Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur


magaplask

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en kanotur til neste sommer. satser på 14 dager +/-. Jeg tenkte på å dra til femunden. Men etter mye lesning her inne på forumet så er jeg meget usikker på ruter. Jeg er ikke noe mester til å padle i kano (jeg kan å padle, men ikke noe mer:P)

Så hvis dere var en "nybegynner" innen padling i kano, hvor ville dere dratt?

Jeg vill også prøve å komme litt bort fra folk, har ikke noe imot å møte nye mennesker på tur, mn det er en mellomting.

jeg vill også prøve å leve litt av det jeg fisker, så gode fiskeplasser er også et must.

fine teltplasser må det også være.

Når det gjelder bæring av kano, så må det begrense seg litt, har ikke lyst til å bære kano en hel dag, mn skal klare å bære litt.

så alt i alt ønsker jeg en rute som er overkommelig for en med lite erfaring med kano, gode fiskemuligheter, ikke så mye bæring, å helst unna den "store befolkning".

som dere sikkert forstår så er jeg ganske "grønn". :D så alle forslag, tips og ruter er hjertelige velkomne.

er det noen andre som planlegger en liknende tur i 2011, så hadde det vært hyggelig å kansje få et turfølge:D

på forhånd takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en rute som starter i Sverige og ender opp i Norge. Skal ikke være så langt fra Femundsområdet. jeg tror Monsen har brukt denne ruta en gang. Fikk den anbefalt av en kollega på jobben, men han er på jortejakt i Canada for øyeblikket så jeg skal komme tilbake med mer info når han kommer hjem i løpet av noen dager.

I mellomtiden kan du jo øve deg litt på å padle kano. Det er skrevet en del om dette på dette forumet tidligere. Bare sjekk litt tilbake i tid så finner du sikkert en del nyttige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

I stedet for å starte på den norske siden (Femunden) ville jeg heller anbefalt deg å starte fra svenskesiden, f.eks. fra Kjäringsjövallen.

Padlingen tar deg gjennom en rekke idylliske vann og ender ved Rogen, derifra kan man evt. padle seg vest/nordvestover til en rekke småvann eller vestover mot Femunden.

Sørover er det også en masse muligheter fra Rogen. Vær obs på at Rogen er stor og at ved vind kan den være vanskelig/uforsvarlig å krysse/padle langsetter.

En gang ble jeg og padlekompisen min Fimax liggende værfast og kunne ikke krysse over for å proviantere på Rogenstua. Måtte pent vente til neste dag.

Massevis av mindre og større vann og boltre seg i samt rimelig ok fiske. Området er stort nok til å sulle rundt i i flere uker.

Se f.eks. link:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=10904

eller

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17927

eller søk på Rogen med søkfunksjoner vår her på FF.

Dersom du skulle ønske mer spesifikk info send meg en PM eller kontakt Fimax (medlem her inne også) så kan vi sikkert svare på det meste.

Han og jeg har vært stort sett overalt i Rogen/Femundenområdene (5 år på rad).

Dersom du ønsker tips om kanopadling generellt kan vi nok svare på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.