Gå til innhold
  • Bli medlem

Stearinlys i telt


Torgis

Anbefalte innlegg

Annonse

Eg har ei slik lykt, og mi erfaring er ikkje bare positiv. Med litt trekk eller at lykta ikkje står heilt rett, vert det fort til at lyset byrjar å renne, og då vert det for trangt til at matemekanismen fungerer. Då er det bare å demontere og renske. Etter at eg fekk meg ei LED-teltlykt, har eg aldri savna stearinlykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravlykt var et smart triks, men jeg tror jeg kommer til å gå for en sånn candle lantern. De så passelig sikre ut, så håper jeg at jeg slipper så mye stearinskraping som Afe forespeiler.

Kubbelys i kjelene hørtest ut som litt "rotete", tipper jeg ikke gidder å skrape så mye kjele på tur :D

Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er ute etter romantisk steming ville jeg gått for slik led-lys som kan festes i telttaket. Fungerer utmerket, er billig, veier null og nix og er mer praktsik enn flammende belysning. Min erfaring er at batteriene gjerne holder en hel sesong med moderat bruk. Kan kjøpes hos f eks Clas Ohlson eller andre som selger dingser. Her er et eksempel:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152534356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du er ute etter romantisk steming ville jeg gått for slik led-lys som kan festes i telttaket. Fungerer utmerket, er billig, veier null og nix og er mer praktsik enn flammende belysning. Min erfaring er at batteriene gjerne holder en hel sesong med moderat bruk. Kan kjøpes hos f eks Clas Ohlson eller andre som selger dingser. Her er et eksempel:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152534356

Greia med levende lys er at det gir deg en indikator på om det er co gass eller lite oksygen hvis du fyrer primus/ovn i teltet :D fyrer du ikke noe annet er led og annet perfekt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man kan bruke levende lys som en indikator evt. lavt oksygennivå, men jeg er skeptisk til det reelle behovet. Ved fyring i telt bør man alltid ha god lufting. Utvikling av mye co skjer ved dårlig forbrenning, noe man normalt vil oppdage ved at flammen på primus blir gul eller ujevn. I tillegg vil det skje økt co-utvikling ved snøsmelting eller matlaging når flammen treffer kaldt metall. Åpen teltdør under koking og ellers full lufting gjennom ventilene under kosefyring er min rutine. (Nå skal det sies at jeg bruker et Hilleberg Keron hvor luftemulighetene er svært gode.) Fyrer man i tilnærmet lukket innertelt kan det kanskje være behov for levende lys som indikator.

Fyring med annet enn primus har jeg ikke peiling på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvem som slokner først av deg og lyset da ;) Tror man er rimelig svimmel før lyset slokner av dårlig luft.

Funka fint for oss når jeg var i forsvaret, når flammen ble veldig svak var det på tide å komme til til helvette ut :) alltid noen havrenakker som ikke hadde lært å fyre primus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kjøpte en slik på ikea. Bruker batterier på størrelse med dem i fjernkontroll, 2 stk. Det som er mest overraskende er at jeg glemte skru dem av på verandaen, og etter 1 uke så begynte jeg å følge med, siden de lyser fortsatt. En av dem har sluknet, den andre har nå begynt å nærme seg brenntid på 600 timer!!!! Det kommer ikke mye lys av diodene på den siste, men du ser tydelig at der fortsatt er liv... gleder meg til hver kveld for å få sjekket...

Ellers så kjører jeg en løsning med å bruke stearinlys i "matboksen" sånn speidersak med pepper\salt og bestikk. Deretter kjører jeg en vegg og litt tak over med brettet aluminiumsfolie... reflekterer bra og stor+lav flate gjør at den holder seg stabil..

ST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang jeg brukte stearinlys i telt var jeg kledd i kongens klær. Som tidligere nevnt er den en indikator på dårlig luft, eller rettere sagt oksygenfattig luft, og at det er på tide med utlufting av telt. Stemningen blir også lun når man bruker stearinlys, og man ser hvor ting ligger. Men lyset er stort sett ikke godt nok for å lese.

Nå bruker jeg teltlykt fra Black Diamond. Apollo heter den, og den hektes i taket. Både vekt og volum er veldig bra (altså lite), i og med at den er av typen skyvelykt (omtrent samme som skyvetelefon hvis jeg skal forkalre det enkelt). LED lys er det, og jeg kan fint lese både bok og kart når den er i bruk. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har lillebroren til apollo, orbit, og er veldig fornøyd med den.

Lyser godt selv på laveste lysmodus, og er fin i både telt og på hytte.

Angående lys, som er en ganske mye koseligere farge på, bruker jeg

telys i et gammelt syltetøyglass.

Fungerer kjempebra, men hvis du er en gramjeger er det vel ikke konge.

Uansett, man får kjøpt store telys, eller vanlige, og syltetøyglass finnes jo

i alle verdens størrelser. Kanskje du finner et nytt favoritt-syltetøy siden du velger

et glass du tror vil passe bra.

Finnes et med multer som er lavt,bredt og fint.

Det er utrolig hvor mye ett eneste telys kan varme.

Ble veldig overasket nå i våres.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.