Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski tape/ klisterspray


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har nettopp vært i min lokale sportsbutikk og kikket på vinterens nyheter, eller jeg vet ikke om det er nytt i vinter da jeg hele forrige vinter var i kongens klær, men det jeg bet meg merke i var to ting, det ene va gripptape for ski, så nesten ut som kortfell, ca 160 kr for fem meter, og da du bruker ca en halvmeter per ski at dette holder til ca fem turer. De sa at den skulle være holdbar i 200 km, er det noen som har prøvt dette, evt når du ikke går så langt, må du bytte for hver gang du skal ut p åtur, si hvis du reiser hver helg at du kan la det sitte på i uka og være like bra neste gang. Og det andre var klister på sprayboks, dette er jo mye mer renslig, men er det like slitesterkt som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd tape, så det er jeg selv litt interessert i å høre erfaringer med.

Kister på sprayboks er definitivt mindre slitesterkt enn tradisjonelt "griseklister". Spesielt dersom du ikke følger bruksanvisningen og begynner å gå med skiene med en gang. På skikkelig skarpt føre, forvinner smørningen mer eller mindre i løpet av en utforkjøring, men på sånt føre er det jo skøyting som gjelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes klister på boks er noe skikkelig griseri. Har opplevd at boksen lekker ut gjennom dysen på toppen og ut i den svampen man bruker til å fordele klisteret utover skien. Da blir det ganske ille.

Når det er klisterføre bruker jeg gjerne blått eller grønt klister fra tube som grunnsmurning som blir jevnet ut med et svakt oppvarmet strykejern. Deretter universalklister oppå det. Når det er forhold til det gir det helt supert feste og også god glid.

Ulempen med klister på tube er at det er fryktelig vanskelig å legge det på utendørs når det er kaldt. Det er den eneste gode grunnen jeg vet om til at boksklister kan være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel som vanlig et valg etter krav og behov dette med klister på boks/tube.

Holdbarheten på klister fra tube er nok overlegen den på boks, men pokker så greit det er å trykke boksen mot skia og være ferdig med smørninga på fem sek....

Og skal man opp og nedigjen så er jo klisteret fra boks nesten borte når man har kommet ned :) så slipper man å ta vekk det jækla klisset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
...gripptape for ski, så nesten ut som kortfell, ca 160 kr for fem meter, og da du bruker ca en halvmeter per ski at dette holder til ca fem turer. De sa at den skulle være holdbar i 200 km, er det noen som har prøvt dette, evt når du ikke går så langt, må du bytte for hver gang du skal ut p åtur, si hvis du reiser hver helg at du kan la det sitte på i uka og være like bra neste gang...

Brukte mye griptape på ski i fjor, det fungerer veldig bra (men kanskje ikke så bra som de reklamerer med). Dekker et videre spenn av temperaturer enn vanlig smørning, og så slipper man å smøre så mye. Virker veldig bra hvis det er skiftende føre. MEN: Veldig dårlig glid, men festet blir upåklagelig. For å trene hvis man ikke orker å gå med mye glipptak er det flott, men skal man stake Vasa'n er det helt uaktuelt.

sbj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swix har kommet med et enklere alternativ til småretapen, nemlig: smørespray.

Skal visstnok fungere greit nok på temperaturer fra -1 og nedover (omtrent det samme som tapen), men er lettere å legge på / ta av enn det tapen er. Har ikke prøvd ennå, men vil anta at det ikke kommer opp mot "vanlig" smøring.

Prøvde forøvrig tape i påsken i fjor. Fungerte overhodet ikke på slush føre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.