Gå til innhold
  • Bli medlem

Bomullsanorakken - en hellig ku?


rognposan

Anbefalte innlegg

I takt med at verden går fremover er det naturlig at folk bytter ut sine rørtv`er med flatskjerm, og handler varene sine på internett. Ja, teknologien har gjort store fremskritt, også på turfronten. Allikevel ser jeg folk gå på ski eller tur med tidens mest ubrukelige og utdaterte plagg - bomullsanorakken! Klam som faen, og suger til seg fuktighet som en svamp. Begrepet "vannavisende" kan ikke brukes på denne! For meg virker det som om folk bare skal bruke den på trass. Eller er det andre grunner til at folk har på seg søppel? Ikke er det billig heller, jeg har sett skikkelig skitt-jakker opp mot 2000 kr, gjerne mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes bomullsanorakken min er behagelig å rusle på ski med jeg. Lydløs, passe vindtett, romslig (plass til mye ull under), stor hette og masse lommer. Jeg skjønner at den ikke er det perfekte plagget å gå skirenn eller ekstremekspedisjon med, men for å rusle på ski i minusgrader er den alt jeg har behov for. Om vinteren har jeg ikke behov for at ting skal være vanntett. Det finnes sikkert mye flotte nyvinninger i "romdrakt"-klassen, men det har jeg slett ikke bruk for i den årstiden verden er kald og tørr. Og om det er moderne eller ikke gir jeg en lang beng i :)

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker bomullsjakka mi bare på trass. De 5 GTX-jakkene og 3 softshelljakkene henger ofte i skapet i sommerhalvåret, jeg bruker heller Klattermusen Einride. Den koster langt mer enn 2000kr også, men det er selvsagt også på trass :)

Neida, for å være litt seriøs. Nå snakker jeg kun om den bomullsjakka jeg har, kan ikke svare for andre anorakker. Var egentlig litt skeptisk til hvordan bomull ville fungere til mitt bruk, men må si at den jakka overgår alle forventninger. Den tåler fint en middels regnskur på en halvtime uten å bli gjennomvåt, den er lett, den ser bra ut, og fremfor alt, den er ikke klam. Ikke engang med sekk på ryggen og bra intensitet blir jakka våt i ryggpartiet.

Det er en dyr jakke, og den passer selvsagt ikke til de våteste dagene, men som en allround-jakke er den super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på en jevn å god vinter dag fungerer bomull veldig bra for meg.

Å ingen ting er vel finere en den klassiske rød , en venn av meg kjøpte Bergans Finse Anorakk i rød ,blir som å komme tilbake til gode gammle dager eneste som mangler er hjemme strikket ullhals som klør mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare mikofiberjakker som er bedre enn bomull vinterstid. Ellers grøfter bomull alt annet av goretexvarianter.

En annen sak som flere er inne på er det rent estetiske. De fleste bomullsjakker man får kjøpt er designmessig relativt rene, det vil si er stort sett ensfarvede og uten for mange unødvendige detaljer (som fort blir passe). Dette betyr at de motemessig varer i mange år.

Hvis man skal kjøpe en jakke til vinterbruk, så kjøp en ensfarget bomullsjakke uten masse unødvendig dilldall. Den vil vare i mange år.

Problemet med bomullsjakkene er at de har fått et litt dårlig renome. Dette skyldes dels alle disse halv- og helgamle folkene som går rundt i utvaskede og falmede jakker, samt gjerne har kropper som volummessig fyller opp jakkene. Det ser rett og slett ikke kult ut. Videre skyldes dette at bomullsjakkene var varemerket for DNT i mange år. Det er ikke så mange av den yngre garden som ønsker å bli assosiert med disse to grupper.

Om noen år vil naturligvis goretexgenerasjonen ha overtatt posisjonen som de halv- og helgamle folkene som går rundt i utvaskede og falmede (goretex)jakker, samt har kropper som volummessig fyller opp (goretex)jakkene. Men inntil dette skjer har bomulljakkene et lite imageprobem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare mikofiberjakker som er bedre enn bomull vinterstid. Ellers grøfter bomull alt annet av goretexvarianter.

