Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger oversetterhjelp - bearing tracking


siljeand

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg.

Jeg oversetter en tekst om sportsklokker (med mange funksjoner, blant annet kompass) til bruk på havet, og sliter med termen «bearing tracking». På svensk står det «pejling av bäring». Ifølge mine undersøkelser og ordbøker er bearing/bäring det samme som peiling (i forbindelse med kompass). Jeg har googlet «peilingsmåler», men det nærmeste jeg kommer er tre treff på «peilingsmåling».

Det er forresten snakk om oppramsing av funksjoner, så jeg kan dessverre ikke sette termen i en sammenheng, og jeg kan heller ikke oppgi navnet på kunden.

Er det noen gadgetgeeker med gode norskkunnskaper som kan hjelpe? Jeg setter pris på all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bearing betyr kurs. Og for å være helt korrekt; magnetisk kurs. Tracking betyr å følge eller søke etter. Altså er dette en funksjon som gjør at du kan bestemme deg for en magnetisk kurs du ønsker å følge, og utstyret ditt sier deg om du er venstre, høyre eller rett på kurs. Og kanskje hvor langt av kurs du er.. :)

I fly brukes dette som en del av navigasjon, selv om det har en litt annen betegnelse. Men prinsippet er det samme. Om vi flyr GPS track (mellom 2 punkter på bakken) så skal vi ikke drifte av kurs. Hvis vi derimot flyr bare på kompasset uten å korrigere for vind, ja da drfiter vi gradvis av tracket. Man kan også følge en bearing til/fra et radiofyr på bakken.

Uttrykket bearing er også interessant nok for den som gidder å google det. Og hvorfor det kalles bearing. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heading is the indication on your heading indicator or magnetic compass--that is, the direction the nose of the airplane is pointed.

A bearing is the direction from you to some other object or point on the ground. Given in degrees or clock readings; that is, "bandits at 3 o'clock" is a bearing indication. It is the same as saying "bandits at bearing 090."

A track is a line on a chart or across the terrain that an airplane is following or intending to follow. It is a vector, which means it is given as a starting point and a heading.

A course is a line between two points on earth. Usually given by stating the names of the starting and ending points.

Magnetic directions are compass readings, and are in respect to the earth's magnetic north pole.

True directions are in respect to the earth's actual geographic north pole. The difference between magnetic and true headings is called "variation," and it is different in different places, and it changes over time as the molten metal in the earth's core sloshes around.

old pilot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra at dette er en klokke, vil jeg tro at det bare er snakk om vanlig retning ut fra kompass. For at den skal ha noen mulighet til tracking (følge et spor, en sti, en forhåndsvalgt rute mellom to punkt), så må den ha GPS eller en annen form for stedsangivelse.

Hvis det er til bruk til fots, så vil retning og track bli det samme, men hvis det er snakk om til havs eller i lufta kan det bli ganske stor forskjell på retning (heading) og track pga avdrift (vind eller havstrømmer).

Track kan, som flere andre har nevnt, bety mange forskjellige ting. Hva som er ment i denne sammenhengen kan vi bare spekulere på.

Jeg vil tro at det er brukt som "man kan gå/seile etter retningen som er oppgitt på klokka", dvs en kompassfunksjon på samme måte som vi finner på en mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.