Gå til innhold
  • Bli medlem

Vassdalseggen eller Kistenuten for ferskinger?


heidien

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er to jenter som tenker oss på tur første helga i oktober, og har sett oss ut Haukeli i første omgang. Vet det begynner å nærme seg vinterføre, men håper at det holder seg bart litt til.

Vi er i god form, men relativt nye på toppturer og fjellvandring. Hva tenker dere om Vassdalseggen eller Kistenuten som første tur? Er disse vanskelig å finne frem til? Merkete stier etc?

Heidi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vassdalseggen

Rogalands høyeste topp er en tur på ca 35 kilometer tur/retur Haukeliseter der selve toppen utgjør fylkesgrensen mellom Rogaland og Telemark. Det er bratte sider på alle kanter, med et langstrakt og flott platå før man når selve toppunktet, som er markert med en stor varde. Man følger først DNT-stien fra Haukeliseter mot Holmevassbu, før man etter ca. 3 km forlater stien i vestlig retning, og går rundt Kistenut-enden. Man følger deretter Lisledalen, passerer et navnløst lite tjern og finner et egnet sted å krysse bekken. Omtrent 500 meter fra tjernet begynner man oppstigningen, og følger platået på toppen til man når toppunktet på 1658 moh som er markert med en stor varde. Beregnes til ca. 6- 8 timer tur/retur Haukeliseter. Turen er ikke merket, men oversiktskart der ruten er markert inn på kartet kan kjøpes på Haukeliseter. Spør dessuten gjerne personalet på Haukeliseter om tips for enklere å finne frem.

Kistenuten

Rogalands nest høyeste topp, og er et stort fjellplatå. Fra Peisestuevinduene på Haukeliseter har man panoramautsikt til dette flotte fjellet, men de stupbratte veggene vi ser her fra Haukeliseter er bare nord-øst- enden: Herfra er det fremdeles omtrent 3- 4 kilometer inn til den høyeste toppen, som ligger 1648 moh. Denne toppen deler forresten Rogaland, Telemark og Hordaland – du kan dermed ved litt akrobatiske krumspring befinne deg i tre fylker samtidig!

Første helga i oktober kan være tøff så høyt oppe. Og med 35 km, og 6-8 timer (dnt timer uten pause, for folk som er vant med å gå) så sliter jeg med å anbefale turen. Det må i så fall være usedvanlig gode værmeldinger.

Er det klart, så blir det frost, og det kan bli glatt. Uansett går det langsommere enn "normalt".

Er det nedbør, og over null, kan det bli skikkelig surt. (2 grader, vind og nedbør gir etter min mening, de værst mulige forhold med reel fare for alvorlig nedkjøling, og krever både erfaring og skikkelige klær.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, om enn litt motstridende. Er litt usikker nå, men tenker at vi kan belage oss på enklere turer rundt hytta hvis været er dårlig. Vi må jo ikke absolutt på noen topp. Jeg bare lengter litt etter fjell og vidde 8)

Finnes det mindre topper rundt Haukeliseter som kan være kjekke og kanskje litt enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere turer - utenom topp-turer - som er greie å ta fra Haukeliseter.

Når jeg er litt tilbakeholden med å anbefale de høyeste toppene, så er det ikke bare været og forholdene jeg tar med. Så sent på året blir det tidlig mørkt og 35 km er et drøyt stykke tur.

Ut fra spørsmålstillingen så kunne det forstås slik at dere ikke er vant med å gå langt. Derfor min litt lunkne holdning til prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må nok regne 8-9 timer på turen. Denne helga ser det jo ut til å bli knallvær i området.

Se rapport fra vår tur: http://rogafjell.net/Over%201000.htm#Vassdalseggen

Snøkartet viser at noe melis/is på toppryggen må påregnes.

Ellers er jo Vesle Nup en god backup. Merket nesten til topps.

Fra vår tur: http://rogafjell.net/Rundt%20i%20Norge.htm#VesleNup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg og en kompis skal også prøve oss på Vassdalseggi samme helgen hvis været holder seg.

En må nok regne med noe snø is på toppen og på veien opp på denne tiden av året.

I utgangspunktet skulle vi ligge i telt på halvveien men vi får se været an. Er mulig vi tar tur/retur samme dag fra Haukeliseter.

Dere får ha god tur å kanskje vi ses på veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i sommer brukte vi 6 timer opp og ned fra Haukeliseter til Vassdalseggen, da var været grått og trist og lite sikt. I finvær for 2 år siden smøløp jeg og en kamerat på ca 4,5 timer...hvis været er brukbart har du veldig god tid med 8 timer...men husk været snur fort..så ta med fjellduk..sikkelige klær og kart/kompass + eventuelt gps

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.