Kikket litt rundt men kan ikke finne noen typiske vinterfjellanorakk ("klassisk" modell) i mikrofiber. Med mikrofiber mener jeg mikropolyamid som blant annet finnes i denne damejakken:

http://fjellrevenshop.no/produkter/jakker-og-vester/fjellreven-panama-mt-jacket/

Jeg har en bukse i dette stoffet, som er vindtett og tørker fantastisk raskt-

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen har inne i det hele tatt prøvd skidresser fra feks swix? Mye bedre passform, bevegelighet og snitt enn annorakkene. At de ikke veier en kilo eller at de tørker veeeldig raskt er også ett stort pluss kontra bomullssøppel. Står fortsatt på mitt, bomull holder ikke mål på tur :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver ting til sitt bruk. Skidress fra swix er flott til sitt bruk. Men den erstatter ikke bomullsanorakken! Jeg har vært uten bomullsanorakk i noen år. Har hatt jakke i tex, diverse treningsjakker o.l. Faktum er at jeg har savnet bomullsanorakken og kjøpte meg nylig en ny. Gleder meg til vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen har inne i det hele tatt prøvd skidresser fra feks swix? Mye bedre passform, bevegelighet og snitt enn annorakkene. At de ikke veier en kilo eller at de tørker veeeldig raskt er også ett stort pluss kontra bomullssøppel. Står fortsatt på mitt, bomull holder ikke mål på tur :-)

Hei.

Jeg har skijakke fra Swix og bomullsanorakkjakke.

Disse plaggene kan etter min mening ikke sammenlignes, derfor har jeg ikke bare Swix-jakke eller bare anorakk.

Bomullsjakken min (Klättermusen Einride) har en veldig god hette (mangler på Swix-jakka) samt innstrammingsmuligheter, som også mangler på Swixjakken.

I det store og hele gir bomullsjakka mer bestyttelse samt bredere bruks-spekter enn Swix'en. Men bevares, for dagsturer på ski er Swix'en fin den.

Det er også misvisende å påstå at bomullstøy veier 1 kilo eller mer, min jakke veier 705 gram. Den vekten, i forhold til fordelene ved jakka, er ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen har inne i det hele tatt prøvd skidresser fra feks swix? Mye bedre passform, bevegelighet og snitt enn annorakkene. At de ikke veier en kilo eller at de tørker veeeldig raskt er også ett stort pluss kontra bomullssøppel. Står fortsatt på mitt, bomull holder ikke mål på tur :)

De plaggene har forskjellig bruksområde.

For meg er hette et must. Hva tørketiden er på bomullsanorakken min er vet jeg ikke, for den har aldri vært våt (så jeg har merket det hvertfall). Om vinteren er det tørt i naturen, og jeg bruker den til turer, ikke til trening eller skirenn. Det du nevner om vekt er interessant. Jeg har aldri veid noen av klærne mine. Om en jakke veier 1, 2 eller 3 kg er det uansett veldig liten %del av totalsummen kroppsvekt, påkledning og sekk med innhold for meg. Hvis jeg husker det skal jeg jaggu veie ting før neste skitur. Den typiske pakklista med kaffe, vann, kjøttsuppe, sjokolade, apelsin, ekstra ulltøy, fjellduk, primus, skismøring, kopp, bestikk, kart og kompass veier helt sikkert en hel del.

Hvis dine turer innebærer vindstille (ingen bruk for hette), tidspress (ingen mulighet til å justere påkledningsmengden underveis) og regn eller svette (viktig med tørketid/vanntetthet) så kan det hende bomussanorakk ikke er det som er best egnet for deg, men å kalle bomullsplagg for søppel er bare useriøst.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at trådstarter har et noe splittet syn på bomull, i andre tråder her roser han bomullstrøyer og bomulsvotter opp i skyene.

Er vel ingen flere her som foretrekker bomullsplagg rett på kroppen til turbruk håper jeg!

En ytterjakke kan vel gjerne være av bomull om været er tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Joda bomullsanorakken er like hellig som målmannen på en fotballbane, som kua og apene i India etc etc., som mange her sier, anorakkene og jakkene holder da mål i tørt vær!! Lette å vaske, impregnere og lappe!

kjøpte nettopp en lekker liten sak fra norrøna.............(på tilbud hos intersport nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.