet, tid brukt e.l.)

Alt etter innstillingene dine så har du 2-4 bokser der med forskjellig info...

Denne infoen kan du fritt endre til å vise hva du ønsker... sikkert 20+ valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Da har jeg bestilt oregon 450.

På langtur i sommer lånte vi en 60s ettellerannet dakota kansje? Syntes det ga en ny dimmensjon til turen, pluss ekstra trygghet både for meg og de hjemme. En stor fordel i mørket og i tåke / uvær.

Har vurdert og googlet i to timer 450 kontra 550.

Er usikker på om alle spesifikasjonene på 450 var på 550, noen som vet?

Lånte en 450 på en overnattingstur for 14 dager siden, genial gps.

Noen som vet om nimh ladderen og batteriene som selges med gps er bedre en vanlige nimh batterier?

Kjøper gps nå og tilbehør senere.

Bilfester og fester til scooter.

Får en veikart og funker disse bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske greit å sammenligne Garmin GPSer på www.garmin.com : https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=145&compareProduct=26875&compareProduct=63349

Kort oppsummert så er forskjellen at 550 har kamera og inkludert batteri, ellers er de helt like.

Skal du bruke GPSen på scooter og i bil, ville jeg vurdert en Montana istede. Har ikke fått testa denne enda, men ut i fra spesifikasjonene så er Montana en bedre "kombi" GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ringte til kartbutikken, forskjell er kun kamera og kameraprogramvaren + Nimh batterier og ladder følger med på 550.

Har endret bestilling til 550.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har endelig fått 550.

Noen spørsmål. Får lastet kart ned fra mapsource programmet, men hvordan får en sporinger og veipunkter fra gps til pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig fått 550.

Noen spørsmål. Får lastet kart ned fra mapsource programmet, men hvordan får en sporinger og veipunkter fra gps til pc?

Start Mapsource. Oppe i filmenyen, under "transfer" trykker du recieve from device og så haker du av for ruter, waypoints etc. i dialogboksen som kommer opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Start Mapsource. Oppe i filmenyen, under "transfer" trykker du recieve from device og så haker du av for ruter, waypoints etc. i dialogboksen som kommer opp :)

Forsøker det men funker ikke.

Både jeg og en kompis har samme problem, mapsource har vi fått fra en cd han har. Kansje det er i programmet feilen ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker det men funker ikke.

Både jeg og en kompis har samme problem, mapsource har vi fått fra en cd han har. Kansje det er i programmet feilen ligger?

Du finner dialogboksen, men Mapsource finner ikke GPSen, er det det som er problemet? Eventuelt, når du plugger GPSen i maskinen, finner den GPSen din?

Visst den ikke finner GPSen din, så kan du prøve å installere nye drivere (se her http://www8.garmin.com/support/blosp.jsp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg fant en løsning. Kort fortalt, så går det ikke med Oregon 550 serien i mapsource. Den korteløsningen er da:

Note: MapSource can be used to manage tracks, waypoints and routes from the Oregon 500 series and Dakota series devices by using the following workaround. This will be required to create routes when using map products that do not contain Digital Elevation Model (DEM) as BaseCamp will only recognize Garmin map products that contain DEM.

1. Open BaseCamp

2. Import data from the device

3. Save data as .GDB file

4. Open the saved .GDB file in MapSource

Note: As MapSource saves data to the Current.gpx, any tracks, waypoints, and routes may get duplicated between MapSource and BaseCamp application.

Se ellers http://garminoregon.wikispaces.com/message/view/home/22617529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Takker, skal forsøke dette i kveld.

Har fått lagt inn hytter, gammer og gapahuker i området.

Er genialt at man kan overføre trådløst mellom gps'er.

Kommunen her har også noen løyper lagt inn noen på sine turkart....genialt. http://tema.webatlas.no/nordtroms/turkart#

Blant annet opp på en topp som jeg skal gå til. Til tross for at jeg ikke er noen tindejeger, skal jeg dit opp og nye ett par pils og ta noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Et annet spørsmål:

Lastet først inn gratis kart fra frikart.

Etterpå lastet jeg inn topo premium, da forsvant frikartene.

De ligger inne på gps'n men de kommer ikke opp på kartmenyen.

Forsøkte flere ganger men de finnes ikke i menyen.

Frikartene kan heller ikke åpnes i mapsource.

Ett spørsmål til fjellgeitå. Skal til Svalbard mot påsketia, hvilke kart er det som gjelder? Finner ikke den i nettbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål:

Lastet først inn gratis kart fra frikart.

Etterpå lastet jeg inn topo premium, da forsvant frikartene.

De ligger inne på gps'n men de kommer ikke opp på kartmenyen.

Forsøkte flere ganger men de finnes ikke i menyen.

Frikartene kan heller ikke åpnes i mapsource.

Ett spørsmål til fjellgeitå. Skal til Svalbard mot påsketia, hvilke kart er det som gjelder? Finner ikke den i nettbutikk.

Vet ikke helt om jeg kan hjelpe deg med frikartene, men fra tidligere vet jeg at man ofte må legge inn alle kartene man skal bruke samtidig på en del GPSer.

Når det gjelder GPS kart til Svalbard, så har GARMIN en kartpakke kalt TOPO explorer http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=9682&sokestreng=topo+explorer

Alternativt så kan du også laste ned et brukbart gratiskart i fra http://mapcenter.cgpsmapper.com/maplist.php?cnt=195&rgn=Svalbard&cat=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Tror jeg skal forsøke det andre dataprogrammet til garmin.....gps forum påstår det funker bedre på oregon 450 og 550.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Tror jeg skal forsøke det andre dataprogrammet til garmin.....gps forum påstår det funker bedre på oregon 450 og 550.

Basecamp....har lastet det ned fra garmin.no. Det funket utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.